Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur hög är egentligen arbetslösheten?, jag söker folk men inga finns.
          malarmaster
          Inlägg 20-06-2013, 14:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

ja,jösses. nu är det helt plötsligt killens fel att han ville jobba.
          ja,han är halvt sjukskriven och har varit så i flera år.men enligt honom själv och hans läkare kan han jobba halvtid.senast idag pratade jag med honom. han förstår ingenting.
          hur fan kan ni vända det till att det är mitt och hans fel att något på AF gått fel?
          ni vill gärna vända det till politiska vinklingar från min sida och att det är alliansens fel att man "tvingar" sjuka att söka jobb.
          men i detta fallet är det precis i linje med de riktlinjer som finns.
          killen vill jobba,killen får jobba enl. läkare,det finns jobb.
          men det är mitt fel?????
          är det överhuvudtaget någon mening att vara mer på odla?
          ni tycks ju aldrig förstå situationen ute i samhället,era referensramar är vilka?
          folk skall alltså aldrig få möjligheten att gå från bidrag till egen försörjning?
          en gång långtidssjuk=alltid långtidssjuk?

nu blev det en pensionär och killen får stanna hemma i sommar,fast nu deprimerad,fast i hopplöshet.
          ja,är det så det framtida sossesamhället ser ut i era drömmar får ni faktiskt behålla det själva.

Ulf

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-06-2013, 14:21
          Länk hit: #22

Medlem

CITAT (Cacki @ 20-06-2013, 07:41) *
          Malarmaster, det du fick erfara nu kanske rent av är baksidan av medaljen med den politik du själv förespråkar. Hotet om utförsäkring för sjukskrivna gör dem desperata och risken finns att de "lovar mer än de kan hålla". Sedan kan det ju faktiskt vara så att den person du hade i åtanke fått bakslag i sin sjukdom eller att man insett att vederbörande inte "kvicknade till" så snabbt som hen förväntades. "Vilja men inte kunna", om du hört talas om det...
          Ingetdera har ju knappast du med att göra så om det är det du syftar på när du nämner att det undanhålls "sanningen" för dej så tycker jag att du ska ta och tänka ett varv till.

Nej låt folk bli friska av sej själva istället för att några idioter till politiker har fått för sej att en myndighet ska bestämma hur länge man får lov att vara sjuk.

knappast baksidan ,snarare rester av den gamla framsidan med maktfullkomliga byråkrater. just i detta enskilda fall är det så att killen INTE riskerar utförsäkring av någon sort,han är halvt sjukskriven på oviss tid och uppbär försörjningsstöd för resterande tid.
          han mår dessutom lika idag som för tre månader sedan.
          varför handläggningen avbröts tvärt är en gåta,för så elak kan man väl inte vara o tro att det beror på att handläggarens semester börjar på måndag?han insåg kanske att han strulat o tiden rann ut?
          att så sker har jag kollat upp idag och överväger att anmäla handläggaren för tjänstefel.
          på måndag skall jag träffa AF s lokalchef o kräva en förklaring.får jag inget tillfredställande svar kommer tidning att kopplas in.
          varför lägga ner tid på en sjukskriven som ändå inte kommer att jobba hos mig?
          ja,varför? finns det fler fall,finns det ett mönster?ord som diskriminering dyker upp. Ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-06-2013, 15:16
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 15:08) *
          Det skrev jag inte. Läser man inte riktigt är det inte konstigt om det uppfattas som svammel.

Nej, du får ursäkta, men du har en märklig förmåga att alltid jämföra det mesta med dina förhållanden och hur det ser ut runt dig vilket knappast kan ses som representativt för de allra flesta.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-06-2013, 15:43
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 20-06-2013, 16:16) *
          Nej, du får ursäkta, men du har en märklig förmåga att alltid jämföra det mesta med dina förhållanden och hur det ser ut runt dig vilket knappast kan ses som representativt för de allra flesta.

Tja, vad skall man jämföra med då, jag har ju exempelvis ingen aning om hur det ser ut runt dig så det kan jag inte skriva något om

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-06-2013, 15:54
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (malarmaster @ 20-06-2013, 15:21) *
          knappast baksidan ,snarare rester av den gamla framsidan med maktfullkomliga byråkrater. just i detta enskilda fall är det så att killen INTE riskerar utförsäkring av någon sort,han är halvt sjukskriven på oviss tid och uppbär försörjningsstöd för resterande tid.
          han mår dessutom lika idag som för tre månader sedan.
          varför handläggningen avbröts tvärt är en gåta,för så elak kan man väl inte vara o tro att det beror på att handläggarens semester börjar på måndag?han insåg kanske att han strulat o tiden rann ut?
          att så sker har jag kollat upp idag och överväger att anmäla handläggaren för tjänstefel.
          på måndag skall jag träffa AF s lokalchef o kräva en förklaring.får jag inget tillfredställande svar kommer tidning att kopplas in.
          varför lägga ner tid på en sjukskriven som ändå inte kommer att jobba hos mig?
          ja,varför? finns det fler fall,finns det ett mönster?ord som diskriminering dyker upp. Ulf

Vem är det som fattar dåligt? Förstår inte vad du håller på med, driver du med oss??
          Risken för utförsäkring är en ständig oro som ligger och gnager även om det inte är någon överhängande risk i den här stunden. Svårt att förstå??....kanske om du inte befunnit dej i den sitsen själv.
          Att killen mår lika bra idag som för 3 mån sedan säger väl inte så mycket mer än att det var väl bra? Då är det väl mer relevant att se hur han mår efter semestervikariatet hos dej?

Lyssna nu jäkligt noga och ta till dej det jag berättar utifrån egen erfarenhet.

Jag har befunnit mej i en liknande situation som killlen fast i mitt fall hade jag redan mitt jobb i ryggen. Jag förträngde att jag i.o.m min sjukdom faktiskt inte hade samma kapacitet som tidigare och att allt inte handlar om att bara trotsa sina hälsoproblem och tro att bara man har lite jävlar anamma i sej så fixar man det.
          Jag vägrade ta till mej att både FK och läkare egentligen tyckte att det var befogat att ge mej sjukerättning istället för att jag gång på gång skulle köra mej själv i väggen. Jag hade nämligen gjort det några gånger. Jag gapade och skrek om jantelagar och fick för mej att jag deras budskap var att "du ska inte tro att du klarar av nånting". Sådär höll det på ett bra tag och tillslut skickade man t.o.m. iväg mej till ett rehabcenter för att få mej att förstå att jag måste släppa taget lite och inse mina begränsningar. Att vilja men inte kunna var ett faktum.
          Efter det trodde jag faktiskt att jag förstått och "gick med på" 75% sjukersättning, men vet du vad??
          Min situation idag visar att jag bara trott att jag förstått. All oro dels för sjukdomen ska ställa till med härnäst och dels rädslan för att inte räcka till och bli ställd på bar backe, har gjort att jag ansträngt mej långt över min förmåga för att klara mina resterande ynka 25 %, har gjort att jag denna gången small i väggen ordentligt och fick konstaterat att jag under flera år gått och dragit på mej en djup utmattningsdepression utan att fatta ett smack själv.
          Nu går jag hos psykolog på KBT och ovanpå det har jag även drabbats av ytterligare en obotlig sjukdom, en cancerklassad blodsjukdom den här gången. Visserligen dör man oftast inte av den men den kommer att medföra en ganska bökig behandling resten av min livstid (och som grädde på moset bröt jag ett par revben härom dagen också för säkerhets skull).
          Idag börjar jag så smått förstå och jag ångrar faktiskt att jag inte lyssnade på läkarna den där gången för flera år sedan, då hade jag kanske kunnat njuta mer av tillvaron innan det var dags för nästa sjukdomsutbrott.

Nu tror jag väl inte att den där killen har det precis som jag, men trots det finns faktiskt jag som ett levande exempel på att man inte alltid själv förstår sitt eget bästa och vem vet, jag kanske inte är ensam...
          Varken morötter i form av jobbskatteavdrag eller hot om utförsäkring hjälper om man är i en situation att vilja men inte kunna.

(Och du, skulle jag vilja att FK eller AF skulle göra min sjukdomsanamnes till offentlig handling? Vore det ok att dom tog sej friheten att göra det till en ev och ytterst tillfällig arbetsgivare?? Ett rungande NEJ blir svaret.Det om något kan man väl kalla tjänstefel!? Jag tycker inte ens att min hematolog behöver veta allt som avhandlats hos min neurolog och vice versa... Inse att du inte har ett dugg med att göra om vad som sägs innanför AF:s och FK:s väggar... )

Dessutom fattar jag inte hur du får ihop det när du påstår att vi tycker att det är killens fel?? Det är väl ingens fel så varför hetsar du upp dej?

Redigerat av Cacki: 20-06-2013, 16:14

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2013, 16:54
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 14:10) *
          Jag tänkte inte på dig när jag skrev "jag tror faktiskt inte att jag känner någon...". Jag tänkte då bara på min bekantskapskrets ute i verkliga livet. Skall jag ta med alla jag mer eller mindre känner över internet finns det nog en och annan arbetssökande.

Men du hittade ju trots allt jobb efter bara sex månader trots att du tidigare varit sjukskriven en längre tid. Skall man tro vissa svartmålande tidningsrubriker är det en omöjlig bedrift. Det känns lite som en självuppfyllande agenda i media, man skriver om arbetslöshet och då tappar folk modet och slutar söka arbete på allvar och då får de inget jobb. Däremot är det nog svårt för folk inom just media att hitta jobb eftersom alla stora tidningar har fått massavskeda medarbetare, så det kanske är sig själv de skriver om.

Jag svarade på ditt sista påstående "alla som vill ha jobb har jobb". Jag har opererats frisk till skillnad mot alla de som slängts ut från sjukförsäkringen. Mina chanser har varit ungefär en miljon gånger större än de som faktiskt inte är friska men trots det kastats ut i arbetslöshet.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-06-2013, 17:27
          Länk hit: #27

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 20-06-2013, 17:54) *
          Jag svarade på ditt sista påstående "alla som vill ha jobb har jobb". Jag har opererats frisk till skillnad mot alla de som slängts ut från sjukförsäkringen. Mina chanser har varit ungefär en miljon gånger större än de som faktiskt inte är friska men trots det kastats ut i arbetslöshet.

Jag menade alla av de jag känner, andra delen av meningen hör ihop med den första delen. Jag vet att det finns många andra som inte har jobb trots att de skulle vilja ha det.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-06-2013, 18:27
          Länk hit: #28

Medlem

cacki,jag är inte särdeles intresserad av din livssituation då den gäller endast dej.
          alla är individer och bunta ihop folk i kluster och mena att allt är lika för alla stämmer ju inte.
          varje ärende är individuellt och skall behandlas så.
          tråkigt att höra att du drabbats av nya sjukdomar och jag kan bara önska att det blir bättre för dig men ditt liv o historia är ju bara din.
          att tro att de flesta har det så är ju inte sant.
          jag har inte heller bett om någon sympati angående min arbetssituation då den är självförvållad.
          det jag är upprörd över är den nonschalans som visats den arbetssökande och mig.
          jag vill bara ha reda på varför handläggningen avbröts tvärt utan förklaring,AF skall inte göra läkarbedömmningar utan endast sammanföra arbetstagare o arbetsgivare.
          om FK,läkaren o den arbetssökande är överens om att det är okej att jobba några månader på halvtid,vad har arbetsförmedlingen med det att göra då inga stödåtgärder från deras sida är aktuella?
          just skälet och vilka regler de går efter vill jag veta och även den arbetssökande då framtida jobb inte är aktuellt för honom någonsin?
          problemet är att han tydligen måste ha något godkännande från AF för att inte påverka framtida ersättning från FK.hans halvtidssjukskrivning påverkas ju inte.
          kontentan är att vi diskuterar helt olika saker från olika perspektiv.
          jag vill veta varför regelverket inte följs,vilka bedömningar som AF skall göra och vad de vilar på.
          varför avbryter man handläggningen ?varför har den tagit så lång tid?varför har man påskinat att det bara är några formalia som skall ordnas?
          killen å sin sida har ju lagt mycket tid på att jaga AF,fått nya läkarintyg,pratat med FK.
          själv har jag också jagat besked från AF,samma handläggare hela tiden då ett ärende tydligen bara handläggs av samma hela tiden (det arbetssättet vill jag också få bekräftat),är hen då frånvarande av olika orsaker kan ju ärenden ta lång tid och en arbetsgivare tröttnar,kanske inte det ultimata sättet att få ut folk i arbetslivet.
          är det så att en sjukskriven inte skall få möjlighet att komma tillbaks till arbetslivet är vi ju tillbaks till det berömda utanförskapet.
          det vägrar jag acceptera,de som kan (och vill) skall ges möjlighet till egen försörjning om rätt det bara är deltid.
          att man sen får namn på arbetsökande och listorna är inaktuella gör mig ännu mer upprörd,därav titeln på tråden. ulf

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-06-2013, 18:54
          Länk hit: #29

Medlem

Och din historia är bara din, varför tror du då att någon annan skulle vara mer intresserade av den??
          Du skriver en massa konstigheter och jag kan inte låta bli att reagera, så enkelt är det.
          Inte tycker jag heller att det är mer okej att bunta ihop alla arbetslösa eller sjukskrivna i kluster som jag sett dej göra ibland när du t.ex skriver att en hotande utförsäkring eller att en jobbskattemorot skulle få alla lata sjuklingar friskare.

Ja ja, vi kommer nog inte längre så det är väl lika bra att vi slutar. Tråkigt bara att du vägrar lyssna på någon annan och inte ens försöker ta till dej det som sägs. Jag hängde inte ut min livssituation för att jag tycker att du har något som helst med det att göra, utan bara för att få dej att inse att allt inte är så svart eller vitt, det kan finnas orsaker till att AF bara "jävlas med folk" som du som oinvigd inte känner till.

Tack för ordet.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-06-2013, 18:58
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Att Af har gjort så här är nog ingen nyhet! De är hopplösa att ha att göra med oavsett om du är delvis sjuk eller som jag endast arbetslös!
          För mig som arbetslös finns ingen som helst hjälp att få!
          Så jag förstår din frustration malamaster!
          Af gör som de vill och att informera är inte deras starka sida heller!

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-06-2013, 21:40
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (hattstugan @ 20-06-2013, 19:58) *
          Att Af har gjort så här är nog ingen nyhet! De är hopplösa att ha att göra med oavsett om du är delvis sjuk eller som jag endast arbetslös!
          För mig som arbetslös finns ingen som helst hjälp att få!
          Så jag förstår din frustration malamaster!
          Af gör som de vill och att informera är inte deras starka sida heller!

Jo vars, sett ur den arbetslöses/halvt sjukskrivnes perspektiv förstår även jag man kan känna sej överkörd och frustrerad för mindre. Bara det att i detta fallet så fokuserade ju TS på sej själv och knipan han själv hamnat i redan i första inlägget och då sjunker i alla fall trovärdigheten i resten av inläggen också i mina ögon.
          (Jag förstår inte ens vad han anser vara ett så allvarligt tjänstefel och som han tänker göra en anmälan på. Att handläggaren hade mage att gå på sin rättmätiga semester trots att allt arbete på hens skrivbord inte var klart? Då skulle den stackarn aldrig få någon semester förmodar jag. Att han själv inte fick den arbetskraft han blivit utlovad? Eller var klämmer skon??
          För handlar det om att den där killen anser sej ha blivit felbehandlad så är det väl hans sak att avgöra om han vill göra en anmälan eller ej.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-06-2013, 00:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Nog en del OT men vi har en granne som är svetsare. Han får kortvariga jobb , när företagen har mycket jobb , och sedan åker han ut.

Han fick förut en jobbcoach som endast hade en sak i huvudet , grannen skulle lära sig att maila. Coachen visade på sin dator , utan att ta reda på vilket mail-program grannen hade och så skulle grannen gå hem och träna.

Grannen ifrågasatte varför han , som svetsare , skulle lära sig maila. Svaret blev att han skulle aldrig kunna få ett jobb om han inte kunde maila. Det här var allt som hände under hela tiden ( har för mig det var minst 6 månader) han hade en jobbcoach .

Nu har AF ålagt grannen att söka jobb som trädgårdsmästare vid en herrgård här i trakten. Svetsare = trädgårsmästare ?

Hur tänker AF ?

Ulf, fy f-n så de har behandlat dig och killen som ville jobba hos dig . Tragiskt för någon som vill jobba och du var ju införstådd med att han bara kunde jobba på halvtid.

Lycka till med att hitta någon !

PS : Har du kollat med de som utbildar målare om de kanske har någon som du kan kolla på ? DS

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2013, 07:19
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 18:27) *
          Jag menade alla av de jag känner, andra delen av meningen hör ihop med den första delen. Jag vet att det finns många andra som inte har jobb trots att de skulle vilja ha det.

Jaha du menar så.

Jag har en känsla av att arbetslösheten kan vara större än arbetsförmedlingens statistik. I dagens Sverige är det väldigt många som inte är berättigad till A-kassa, och är man inte berättigad till A-kassa finns det ingen anledning att stå som arbetssökande på AF även om man inte har jobb.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-06-2013, 07:57
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Anma @ 21-06-2013, 08:19) *
          Jaha du menar så.

Jag har en känsla av att arbetslösheten kan vara större än arbetsförmedlingens statistik. I dagens Sverige är det väldigt många som inte är berättigad till A-kassa, och är man inte berättigad till A-kassa finns det ingen anledning att stå som arbetssökande på AF även om man inte har jobb.

Fast för att få försörjningsstöd måste man vara inskriven på AF så dom du syftar på måste i så fall försörjas av någon annan typ make/maka/förälder.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2013, 08:04
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-06-2013, 08:57) *
          Fast för att få försörjningsstöd måste man vara inskriven på AF så dom du syftar på måste i så fall försörjas av någon annan typ make/maka/förälder.

Jag som varit involverad i ett antal föreningar med många utförsäkrade kan på rak arm rabbla upp ett femtiotal personer som lever på sina anhöriga...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-06-2013, 09:39
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Anma @ 21-06-2013, 09:04) *
          Jag som varit involverad i ett antal föreningar med många utförsäkrade kan på rak arm rabbla upp ett femtiotal personer som lever på sina anhöriga...

Jo jag känner till flera stycken jag också. yes.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2013, 12:02
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-06-2013, 10:39) *
          Jo jag känner till flera stycken jag också. yes.gif

Ja men dåså. Då vet du vad jag pratar om.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-06-2013, 13:26
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Anma @ 21-06-2013, 13:02) *
          Ja men dåså. Då vet du vad jag pratar om.

Jodå och jag har några arbetslösa i nära bekantskapskretsen.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 10:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon