|
|
  |
Stöd namninsamlig Nej till tv-licens för datorer & mobiler |
|
|
|
27-06-2013, 12:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 12:23)  Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad. Jag gillar valfrihet. Finns det en kanal jag vill se, kan jag prenumerera på den. lägg SVT som betalkanal, och slopa licensen.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
27-06-2013, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 12:23)  Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad. Men om man inte har aparaturen för att se på TV varför ska man då betala TV-avgift. Om det vore datorers huvudsakliga uppgift att sända TV-program så vore läget annorlunda men nu är det inte så. Man kan jämföra med att det finns möjlighet att låna/lyssna på bibliotekets ljudböcker i datorn vilket vi antagligen kommer att få betala för snart eftersom varje utlåning kostar biblioteket 20:-. Då är det ju rimligt att man som kund får betala avgift men man kan ju inte ta ut avgift av alla som har dator bara för att dom KAN låna ljudböcker. Biblioteken är lika mycket en samhällsangelägenhet som Svt. Vem köper förresten en mobiltelefon för att se på TV? Ingen skulle jag vilja påstå! CITAT (pejori @ 27-06-2013, 13:28)  Jag gillar valfrihet. Finns det en kanal jag vill se, kan jag prenumerera på den. lägg SVT som betalkanal, och slopa licensen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-06-2013, 13:34
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (malcolm @ 27-06-2013, 11:23)  Jag anser att om man har apparatur för att kunna se på TV så skall man även betala licens oberoende om man är student eller inte, tycker det är bra att vi har reklamfria kanaler och jag vill inte att all TV skall vara reklamfinansierad. Det är ju så att SVT har en väldigt stor slagsida av äldre, som inte är intressanta för reklamkanalerna. Dessutom har ju Public Service just till uppdrag att också göra smalare program för mindre grupper som också är helt ointressanta för betal- och reklam-kanalerna.
|
|
|
|
|
27-06-2013, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har en mental allergi mot TV-reklam som är fördummande i de flesta fall.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
27-06-2013, 15:15
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Reklam är bra för då hinner man gå att pissa eller hämta lite kvällsmat eller så. Sedan sitter jag aldrig och kollar på TV enbart utan det brukar stå på lite i bakgrunden medan jag sitter vid datorn. Blir det reklam så skiftar jag uppmärksamhet 99% till datorn och den sista procenten används bara för att registrera när programmet börjar igen
|
|
|
|
|
27-06-2013, 16:36
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Tycker nog att licensen ska bakas in i den allmänna statliga skatt vi alla (med inkomst) borde betala. Det skulle innebära att en del hushåll får betala mer än idag, andra mindre såklart, men så är det ju med annan infrastruktur också.
Detta liknar f.ö Copyswedes privatkopieringsavgift som de tar ut på tomma cd/dvd, videoband/kassettband, hårddiskar och minneskort i allt från tv-inspelare till surfplattor. (Copyswedes senaste tilltag). Det spelar ingen roll om du använder din USB-drive till säkerhetskopia för din dator, eller lägger ut barnens semesterbilder på skiva, Copyswede ska ha en bit av kakan också. Sjukt. Copyswede ger sedan pengarna till sig själva (löner) och typ Bert Karlsson och Carola.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
27-06-2013, 17:54
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (pejori @ 27-06-2013, 12:28)  Jag gillar valfrihet. Finns det en kanal jag vill se, kan jag prenumerera på den. lägg SVT som betalkanal, och slopa licensen. Finns det någon väg jag är intresserad av att köra på så kan jag tänka mig betala för det, gör om alla vägar till betalvägar, varför skall jag betala för andras nöjesåkande? Det gäller ju naturligtvis också kollektivtrafiken, varför skall jag betala för andras resande? En liten del kanske kan privatiseras, men allt annat måste ju läggas ned.
|
|
|
|
|
27-06-2013, 18:34
|
Medlem

|
CITAT (kerstinbern @ 27-06-2013, 18:54)  Finns det någon väg jag är intresserad av att köra på så kan jag tänka mig betala för det, gör om alla vägar till betalvägar, varför skall jag betala för andras nöjesåkande?
Det gäller ju naturligtvis också kollektivtrafiken, varför skall jag betala för andras resande? En liten del kanske kan privatiseras, men allt annat måste ju läggas ned. Det handlar inte om, att betala för andra. Det handlar om att jag vill inte betala vägtrafikskatt om jag inte har bil. I kollektivtrafiken betalar du väl ändå bara för den resa du gör, inte för den du avstår ifrån??? TV licensen har gjort sitt. Vill jag ha andra kanaler, får jag skaffa en digitalbox och hyra dom kanaler jag vill ha. Då betalar jag för dom kanaler jag vill se, inte resten av Sveriges befolkning. Sedan smitare och fuskare kommer det alltid att finnas, Men man kan inte förutsätta att alla använder sin dator, surfplatta eller smartphone till att sitta och glo på SVT av alla kanaler...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
27-06-2013, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (kerstinbern @ 27-06-2013, 18:54)  Finns det någon väg jag är intresserad av att köra på så kan jag tänka mig betala för det, gör om alla vägar till betalvägar, varför skall jag betala för andras nöjesåkande?
Det gäller ju naturligtvis också kollektivtrafiken, varför skall jag betala för andras resande? En liten del kanske kan privatiseras, men allt annat måste ju läggas ned. Ja alla vi betalar via våra skatter för mycket vi inte behöver/använder. Jag behöver inga tåt, inga idrottsarenor (va kostar inte all bevakning av fotbollsmatcher), Simhallar behöver jag inte heller längre, kollektivtrafiken inte heller eftersom jag inte kan åka med. Har aldrig haft egna barn på dagis och i skola, varför skall jag behöva betala? Och mycket annat som jag är med och betalar. Skall alla bara behöva betala för det dom använder då vore det inte roligt att leva i detta land. Elisabeth
|
|
|
|
|
27-06-2013, 19:20
|

Moderator

|
Hade det varit en kanal med viktiga program som nyheter, samhällsinformation och liknande så hade jag gärna betalt för det, det hade ju blivit väldigt billigt då. Men när SVT hela tiden blir fler kanaler med en massa dyra skräpprogram på som ingen vill se på så känns det inte intressant.
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:06
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 20:01)  Ja alla vi betalar via våra skatter för mycket vi inte behöver/använder. Jag behöver inga tåt, inga idrottsarenor (va kostar inte all bevakning av fotbollsmatcher), Simhallar behöver jag inte heller längre, kollektivtrafiken inte heller eftersom jag inte kan åka med. Har aldrig haft egna barn på dagis och i skola, varför skall jag behöva betala? Och mycket annat som jag är med och betalar.
Skall alla bara behöva betala för det dom använder då vore det inte roligt att leva i detta land.
Elisabeth Precis. Solidarisk betalning till det som behövs så lägg licensen på skatten, så är problemet ur världen...
--------------------
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:09
|

Moderator

|
CITAT (pejori @ 27-06-2013, 21:06)  Precis. Solidarisk betalning till det som behövs så lägg licensen på skatten, så är problemet ur världen...  Är det inte tillräckligt mycket skit som skall finansieras via de hårt belastade skattebetalarna? Jag vägrar betala för schlagerfestivalen
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:24
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-06-2013, 21:09)  Är det inte tillräckligt mycket skit som skall finansieras via de hårt belastade skattebetalarna? Jag vägrar betala för schlagerfestivalen Betalar du så mycket skatt i Sverige?
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:32
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 20:01)  Ja alla vi betalar via våra skatter för mycket vi inte behöver/använder. Jag behöver inga tåt, inga idrottsarenor (va kostar inte all bevakning av fotbollsmatcher), Simhallar behöver jag inte heller längre, kollektivtrafiken inte heller eftersom jag inte kan åka med. Har aldrig haft egna barn på dagis och i skola, varför skall jag behöva betala? Och mycket annat som jag är med och betalar.
Skall alla bara behöva betala för det dom använder då vore det inte roligt att leva i detta land.
Elisabeth Lägger man TV-avgiften på skatten så får ju alla betala, även de som väljer bort TV! Helst skulle jag vilja att man tog bort TV-avgiften helt. Eller så kan Svt bli en betalkanal på webben , betala, logga in och titta. Ingen betalning ingenting att titta på. Då kan man välja! Du måste ju betala biljett på tåget och i kollektivtrafiken, simhallen eller idrottsarenan. Hade du haft barn hade du fått betala dyrt för att ha barnen på dagis. De som använder allt detta och mycket annat får ju betala både på skatten och "biljetten" men du kan välja att avstå och då slippa betala biljett. Ingen har väl påstått att det är fel att alla är med och betalar till vissa saker även om man aldrig använder dem. Men dit hör inte innehav av dator.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:36
|

Moderator

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 21:24)  Betalar du så mycket skatt i Sverige? 6579kr i fjol om du enbart menar inkomstskatt, men det spelar ingen roll, det är en principfråga.
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:37
|

Medlem

|
Stintan du tror väl inte att biljetten täcker hela kostnaden dör kollektivtrafiken. Ich fick via skatten snällt vara med och betala våra rostiga dyra spårvagnar. Likaså med alla idrottsarenor. Skolan är fri, hade jag aldrig användning av, likaså järnvägen och så mycket annat.
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:37
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-06-2013, 21:09)  Är det inte tillräckligt mycket skit som skall finansieras via de hårt belastade skattebetalarna? Jag vägrar betala för schlagerfestivalen Du skattar ju i Norge så du slipper
--------------------
|
|
|
|
|
27-06-2013, 20:45
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2013, 21:37)  Stintan du tror väl inte att biljetten täcker hela kostnaden dör kollektivtrafiken. Ich fick via skatten snällt vara med och betala våra rostiga dyra spårvagnar. Likaså med alla idrottsarenor. Skolan är fri, hade jag aldrig användning av, likaså järnvägen och så mycket annat. Jag det fick faktiskt jag också, jag har dock gått i skolan men kan inte heller nyttja något av det andra. Men du kanske tar del av skattefinansierad sjukvård och medicin som många andra inte gör. Det är väl helt rätt att alla bidrar till sånt. Men här är det fråga om en avgift för innehav av dator, surfplatta och mobil. Inte en avgift för Svt:s programutbud.
Redigerat av *Stintan*: 27-06-2013, 20:46
--------------------
|
|
|
|
|
27-06-2013, 22:30
|

Medlem

|
Det är inte en TV-avgift som ska finansiera Svt:s verksamhet längre , det är en avgift för att få använda internet och varför ska då SVT få pengarna? Dessutom betalar jag redan för min internet till min operatör.
Ge dem som betalar TV-avgift en kod på fakturan för att använda SVTplay om det ska vara så jävla svårt.
--------------------
|
|
|
|
|
27-06-2013, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2013, 23:30)  ......... Ge dem som betalar TV-avgift en kod på fakturan för att använda SVTplay om det ska vara så jävla svårt. Var väl en alldeles utmärkt idé!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|