|
*Stintan*
25-06-2013, 09:47
*Stintan*
25-06-2013, 10:24
Kopierar det jag skrev i argtråden:
Många andra har lagt in en inloggning på webbsidorna där bara de som betalar kan logga in. Detta har dock inte rikspuckona på SVT riktigt listat ut hur man gör än så då måste alla som på nått sätt kan surfa betala till dem... angry.gif
Att komma till slutsatsen att en dator är till för att se på SVTs kanaler vill jag påstå är ganska så intelligensbefriat.
Det är lika idiotiskt med TV-licens för datorer som om alla som har körkort var tvungna att betala vägtrafikskatt/fordonsskatt.
Fjortispower
25-06-2013, 10:51
Helt jävla sjukt om jag får uttrycka mig friskt
Gossen Ruda
25-06-2013, 11:09
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2013, 11:24)  Kopierar det jag skrev i argtråden:
Många andra har lagt in en inloggning på webbsidorna där bara de som betalar kan logga in. Detta har dock inte rikspuckona på SVT riktigt listat ut hur man gör än så då måste alla som på nått sätt kan surfa betala till dem... angry.gif
Att komma till slutsatsen att en dator är till för att se på SVTs kanaler vill jag påstå är ganska så intelligensbefriat.
Det är lika idiotiskt med TV-licens för datorer som om alla som har körkort var tvungna att betala vägtrafikskatt/fordonsskatt. Nu är det inte SVT som beslutar något utan Radiotjänst. Det lustiga är dock att många menar att man skall lägga avgiften på skatten istället. Vad gör det för skillnad? Pengar som pengar. Eller är det bara skattesmitarna som säger så?
RibesRubusVitis
25-06-2013, 12:10
Inte ens Radiotjänst utan riksdagen, som antagit ”Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst”. Det mest rättvisa vore väl om avgiften stod i proportion till nyttjandegraden, men sånt går ju knappast att kontrollera…
mamamaggan
25-06-2013, 12:12
Går inte att skriva på listan . Har varit inne och försökt flera gånger.
kerstinbern
25-06-2013, 13:30
Det är lustigt att folk blir upprörda över ett system som finns i många, om inte alla, andra EU-länder. Uppenbarligen är det många som ser på TV utan att betala för sig.
Gossen Ruda
25-06-2013, 13:31
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-06-2013, 13:10)  Inte ens Radiotjänst utan riksdagen, som antagit ”Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst”. Det mest rättvisa vore väl om avgiften stod i proportion till nyttjandegraden, men sånt går ju knappast att kontrollera… Jo, men det är Radiotjänst som med stöd av lagen drivit frågan.
*Stintan*
25-06-2013, 14:09
CITAT (kerstinbern @ 25-06-2013, 14:30)  Det är lustigt att folk blir upprörda över ett system som finns i många, om inte alla, andra EU-länder. Uppenbarligen är det många som ser på TV utan att betala för sig. Så du menar att man i andra EU-länder måste betala TV-licens för innehav av dator?
*Stintan*
25-06-2013, 14:32
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2013, 14:31)  Jo, men det är Radiotjänst som med stöd av lagen drivit frågan. Det är Radiotjänst som har tolkat lagen och fick rätt i Förvaltningsdomstolen men det kommer att överklagas var så säker. För övrigt går det inte att se Svt:s hela utbud i realtid i en dator bara sådär. Det finns inte ens täckning överallt och alla har inte så hög hastighet att det går att streama utan en massa buffring. Man kan ju undra hur det kan vara tillåtet att lägga ut något på internet och sen tvinga människor att betala för det men inte ha möjlighet att välja bort det. Så här skriver Gunnar Karlsson, professor vid KTH. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radio...tor_7968578.svd
Eftersom en Tv eller Dator är ung. det samma i dagens tekniksamhälle så skall givetvis alla betala som äger en dator eller tv. Om man kan ändra på så att avgiften tas ut på ett annat sätt så ok, men i dagsläget så skall man givetvis inte komma undan bara för att man inte har en tv utan i stället en dator eller smartphone. Dessutom är ju inte avgifter särskilt stor. Men ett annat system kanske borde sjösättas nu när tv och datorer snart smälter samman till en enhet.
CITAT (gnon49 @ 25-06-2013, 15:50)  Eftersom en Tv eller Dator är ung. det samma i dagens tekniksamhälle så skall givetvis alla betala som äger en dator eller tv. Om man kan ändra på så att avgiften tas ut på ett annat sätt så ok, men i dagsläget så skall man givetvis inte komma undan bara för att man inte har en tv utan i stället en dator eller smartphone. Dessutom är ju inte avgifter särskilt stor. Men ett annat system kanske borde sjösättas nu när tv och datorer snart smälter samman till en enhet. Det är absolut inte samma sak. Med min hastighet, har jag inte en chans att se på TV på datorn. Samt att lagen är utformad så innehav räcker, den behöver nödvändigtvis inte fungera. En trasig bil kan jag ställa av och slipper på så sätt betala skatt.. Men en dator/trasig tv är skattepliktig.
*Stintan*
25-06-2013, 16:03
CITAT (gnon49 @ 25-06-2013, 15:50)  Eftersom en Tv eller Dator är ung. det samma i dagens tekniksamhälle så skall givetvis alla betala som äger en dator eller tv. Om man kan ändra på så att avgiften tas ut på ett annat sätt så ok, men i dagsläget så skall man givetvis inte komma undan bara för att man inte har en tv utan i stället en dator eller smartphone. Dessutom är ju inte avgifter särskilt stor. Men ett annat system kanske borde sjösättas nu när tv och datorer snart smälter samman till en enhet. Jasså kan du betala dina räkningar i TV:n eller chatta och maila med dina närmaste? Självklart kan Svt fixa inloggning mot avgift för att man kunna se deras program på nätet. Det klarar ju andra Tv-kanaler och diverse tidningar galant. Hur svårt kan det vara? Att tvinga någon betala för något man inte vill ha är diktaturfasoner. Den lagstiftande församlingen är ute på hal is men vi får hoppas att kammarrätten tar upp fallen som kommer att överklagas. Jo avgiften är stor för den som redan måste vrida o vända på varje korvöre och gjort aktiva val att slopa vissa saker för att få det att gå ihop!
Jag har tv och jag betalar tv-licens - mot min vilja. Jag blir sur över att jag ska betala för dem som inte gör det men som faktiskt på olika sätt tittar på SVT:s kanaler. Tror inte att det procentuellt sett är många av dem som inte betalar som faktiskt heller inte tittar på dessa kanaler eller lyssnar på reklamfri radio. Och har man en dator eller annan mojäng där man tittar på dessa kanaler så ska man SJÄLVKLART betala eftersom det ju nu råkar vara lag på det. Jag är för att man tar ut en avgift via deklarationen på samma sätt som man tar ut en begravningsavgift. De fåtal som inte nyttjar tv kan då ansöka om att slippa betala istället. Förhoppningsvis kanske det leder det till att varje person och hushåll betalar mindre eftersom fler är med och delar på kostnaderna. Men fick jag bestämma så skulle avgiften helt tas bort. Egentligen är det väl mycket som man betalar för som man aldrig nyttjar, när man tänker efter. Jag köper en massa mat jag bara slänger, jag köper tidningar jag inte hinner läsa, jag betalar för både Viasat och Canal+ men ser bara en bråkdel av utbudet, de allra flesta kanalerna tittar jag aldrig på.... Betalar säkert vägskatt för vägar jag aldrig kör på, också!  Och försäkringar jag hoppas aldrig behöva nyttja. In absurdum kanske, och det mesta har jag själv valt att köpa. Men inte allt...
jimvidar
25-06-2013, 18:30
Fjantig protestlista,tycker att det liknar plankning, vill åka men inte betala.
Anki på Öland
25-06-2013, 19:03
CITAT (Peztis @ 25-06-2013, 18:46)  Jag har tv och jag betalar tv-licens - mot min vilja..................Och har man en dator eller annan mojäng där man tittar på dessa kanaler så ska man SJÄLVKLART betala eftersom det ju nu råkar vara lag på det................ Så länge jag hade Tv betalade jag också (motvilligt....) min licens även om jag aldrig tittade på SVT. Men när jag valde att inte ha TV och jag har under dessa 2 år, helt ärligt, aldrig tittat på eller ens tagit fram sidan för SVTs program på min dator har jag ingen lust att betala. Som nån skrev att bara för att jag har ett körkort ska jag väl inte behöva betala vägskatt....
Huggorm
25-06-2013, 19:04
Det är egentligen otroligt, inte nog med att staten har en legitim propagandmaskin, de kan tvinga folk att betala för den också.
Det hade varit hur enkelt som helst att göra SVT:s kanalutbud låst på digitalboxar, parabolmottagare osv. och bara låta de som betalat sin licens få titta. Precis som Canal Digital och Viasat gör med sina betalkanaler. Men man kanske är rädd att folk skulle avstå public service om man fick möjligheten?
Gossen Ruda
25-06-2013, 19:08
kerstinbern
25-06-2013, 19:52
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2013, 14:09)  Så du menar att man i andra EU-länder måste betala TV-licens för innehav av dator? Nej, det är ju inte datorinnehav som ger krav på TV-licens utan intenetuppkoppling, man kan ju mycket väl ha dator som inte är uppkopplad. Fast länder som Island och Finland tar ju i stället ut TV-licensen som en skatt som ALLA måste betala.
CITAT (jimvidar @ 25-06-2013, 19:30)  Fjantig protestlista,tycker att det liknar plankning, vill åka men inte betala. Fel. Vill inte betala för att slippa åka..
Huggorm
25-06-2013, 20:10
CITAT (kerstinbern @ 25-06-2013, 20:52)  Nej, det är ju inte datorinnehav som ger krav på TV-licens utan intenetuppkoppling, man kan ju mycket väl ha dator som inte är uppkopplad. Fast länder som Island och Finland tar ju i stället ut TV-licensen som en skatt som ALLA måste betala. Verkligen alla alltså? Om man har noll eller näst intill noll i inkomst då, så man inte betalar någon vanlig inkomstskatt? Jag arbetar och skattar ju som bekant utomlands och jag undrar om jag måste betala den skatten i alla fall om det nu införs  Och hur är det upplagt, betalar alla lika mycket eller måste de som tjänar mer betala mer än de som tjänar mindre?
jimvidar
25-06-2013, 20:15
Snyltarna blir bara fler och fler.
*Stintan*
25-06-2013, 20:38
CITAT (kerstinbern @ 25-06-2013, 20:52)  Nej, det är ju inte datorinnehav som ger krav på TV-licens utan intenetuppkoppling, man kan ju mycket väl ha dator som inte är uppkopplad. Fast länder som Island och Finland tar ju i stället ut TV-licensen som en skatt som ALLA måste betala. Där har du fel. Radiotjänst kan inte ta betalt för internetuppkoppling. Dom levererar inte den tjänsten. Det är innehavet av dator, surfbräda och mobil dom vill ha betalt för bara för att man KAN (enligt dem) se delar av deras program i dessa. Många har faktiskt valt bort TV och ser inte heller på TV-program genom datorn. Många har så dålig uppkoppling att det inte ens fungerar om man försöker. Att det ska vara så svårt att förstå att alla inte är roade av att sitta och glo på TV.
Vilket som så bör vi ju ha en oberoende SVT och SR för att inte nagga demokratin i kanten aldrig så lite. Lite solidaritetstanke kanske. Dom flesta betalar men inte alla tittar. Allt för att vi skall ha några reklamfria kanaler med kvalitet. Reklamkanaler utan kvalitet finns ju hur många som helst. Idag kan du se TV på datorn och surfa på webben med TV, allt flyter samman. Regering och riksdag kanske får fundera på hur en modernare finansiering, som inte påverkas av politiska beslut, skall se ut. Men utan SVT vill jag inte vara.
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2013, 11:24)  Kopierar det jag skrev i argtråden:
Det är lika idiotiskt med TV-licens för datorer som om alla som har körkort var tvungna att betala vägtrafikskatt/fordonsskatt.
*Stintan*
25-06-2013, 20:55
CITAT (gnon49 @ 25-06-2013, 21:42)  Vilket som så bör vi ju ha en oberoende SVT och SR för att inte nagga demokratin i kanten aldrig så lite. Lite solidaritetstanke kanske. Dom flesta betalar men inte alla tittar. Allt för att vi skall ha några reklamfria kanaler med kvalitet. Reklamkanaler utan kvalitet finns ju hur många som helst. Idag kan du se TV på datorn och surfa på webben med TV, allt flyter samman. Regering och riksdag kanske får fundera på hur en modernare finansiering, som inte påverkas av politiska beslut, skall se ut. Men utan SVT vill jag inte vara.  Fortfarande är det så att alla KAN inte se på TV i datorn p.g.a. olika orsaker som dålig uppkoppling t.ex. Vill man se på TV får man väl betala för det, vem har påstått något annat. Hur många kan surfa webben med TV:n? Krävs det inte en massa kringutrustning då?
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2013, 11:24)  ...
Det är lika idiotiskt med TV-licens för datorer som om alla som har körkort var tvungna att betala vägtrafikskatt/fordonsskatt. Fast då är det mer korrekt att jämföra det med att man betalar vägskatt för innehav av bil, man betalar för att få framföra fordonet på allmänna vägar. Skillnaden blir dock att om bilen är trasig och man ställer av den så slipper man betala skatt för den (med tanke på kommentarer om att man måste betala tv-avgiften för trasig tv/dator). Som sagt, jag är verkligen inget fan av tv-licensen men blir sur för att andra försöker slingra sig undan. Kolla idag på de unga som har flyttat hemifrån, de kollar minsann på tv via plattor och telefoner. De har ingen tv för de kollar genom datorn. Varför ska de inte betala? De kollar ju på precis samma program som jag gör men vår uppkoppling är också så dålig att vi inte kan ersätta tv:n och parabolen med datorer.
*Stintan*
25-06-2013, 22:14
CITAT (Peztis @ 25-06-2013, 22:34)  Fast då är det mer korrekt att jämföra det med att man betalar vägskatt för innehav av bil, man betalar för att få framföra fordonet på allmänna vägar. Skillnaden blir dock att om bilen är trasig och man ställer av den så slipper man betala skatt för den (med tanke på kommentarer om att man måste betala tv-avgiften för trasig tv/dator).
Som sagt, jag är verkligen inget fan av tv-licensen men blir sur för att andra försöker slingra sig undan. Kolla idag på de unga som har flyttat hemifrån, de kollar minsann på tv via plattor och telefoner. De har ingen tv för de kollar genom datorn. Varför ska de inte betala? De kollar ju på precis samma program som jag gör men vår uppkoppling är också så dålig att vi inte kan ersätta tv:n och parabolen med datorer. Jag tyckte min jämförelse var alldeles utmärkt Det är nog olika hur unga gör. Jag vet många som aldrig tittar på TV-program i alla fall. Dom har helt enkelt annat för sig.
kerstinbern
26-06-2013, 01:54
CITAT (Huggorm @ 25-06-2013, 20:10)  Verkligen alla alltså? Om man har noll eller näst intill noll i inkomst då, så man inte betalar någon vanlig inkomstskatt? Jag arbetar och skattar ju som bekant utomlands och jag undrar om jag måste betala den skatten i alla fall om det nu införs  Och hur är det upplagt, betalar alla lika mycket eller måste de som tjänar mer betala mer än de som tjänar mindre? http://www.vero.fi/sv-FI/Personkunder/Beta...dioskatt(26147)
Gossen Ruda
26-06-2013, 07:06
Jag misstänker att även den som säger sig inte titta på SVT kan göra det vid något tillfälle. Fö tycker jag det är en storm i ett vattenglas. En dator med internet-abonnemang kostar också men den kostnaden tar man.
Jag betalar mer än gärna för TV innehav!
Anki på Öland
26-06-2013, 07:45
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2013, 08:06)  Jag misstänker att även den som säger sig inte titta på SVT kan göra det vid något tillfälle...... Tror du jag sitter och ljuger här på forumet? Då hade jag väl lika gärna kunnat låta bli att skriva!!
Gossen Ruda
26-06-2013, 08:29
CITAT (Anki på Öland @ 26-06-2013, 08:45)  Tror du jag sitter och ljuger här på forumet? Då hade jag väl lika gärna kunnat låta bli att skriva!! Nåja, en och annan kan det väl finnas...
*Stintan*
26-06-2013, 09:05
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2013, 08:06)  Jag misstänker att även den som säger sig inte titta på SVT kan göra det vid något tillfälle. Fö tycker jag det är en storm i ett vattenglas. En dator med internet-abonnemang kostar också men den kostnaden tar man. En dator är för många en nödvändighet det är inte en TV. Men nu är det inte riktigt det det hela handlar om utan frågan är om en dator verkligen är en TV-mottagare. Är man road av att titta på TV så köper man knappast en dator till det.
Gossen Ruda
26-06-2013, 09:11
CITAT (*Stintan* @ 26-06-2013, 10:05)  En dator är för många en nödvändighet det är inte en TV. Men nu är det inte riktigt det det hela handlar om utan frågan är om en dator verkligen är en TV-mottagare. Är man road av att titta på TV så köper man knappast en dator till det. Frågan handlar om att man KAN titta på SVT:s program via en dator, och många utan TV gör säkert det också.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-06-2013, 09:25
Och om man måste vända och vrida på varje krona hur har man då råd med smartphone, Läsplatta och Internetuppkoppling?
Många som säger sig att inte titta på TV, lyssnar på radion men även den ingår i TV licensen
Jag älskar inte heller att betala men gör det ändå
Själv är jag ofta inne på SVT och tittar. Men det är oftast i arkivet jag tittar på gamla godbitar. Men idag kan du ju se hela utbudet på SVT i mycket bra kvalitet på datorn, även på en något sämre internetuppkoppling. Men flertalet har superbra uppkopplingar och det är väl det som man uppmärksammat och vill ha betalt för. Den nya generationen använder datorn till precis allt, även tv-tittande. Vet inte vad dagens smart-tv fordrar för uppkoppling men över 90 % av befolkningen har snabb uppkoppling idag vd jag läst. Själv bor jag ju vid världens ände, långt från ära o redlighet  , men har supersnabb uppkoppling. CITAT (*Stintan* @ 25-06-2013, 21:55)  Fortfarande är det så att alla KAN inte se på TV i datorn p.g.a. olika orsaker som dålig uppkoppling t.ex. Vill man se på TV får man väl betala för det, vem har påstått något annat. Hur många kan surfa webben med TV:n? Krävs det inte en massa kringutrustning då? Stintan, kan det där dåligt men tv har väl wi-fi inbyggd i sig.
Rebecca
26-06-2013, 09:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-06-2013, 10:25)  Och om man måste vända och vrida på varje krona hur har man då råd med smartphone, Läsplatta och Internetuppkoppling?
Många som säger sig att inte titta på TV, lyssnar på radion men även den ingår i TV licensen
Jag älskar inte heller att betala men gör det ändå Jag som student är avigt inställd till tv-avgiften, tv kan jag gott klara mig utan. Men min dator - som jag BEHÖVER för att kunna klara studierna - är viktig för mig. Därför måste jag betala internetuppkoppling, för jag får det inte att funka annars. Jag får prioritera bort annat. Jag tittar aldrig på SVT på datorn, vill jag se någon serie går det utmärkt att streama via andra sätt på datorn. Ändå behöver jag betala. Är inte det sjukt?
CITAT (gnon49 @ 26-06-2013, 10:31)  Själv är jag ofta inne på SVT och tittar. Men det är oftast i arkivet jag tittar på gamla godbitar. Men idag kan du ju se hela utbudet på SVT i mycket bra kvalitet på datorn, även på en något sämre internetuppkoppling. Men flertalet har superbra uppkopplingar och det är väl det som man uppmärksammat och vill ha betalt för. Den nya generationen använder datorn till precis allt, även tv-tittande. Vet inte vad dagens smart-tv fordrar för uppkoppling men över 90 % av befolkningen har snabb uppkoppling idag vd jag läst. Själv bor jag ju vid världens ände, långt från ära o redlighet  , men har supersnabb uppkoppling. Stintan, kan det där dåligt men tv har väl wi-fi inbyggd i sig.Min TV är inköpt - 94 och är en hederlig tjokTV. Tror inte den har WIFI
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2013, 08:06)  Jag misstänker att även den som säger sig inte titta på SVT kan göra det vid något tillfälle. Fö tycker jag det är en storm i ett vattenglas. En dator med internet-abonnemang kostar också men den kostnaden tar man. Licens på dator är ju en straffavgift, på samma sätt som när dom la en avgift på CD skivor för att alla "pirat"kopierade... Ett straff för något du inte gör. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-06-2013, 10:25)  Och om man måste vända och vrida på varje krona hur har man då råd med smartphone, Läsplatta och Internetuppkoppling?
Jag älskar inte heller att betala men gör det ändå Om man undantar smartphone och läsplattor (dom har inte kommit om dom ännu så dom kan inte licensbeläggas ännu, även om radiotjänst försöker) Internet och dator är ett måste idag. Det finns ingen post längre och inte ens årsbeskeden från banken kommer i pappersformat numera. Här delas inte hyror ut i pappersformat och all betalning måste ske via dator...
*Stintan*
26-06-2013, 10:00
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-06-2013, 10:25)  Och om man måste vända och vrida på varje krona hur har man då råd med smartphone, Läsplatta och Internetuppkoppling?
Jag älskar inte heller att betala men gör det ändå Då har man antagligen varken smartphone eller läsplatta utan en billig gammal dator och den billigaste internetuppkopplingen vilket gör det omöjligt att kunna se på TV i den då det bara buffrar. Har man bara radio behöver man inte betala TV-avgift men du kanske menar att man ska göra det?
Radio ingår inte i TV-licensen... http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Historik-om-avgiften/ Ända fram till slutet av 70-talet fanns både tv- och radiolicens. De som bara hade radio betalade endast en radiolicens. De som hade både tv och radio behövde bara betala tv-licens. År 1978 slopades den särskilda ljudradioavgiften och 1990 togs färgtillägget bort. Sedan dess har det bara funnits en slags tv-avgift, för innehav av tv-mottagare.
26-06-2013, 10:17
CITAT (pejori @ 26-06-2013, 10:59)  Licens på dator är ju en straffavgift, på samma sätt som när dom la en avgift på CD skivor för att alla "pirat"kopierade... Ett straff för något du inte gör. Om man undantar smartphone och läsplattor (dom har inte kommit om dom ännu så dom kan inte licensbeläggas ännu, även om radiotjänst försöker) Internet och dator är ett måste idag. Det finns ingen post längre och inte ens årsbeskeden från banken kommer i pappersformat numera. Här delas inte hyror ut i pappersformat och all betalning måste ske via dator... Vi betalar inte via datorn. Får även allt från banken på pappret och även från riksbyggen.
*Stintan*
26-06-2013, 10:25
CITAT (gnon49 @ 26-06-2013, 10:31)  Själv är jag ofta inne på SVT och tittar. Men det är oftast i arkivet jag tittar på gamla godbitar. Men idag kan du ju se hela utbudet på SVT i mycket bra kvalitet på datorn, även på en något sämre internetuppkoppling. Men flertalet har superbra uppkopplingar och det är väl det som man uppmärksammat och vill ha betalt för. Den nya generationen använder datorn till precis allt, även tv-tittande. Vet inte vad dagens smart-tv fordrar för uppkoppling men över 90 % av befolkningen har snabb uppkoppling idag vd jag läst. Själv bor jag ju vid världens ände, långt från ära o redlighet  , men har supersnabb uppkoppling. Stintan, kan det där dåligt men tv har väl wi-fi inbyggd i sig. Du må tycka att jag kan det dåligt men då undrar jag vad du kan? Jag har ingen wifi inbyggt i min dator. Du förutsätter att alla har senaste dyra apparaterna och dyr uppkoppling men så är det faktiskt inte. Har man mobilt bredband med lägsta surf så tar kvoten fort slut och sen blir det segt som sjutton och i praktiken omöjligt att se ens Youtube-klipp o.dyl. Många bor faktiskt så att t.o.m uppkopplingen bryts ofta för att det är så dålig mottagning. Vad är smart-TV för något? Internet är inte gjort för att sända TV ! Lägger in länken igen! http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radio...tor_7968578.svdMan betalar för internetuppkoppling och vill någon ha betalt för att man ska kunna se vad enskilda eller företag lägger upp där så går det lätt att ordna. Avgiftsbelägg Svt Play istället för att avgiftsbelägga datorer, surfplattor och mobiler. Kan andra Tv-kanaler göra det så kan väl Svt också det. Den som redan betalar TV-avgift kan lätt få en avgiftsfri inloggning.
*Stintan*
26-06-2013, 10:34
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-06-2013, 11:17)  Vi betalar inte via datorn. Får även allt från banken på pappret och även från riksbyggen. Hur betalar ni då era räkningar när det inte finns några postkontor? Postgiro kanske men då måste man till en postlåda och även sådana är det ont om numera. Jag har dryga kilometern till närmaste och då skulle jag behöva ta taxi. De flesta betalar nog genom sin internetbank idag eftersom det är så smidigt.
Inte ens barn i grundskolan klarar sig utan dator, då dom ofta ska hämta hem uppgifter via internet.... Undrar om alla skolor måste betala TV-licens för sina datorer nu???
CITAT (pejori @ 26-06-2013, 10:48)  Min TV är inköpt - 94 och är en hederlig tjokTV. Tror inte den har WIFI  Vad skönt, då är jag inte ensam om att ha tjock-tv. Tror jag köpte en av dom sista tjock-tv som Siba hade. CITAT (*Stintan* @ 26-06-2013, 11:25)  Du må tycka att jag kan det dåligt men då undrar jag vad du kan? Jag har ingen wifi inbyggt i min dator. Du förutsätter att alla har senaste dyra apparaterna och dyr uppkoppling men så är det faktiskt inte. Har man mobilt bredband med lägsta surf så tar kvoten fort slut och sen blir det segt som sjutton och i praktiken omöjligt att se ens Youtube-klipp o.dyl. Många bor faktiskt så att t.o.m uppkopplingen bryts ofta för att det är så dålig mottagning. Vad är smart-TV för något? Internet är inte gjort för att sända TV ! Lägger in länken igen! http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radio...tor_7968578.svdMan betalar för internetuppkoppling och vill någon ha betalt för att man ska kunna se vad enskilda eller företag lägger upp där så går det lätt att ordna. Avgiftsbelägg Svt Play istället för att avgiftsbelägga datorer, surfplattor och mobiler. Kan andra Tv-kanaler göra det så kan väl Svt också det. Den som redan betalar TV-avgift kan lätt få en avgiftsfri inloggning. Stintan, nu läste du fel eller så skrev jag slarvigt. JAG kan det där dåligt.
26-06-2013, 11:19
CITAT (pejori @ 26-06-2013, 11:13)  Radio ingår inte i TV-licensen... http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Historik-om-avgiften/ Ända fram till slutet av 70-talet fanns både tv- och radiolicens. De som bara hade radio betalade endast en radiolicens. De som hade både tv och radio behövde bara betala tv-licens. År 1978 slopades den särskilda ljudradioavgiften och 1990 togs färgtillägget bort. Sedan dess har det bara funnits en slags tv-avgift, för innehav av tv-mottagare. Pajori nu gick jag in på radiotjänsten och där står det att avgiften är för TV och Radio, flera gånger och SR får ju också pengar därifrån Vi har också tjock TV. Varför skulle man köpa nåt annat så länge den fungerar......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|