|
|
  |
Stöd namninsamlig Nej till tv-licens för datorer & mobiler |
|
|
|
27-06-2013, 22:50
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Löjligt ! ett nytt sätt att få in skattepengar antar jag  Men om man säger så här !har du TV och redan betalat licens för den så ska du fan inte betala för dator heller .Har du inte TV och har dator tycker jag det 'är okej att betala en viss summa för tillhörighet .Den som enbart har dator kan ju ladda ner film musik kanaler mm som inte TV ägare kan .Frågan är väl vart gränsen går ?ja mellan TV och Dator .
|
|
|
|
|
28-06-2013, 03:20
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2013, 20:32)  Lägger man TV-avgiften på skatten så får ju alla betala, även de som väljer bort TV! Helst skulle jag vilja att man tog bort TV-avgiften helt. Eller så kan Svt bli en betalkanal på webben , betala, logga in och titta. Ingen betalning ingenting att titta på. Då kan man välja!
Du måste ju betala biljett på tåget och i kollektivtrafiken, simhallen eller idrottsarenan. Hade du haft barn hade du fått betala dyrt för att ha barnen på dagis. De som använder allt detta och mycket annat får ju betala både på skatten och "biljetten" men du kan välja att avstå och då slippa betala biljett. Ingen har väl påstått att det är fel att alla är med och betalar till vissa saker även om man aldrig använder dem. Men dit hör inte innehav av dator. Så du tror att kollektivtrafik eller dagisverksamhet inte är subventionerat? Kostnaden för en dagisplats är 160 000 per år, betalar föräldrar så mycket?
Redigerat av kerstinbern: 28-06-2013, 04:43
|
|
|
|
|
28-06-2013, 05:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2013, 04:20)  Så du tror att kollektivtrafik eller dagisverksamhet inte är subventionerat? Kostnaden för en dagisplats är 160 000 per år, betalar föräldrar så mycket? likaså är kollektivtrafiken kraftigt subventionerad,likaså betalar kommuninvånarna kollektivt för sina sportanläggningar,bibliotek m.m samhällsservice. alla använder ju inte detta men betalar till det. då jag inte följt tråden men förstår att många inte vill betala för svt vill jag försvara dessa kanaler. personligen använder jag nästan enbart deras programutbud när jag vill se tv. deras nyhetsprogram är de bästa,likaså debattprogram m.m. här finns också ett kulturutbud som helt saknas i de kommersiela kanalerna. licens gäller väl fortfarande per hushåll? en dator eller mobil ingår väl då? så det är endast de som idag inte betalar licens som klagar? det mest rättvisa vore att lägga allt på skattsedeln och då är debatten över. hur du sedan skall styra och ställa med pengarna är en annan sak,staten brukar ju inte öronmärka sina inkomster och följaktligen hamnar de lite överallt med en överdebitering som följd. ulf
|
|
|
|
|
28-06-2013, 06:09
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (kerstinbern @ 28-06-2013, 04:20)  Så du tror att kollektivtrafik eller dagisverksamhet inte är subventionerat? Kostnaden för en dagisplats är 160 000 per år, betalar föräldrar så mycket? Hur är det med läsförståelsen? Det var faktiskt precis det jag sa att man måste betala både genom skatten och en "biljett"/avgift för att kunna nyttja dessa. Jag betalar min operatör för att kunna använda internet och jag betalar min bank för deras tjänst att kunna betala räkningar över internet. Det finns en massa annat på internet som kostar för att få åtkomst till men du väljer själv om du vill ha dessa tjänster eller inte. Radiotjänst tillåter oss inte att själva välja om vi vill använda tjänsten Svt play eller inte. Dom avgiftsbelägger istället dator+internet och förmenar oss därmed rätten att använda datorn till det vi själva vill. Man ska alltså inte kunna betala sina räkningar eller handla över internet, vara med i forum, chatta med familj och vänner eller skaffa sig information om ditten och datten utan att betala en avgift till Radiotjänst som enbart är avsedd att gå till att finansiera Svt:s verksamhet. Som jag skrev tidigare vore det hur enkelt som helst för Svt att bara låta de som betalar TV-avgift kunna se Svt play genom att ge dessa en kod för inloggning på fakturan. Det är fråga om frihet för datoranvändare att själva kunna välja de tjänster man vill ha.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-06-2013, 07:24
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2013, 23:30)  Det är inte en TV-avgift som ska finansiera Svt:s verksamhet längre , det är en avgift för att få använda internet och varför ska då SVT få pengarna? Dessutom betalar jag redan för min internet till min operatör.
Ge dem som betalar TV-avgift en kod på fakturan för att använda SVTplay om det ska vara så jävla svårt. Nu börjar du bli riktigt rolig.  Det är säkert så att en del av avgiften skall gå till USA:s underrättelsetjänst.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-06-2013, 07:34
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2013, 08:24)  Nu börjar du bli riktigt rolig.  Det är säkert så att en del av avgiften skall gå till USA:s underrättelsetjänst. Ja men det är ju så  Ja dom där licensjägarna verkar i alla fall tillhöra nån underrättelsetjänst. - Hur betalar du dina räkningar? - Över internet. - Då ska du betala TV-avgift! http://www.youtube.com/watch?feature=playe...p;v=Gfad328Vshg
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-06-2013, 07:49
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Hela saken är ju vansinnig. Antingen är ansvariga på Radiotjänst dumma i huvudet eller så gör de så här för att provocera.
|
|
|
|
|
28-06-2013, 08:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Huggorm @ 28-06-2013, 08:49)  Hela saken är ju vansinnig. Antingen är ansvariga på Radiotjänst dumma i huvudet eller så gör de så här för att provocera. eller kanske också för att fånga in dom som smiter från avgiften än så länge....
|
|
|
|
|
28-06-2013, 08:50
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-06-2013, 09:29)  eller kanske också för att fånga in dom som smiter från avgiften än så länge.... Det handlar om att ha rätt att välja bort Svt play på nätet inte om att smita ifrån en avgift. Ingen annan som lägger ut filmer och annat på nätet får ta betalt av alla datorinnehavare. Eller du kanske tycker det vore OK om porrfilmsdistributörer krävde att alla som har en dator ska betala en avgift till dom.
--------------------
|
|
|
|
|
28-06-2013, 13:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har du en dator så har du de facto även en tv. Sedan hur avgiften skall tas ut kan diskuteras, men en dator av idag är även en TV. Det kan vi inte komma ifrån. Att se tv Svt och andra kanaler via dator blir allt vanligare, många har ju dessutom tv-kort i datorn så dator blir en renodlad tv. Tror Svt stämmer i bäcken innan det är försent och allt för många vill se gratis genom datorn. Själv ser jag det som en solidaritetsfråga att vi skall betala för att ha ett oberoende och viktigt public service.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
28-06-2013, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (gnon49 @ 28-06-2013, 14:32)  Har du en dator så har du de facto även en tv. Sedan hur avgiften skall tas ut kan diskuteras, men en dator av idag är även en TV. Det kan vi inte komma ifrån. Att se tv Svt och andra kanaler via dator blir allt vanligare, många har ju dessutom tv-kort i datorn så dator blir en renodlad tv. Tror Svt stämmer i bäcken innan det är försent och allt för många vill se gratis genom datorn. Själv ser jag det som en solidaritetsfråga att vi skall betala för att ha ett oberoende och viktigt public service. Och vi som inte vill titta på TV, ska vi inte få ha dator för bankärenden osv??? Eller ska vi bara betala för något vi inte vill ha och hålla käften??
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
28-06-2013, 15:51
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 28-06-2013, 14:32)  Har du en dator så har du de facto även en tv. Sedan hur avgiften skall tas ut kan diskuteras, men en dator av idag är även en TV. Det kan vi inte komma ifrån. Att se tv Svt och andra kanaler via dator blir allt vanligare, många har ju dessutom tv-kort i datorn så dator blir en renodlad tv. Tror Svt stämmer i bäcken innan det är försent och allt för många vill se gratis genom datorn. Själv ser jag det som en solidaritetsfråga att vi skall betala för att ha ett oberoende och viktigt public service. Du tycks inte fatta att det är oerhört dyrt att använda sin dator till TV-tittande. Dessutom antar du bara att det är vanligt med TV-tittande i datorer. Har du ett mobilt bredband på 8 Gb så kan du se på TV eller strömma film i upp till 12 timmar/månad till en kostnad av cirka 300:- i bästa fall om täckningen är bra, men då räcker det inte till att surfa eller lyssna på musik vilket är det folk gör mest. Varje GB du köper till extra kostar ca 100:-. Det blir alltså otroligt mycket billigare att skaffa en TV-apparat och betala TV-avgiften på 173:-/månad om det är TV man vill se. Nej en dator är ingen TV, en dator är avsedd för att lagra och bearbeta data i första hand inte att visa TV-program även om möjligheten finns med rätt utrusning och för dyra pengar. Sen kan man ju fråga sig hur oberoende och viktigt public service egentligen är. Hur mycket pengar får dom inte in av sponsorer? Dessutom har dom gått med i den eminenta föreningen Svenskt Näringsliv och bara det gör ju att man verkligen kan ifrågasätta oberoendet.
--------------------
|
|
|
|
|
28-06-2013, 16:17
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2013, 16:51)  Du tycks inte fatta att det är oerhört dyrt att använda sin dator till TV-tittande. Dessutom antar du bara att det är vanligt med TV-tittande i datorer. Har du ett mobilt bredband på 8 Gb så kan du se på TV eller strömma film i upp till 12 timmar/månad till en kostnad av cirka 300:- i bästa fall om täckningen är bra, men då räcker det inte till att surfa eller lyssna på musik vilket är det folk gör mest. Varje GB du köper till extra kostar ca 100:-. Det blir alltså otroligt mycket billigare att skaffa en TV-apparat och betala TV-avgiften på 173:-/månad om det är TV man vill se.
Nej en dator är ingen TV, en dator är avsedd för att lagra och bearbeta data i första hand inte att visa TV-program även om möjligheten finns med rätt utrusning och för dyra pengar.
Sen kan man ju fråga sig hur oberoende och viktigt public service egentligen är. Hur mycket pengar får dom inte in av sponsorer? Dessutom har dom gått med i den eminenta föreningen Svenskt Näringsliv och bara det gör ju att man verkligen kan ifrågasätta oberoendet. Nej, mobilt bredband har sina begränsningar, det medger jag. En fast lina är att föredra där man kan surfa obegränsat. Men själv har jag mobilt och klarar mig med min pott på 10 gb i mån för 199kr. Då ser jag en del på Youtube, Stv mm. Men att enbart se tv på datorn fordrar nog fast bredband via kabel eller fiber. Själv gjorde jag valet att ha ett billigt snabbt mobilt bredband före ett dyrt och långsamt fast bredband.
--------------------
|
|
|
|
|
28-06-2013, 17:29
|

Moderator

|
Man kan ha mobilt bredband utan gräns, det har jag och det är bara att ladda ner. Men det är ändå så långsamt att man inte kan se på SVT play på ett rimligt vis.
|
|
|
|
|
28-06-2013, 18:29
|

Medlem

|
CITAT (Peztis @ 28-06-2013, 19:21)  Visst är det så att alla inte kan se på tv osv på sina datorer och telefoner för att det är för segt eller för att det blir för dyrt.
Men för fler och fler faller den fasta telefonen bort och tv:n är också på väg att försvinna ur många hem så som vi är vana att uppfatta den. Datorer och mobiltelefoner används till allt: ringa (ingen fast telefon), ta kort (ingen system - eller kompaktkamera), väckarklocka (ingen vanlig klockradio behövs), musikspelare (ingen stereoanläggning för LP eller CD - bara en stor dockningsstation för Spotify), telefonera kan man även göra via Skype på dator eller mobil... TV:n kommer nog säkert snart att försvinna så som vi är vana vid att se den, den kommer väl att ersättas av stora "dumma" datorskärmar istället eller någon annan ny teknik jag inte vet om eller kan sia om.
Jag tycker fortfarande att en avgift via deklarationen vore den bästa (om det nu prompt ska vara en tv-avgift) men annars tycker jag att förslaget om att få en åtkomstkod man får när man betalar tv-avgiften som man använder för att logga in och se på SVT Play är en strålande idé. Om datorerna helt ska ta över så vill det nog till att internetuppkopplingarna fungerar bättre och blir betydligt billigare. Vitsen med Svt är ju att kanalerna ska vara tillgängliga för alla.
--------------------
|
|
|
|
|
28-06-2013, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Är det verkligen så att alla förväntar sig att dessa ev åtkomstkoder INTE kommer på avvägar? Sluta dessutom att kalla det för en straffavgift, det är frågan om att alla som KAN komma åt SVT på något sätt skall betala licensavgift. Om man sen inte utnyttjar möjligheten är ett fritt val. Jag begriper dock inte varför man inte vill titta på SVT. Alla sätt att blockera för dem som inte vill utnyttja möjligheten går att komma runt. Det är så att i vårt samhälle blir det alltid så att man får betala eller skatta för saker man inte använder. Jag har inga barn men får ändå via skattsedeln bekosta skolor och daghem. Likaså subventionerade kommunikationer. Det bara är så. CITAT (*Stintan* @ 28-06-2013, 19:29)  Om datorerna helt ska ta över så vill det nog till att internetuppkopplingarna fungerar bättre och blir betydligt billigare. Vitsen med Svt är ju att kanalerna ska vara tillgängliga för alla. Det är de, skaffa en TV med antenn och du skall bliva varse.
Redigerat av Gossen Ruda: 28-06-2013, 19:31
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-06-2013, 19:36
|

Moderator

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2013, 20:30)  Det är de, skaffa en TV med antenn och du skall bliva varse. Fast man får ju ha en digitalbox också, det räcker inte med bara en antenn längre
|
|
|
|
|
28-06-2013, 20:02
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-06-2013, 20:36)  Fast man får ju ha en digitalbox också, det räcker inte med bara en antenn längre Är inte dom inbyggda i dagens tv-apparater. För dom fria kanalerna är det väl bara att tuta och köra. Själv tror jag det finns 30-35 kanaler i utbudet som jag betalar för. Av dessa ser jag bara ett fåtal, Mest dom fria SVT-kanalerna. Betalkanalerna är egentligen inte värda det man betalar enligt mig. Kanske en generationsfråga.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|