Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tomatplantor vissnar. Små brunsvarta kryp. Förstörda?
          Anemone nebulosa
          Inlägg 16-07-2013, 18:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 239
          Medlem nr: 9 216

På ganska kort tid har mina tomatplantor som jag odlar inomhus på fönsterbänken blivit mer och mer förstörda. Upptäckte för flera veckor sedan att småsmå mörkbruna kryp mindre än 0.5 mm kryper omkring på bladen, då vi för hand tog bort dem och sen duschade alla plantor. Men vi blir aldrig av med dem! Och nu har tomaterna börjat vissna ner ordentligt, bladen ser ut som en tragisk bladmögelkatastrof, fast tror att det hela beror på ohyran som jag beskrivit. Kan nämna att jag först upptäckte dessa på ipomoeorna jag också odlade inomhus som jag försökte rädda, men som jag sen slängde. Dock fick de andra plantorna, både tomat, paprika och änglatrumpet dessa små vansinneskryp...men tomaterna är värst drabbade... sad.gif

Vad kan jag göra?? Är det kört? Känner nästan för att kassera allting, men känns samtidigt så ohyggligt sorgligt. Har inte sprayat med nånting ännu, kommer nog såpaspraya ikväll. Tänker att problemen uppstått lite för att det är för lite vinddrag, så har öppnat fönstrena ordentligt, men det kan jag ju inte alltid göra tyvärr. Någon som vet vad det är för ohyra? Har sökt lite på nätet men är inte helt säker, trodde ett tag att det kanske var något i stil med 'tobacco flea beetles' som jag inte vet vad de heter på svenska...men nu vet jag inte längre, ser nog inte ut som det... Har aldrig haft dessa problem med tomatplantor innan, men så brukar jag ju plantera ut dem i juni med, något jag dock inte tänkte göra i år...men det kanske är sista utvägen(?)

Redigerat av Anemone nebulosa: 16-07-2013, 18:45

--------------------
          Odlar på västkusten i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 02:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon