Ska väl inte vara sämre jag! Cilla och andra lutheraner kan gå och lägga sig nu istället. Tar fram min fisksoppa som en startade som ett riktigt recept men numera är det mesta utbytt. Den varierar från gång till gång men är ALLTID god... Storleksangivelser, mått och annat existerar inte, dessutom lagar jag mat till många på en gång så det är alltid STORA omgångar. Denna går att ha i kylen i flera dagar och blir bara godare.
Stora grytan 4-5 klyftor vitlök fräser med hackad gul lök, 3 stycken och en purjo. När det mjuknat lägg i ca 7-8 dl smått tärnad rå potatis Häll på 1 liter fiskbuljon + 3 burkar kokosmjölk + 1 burk krossade tomater Låt koka så att potatisen grötar till sig lite, men bara lite. Häll på rejält med saffran eller gurkmeja. Smaka av med sambal oelek, ska vara bra fart och mycket smak i den, salta och vitpeppra. Lägg till sist i rejäla tärningar av lax, de där frysta i bitar brukar funka bra. Låt koka utan att röra för mycket så att laxen är kokt men inte trasig. Servera med välkylt vitt vin eller mjölk (ungarnas variant) Bröd kan vara gott till men är inte nödvändigt, det är en rätt mastig soppa. Kanske lite naturell youghurt eller creme fraiche som svalka på toppen.
--------------------
Vänliga hälsningar Helen i Skåne
|