Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad händer med mina jordgubbsplantor?, Mina jordgubbsplantor får röda/bruna fläckar på bladen.
          siba
          Inlägg 24-07-2013, 22:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 76 291

Jag har bekymmer med mina jordgubbsplantor (frameberry) De har fått röd/bruna blad med lite grå beläggning på undersidan på bladen ( se bilder). Bladen har även en tendens till att sluta sig lite. Vad kan det vara och finns det något man kan göra? Jordgubbarna är planterade i lådor med måtten 40 cm djup, 150 cm lång och 50 cm breda. (Plantorna är inköpta i å)r. Även här la jag i planteringjord på påse när jag planterade dem. La även med lite långtidsverkande gödnng.

Tacksam på svar!!!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Jordgubbsplanta_1.jpg ( 232.49k ) Antal nedladdningar: 90
          Bifogad fil  Jordgubbsplanta_2__1___640x418_.jpg ( 139.65k ) Antal nedladdningar: 50
          Bifogad fil  Jordgubbsplnata_3.jpg ( 278.14k ) Antal nedladdningar: 62

Citera
          masa
          Inlägg 29-07-2013, 10:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

Troligen svampangrepp. Antingen Ögonfläcksjuka eller Bladbränna. Beror ofta på att plantorna står för tätt. Det skall vara öppna luftiga rader så att plantorna torkar snabbt efter regn eller bevattning.

Citera
          siba
          Inlägg 29-07-2013, 23:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 76 291

Ok. Tackar för svar. Försvinner svampangreppet av sig självt till nästa år om man planterar om dem med mer luft emmellan eller behöver man göra något mer eller är plantorna helt körda?

Citera
          masa
          Inlägg 30-07-2013, 10:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

Efter skörden bör man klippa bort alla infekterade blad och avlägsna dem från plantorna, det kommer nya blad. Nästa år bör det gå bättre, enstaka blad kan bli smittade, klipp bort dessa så fort tecken på smitta syns.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 17:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon