siba
Jag har bekymmer med mina jordgubbsplantor (frameberry) De har fått röd/bruna blad med lite grå beläggning på undersidan på bladen ( se bilder). Bladen har även en tendens till att sluta sig lite. Vad kan det vara och finns det något man kan göra? Jordgubbarna är planterade i lådor med måtten 40 cm djup, 150 cm lång och 50 cm breda. (Plantorna är inköpta i å)r. Även här la jag i planteringjord på påse när jag planterade dem. La även med lite långtidsverkande gödnng.

Tacksam på svar!!!
masa
Troligen svampangrepp. Antingen Ögonfläcksjuka eller Bladbränna. Beror ofta på att plantorna står för tätt. Det skall vara öppna luftiga rader så att plantorna torkar snabbt efter regn eller bevattning.
siba
Ok. Tackar för svar. Försvinner svampangreppet av sig självt till nästa år om man planterar om dem med mer luft emmellan eller behöver man göra något mer eller är plantorna helt körda?
masa
Efter skörden bör man klippa bort alla infekterade blad och avlägsna dem från plantorna, det kommer nya blad. Nästa år bör det gå bättre, enstaka blad kan bli smittade, klipp bort dessa så fort tecken på smitta syns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon