Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rökfri i sex veckor nu :)
          Jubbe063
          Inlägg 31-08-2013, 14:47
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Men oj vad ni bråkar på Motti om att där används lite ersättningsprodukter då och då när suget är för stort. Har ni redan glömt:

CITAT (Motti @ 24-08-2013, 23:13) *
          Jag kör Nickosnus Zonnic när det suger till !men målet är att slippa allt nickotin på sikt !men det verkar gå upp och ner med suget inte så mycket efter ciggaretter mest efter nickotinet .Att sluta röka är inget man kommer över på några veckor efter att ha rökt i 40 år ,det handlar om att hantera begäret !Jag kör självsuggetion och intalar mig själv att jag aldrig rökt så varför börja nu En sak som är säker är att nu när jag hållt upp i över 2 månader så skulle man ju vara en idiot om man började igen nu när man har så mycket gratis ,man får aldrig den här chansen igen .

Så visst får Motti i sig en del nikotin än. Men det är ju bara övergång.

Redan nu är ju en JÄTTTTTEEEEEEEE-vinst gjord i och med att ciggen är borta. Nikotintuggumi, plåster och allt det andra är miljarders miljarders många gånger bättre än att bolma på en riktig cigarett. De ger nikotin, cigaretter ger arsenik, tjära, kolmonoxid och flera hundra andra skadliga ämnen såväl organiska som oorganiska gifter och tungmetaller.

Bästa sättet att sluta snusa och röka är att göra det efter de individuella förutsättningar man har. En del klarar "Cold turky" och lägger av med allt på en gång, andra behöver trappa ner stegvis och ytterligare ha "reserv" att ta till när trycket blir för stort.

Huvudsaken är väl att man slutar och inte vilken metod man använder

Redigerat av Jubbe063: 31-08-2013, 14:48

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 31-08-2013, 15:14
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vad jag reagerar på är att Motti tror att hon gjort sig av med sitt nikotinberoende genom att " sluta röka ".

Vad innebär det att " sluta röka "?

Vad innebär det att vara rökfri ?

Man måste någonstans inse att man inte gör sig av med t ex sitt alkoholberoende genom att byta ut vodkan mot whisky .

Man vill uppnå något bra med att " sluta röka " , eller hur ?

Gör man det genom att byta ut det man får i sig när man röker mot att få i sig samma saker genom att använda andra saker , t ex snus ?

Hur skulle man reagera om en diabetiker säger att man blivit " sockerfri " genom att h*n bytt ut strösockret mot bitsocker ?

Om jag förstått det hela rätt så var Mottis beslut att sluta röka , och därmed sluta få i sig onyttiga substanser , grundat på medicinska orsaker . Då blir man inte bättre av att byta ut cigaretterna mot snus , eller hur ?

Ordvalet att man blivit rökfri blir helt fel för rökfri innebär väl att man menar att man gjort sig av med sitt beroende och inte att man bara bytt källa till beroendet ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          pejori
          Inlägg 31-08-2013, 15:30
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Jubbe063 @ 31-08-2013, 15:47) *
          Men oj vad ni bråkar på Motti om att där används lite ersättningsprodukter då och då när suget är för stort. Har ni redan glömt:
          Så visst får Motti i sig en del nikotin än. Men det är ju bara övergång.

Redan nu är ju en JÄTTTTTEEEEEEEE-vinst gjord i och med att ciggen är borta. Nikotintuggumi, plåster och allt det andra är miljarders miljarders många gånger bättre än att bolma på en riktig cigarett. De ger nikotin, cigaretter ger arsenik, tjära, kolmonoxid och flera hundra andra skadliga ämnen såväl organiska som oorganiska gifter och tungmetaller.

Bästa sättet att sluta snusa och röka är att göra det efter de individuella förutsättningar man har. En del klarar "Cold turky" och lägger av med allt på en gång, andra behöver trappa ner stegvis och ytterligare ha "reserv" att ta till när trycket blir för stort.

Huvudsaken är väl att man slutar och inte vilken metod man använder

Visst har du rätt, men att jag väljer att ta en strid och inte två, ska jag inte "få skit för"
          Sedan får folk göra som dom vill. Röka, snusa tugga, klistra, eller allt på en gång.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-08-2013, 15:38
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (mamamaggan @ 31-08-2013, 16:14) *
          Vad jag reagerar på är att Motti tror att hon gjort sig av med sitt nikotinberoende genom att " sluta röka ".

Vad innebär det att " sluta röka "?

Vad innebär det att vara rökfri ?

Man vill uppnå något bra med att " sluta röka " , eller hur ?

Om jag förstått det hela rätt så var Mottis beslut att sluta röka , och därmed sluta få i sig onyttiga substanser , grundat på medicinska orsaker . Då blir man inte bättre av att byta ut cigaretterna mot snus , eller hur ?

Ordvalet att man blivit rökfri blir helt fel för rökfri innebär väl att man menar att man gjort sig av med sitt beroende och inte att man bara bytt källa till beroendet ?

Visst är ordvalet "Rökfri" lite fel. Men av allt Motti skrivit borde väl alla förstå vad som menas, dvs att det är slut på cigaretter och att arbete pågår att bli av med nikotinberoendet. Så istället för att med alla medel försöka hitta något hos Motti att anmärka på så kan man väl anstränga sig och se hela bilden istället för att fastna för en viss benämning eller ord.

Tja, jämförelsen med alkohol blir lite fel. En gravt alkoholiserad människa tar oftast hjälp med att bryta beroendet genom nedtrappning och de preparat läkare skriver ut. (Och ja, läkaren skriver ut ersättningsdroger i antabusklassen). Livsfarligt att sluta tvärt för en jättegravt alkoholiserad människa.

Samma med narkomaner. De får under läkares överinsikt byta substituera med kontrollerade subsittut och sedan trappa ner stegvis.

Så vad innebär att sluta röka. ja först och främst att man trappar ner på cigaretter, helt slutar på en gång eller kör med substitut en tid.

Även om Motti använder vanligt snus och inte nikotinpreparat så är det bättre för luftvägar, lungor. All eloge till Motti om det så skulle handla om att bara minska på rökningen. Allt är bättre än att röka i samma utsträckning.

Och som Motti redan sagt :
          CITAT (Motti @ 24-08-2013, 23:13) *
          [...]men målet är att slippa allt nickotin på sikt ![...] Att sluta röka är inget man kommer över på några veckor efter att ha rökt i 40 år ,det handlar om att hantera begäret ![...]

Det kan väl ta ett par månader med hårt arbete att trappa ner eller nå en punkt där man klarar att helt sluta med allt på en gång.

Så.... Motti är rökfri men inte nikotinfri. Men förhoppningsvis ska väl även nikotinbehovet minska och helt försvinna med tiden. Låt det så ta 1-2 år om det så behövs för att uppnå detta. Första stegen är ju tagen och Motti behöver nog all uppmundran och stöd alla kan ge för att härda ut och upprätthålla motivationen att kämpa på trots att det är jobbigt mellan varven.

Det är bara att inse att alla är vi olika och alla kan inte sluta på samma sätt, utan en del kanske behöver lite återfall, några fallgropar, lite ersättningsprodukter och tonvis med uppmuntran... Medan andra bara bestämmer sig för att nu är det nog, slutar med tobak och sen är den saken ur världen.

CITAT (pejori @ 31-08-2013, 16:30) *
          Visst har du rätt, men att jag väljer att ta en strid och inte två, ska jag inte "få skit för"
          Sedan får folk göra som dom vill. Röka, snusa tugga, klistra, eller allt på en gång.

Visst ska du slippa skit för att du slutar "cold tyrky". Starkt gjort och beundransvärt. Det ska ingen trampa dig för. Värd all respekt :-)

Citera
          Motti
          Inlägg 31-08-2013, 17:57
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Enligt läkaren som opererade mig så var Nickotinplåster tuggumi suggtablette vad som helst med nickotin bättre bara jag slutade att röka .När man rökt i 45 år så får man ganska svår abbstinens och man behöver då lite extra hjälp för att lägga av helt som tex Nickotinsnus ,det tar jag inte precis varje dag men när suget sätter i så anser jag det är bättre att ta en nickotinsnus än att börja röka igen vilket även mina läkare tycker ! Tack så väldigt mycket för stödet Jubbe063 det är sådana uppmuntrande ord man behöver nu smile.gif inte en massa pekpinnar .

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 00:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon