Hej!
Har bett om råd tidigare på det här forumet men eftersom jag nu har fler eller iaf tydligare frågor så testar jag igen.
Jag har i min nya stuga en oval typ en gånger två meter antagligen gammal rabatt. Detta gissar jag eftersom det finns stenar runt om ca 30-40 cm höga runt om. Dessa har mossa, ogräs och typ rötter på och runt sig. Nu har jag som en tok i flera veckor med jämna mellanrum försökt ta mig igenom jordem som är fylld och då menar jag fylls av övervuxen ögräs och längre ner rötter i alla storlekar.
1. hur mycket är det rimligt att ta bort? Jag menar mossan på stenar vill man ha kvar. Jag silar all jord supernoga för hand med kratta. Men vissa rötter kommer ju underifrån eller mellan/ under kantstenarna. De kan vara upp till 2 cm i diameter och måste då klippas vid kanten på insidan. Detta är en norrabatt under en en som är sjuk och ska tas ner. Det är alltså i ett lite skogigare parti och inte en husväggsrabatt. Jag vill ha skogskänsla. Jag kan verkligen inte a bort varena rot utan måste som sagt klippa de stora. Blir rabatten bara rötter om några år igen? jorden är bra med maskar så jag vill inte bara kasta allt.
2. När jag kommer efter en dryg vecka har små små ogräsfrön redan börjat småsticka upp i det redan så nogrannt rensade. Hur tänker jag kring det.
3. Vad har jag för process framför mig?
tacksam för svar/ Anna
|