Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > utmattad. rot- och ogräsrensare behöver hjälp och råd.
          Allekulla
          Inlägg 30-08-2013, 20:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 76 041

I år har jag satt gurkor i kompost som jag lade ovanpå markduken. Det går att plantera blommor också. Jag har fått vattna en del, eftersom kompostlagret bara varit ca 20 cm och vi har haft värsta torrsommaren. Gurkor kräver mycket vatten. Jag har fått en jätteskörd.

Efter 2 år tar jag bort markduk och jord och gräver om. Sen kan man plantera vad man vill för permanent placering.

Citera
          Bassam
          Inlägg 30-08-2013, 21:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Om du lägger markväv över gamla mark, och göra upphöjd. så du kan plantera vad som helst plus du kan behålla dem till flera år.
          H.Bassam

Citera
          Peztis
          Inlägg 31-08-2013, 08:30
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag vet inte riktigt om jag ska ta bort markduken eller låta det vara, vi får se - eller så får nästa ägare se.

Visserligen blir kanske dräneringen liiite sämre med tre lager av en glesare markduk än med bara ett men knappast så mycket att man kan anlägga en damm. Och ett lager av en gles, ja då kan man lika gärna strunta i det om det är kirskål man har i rabatten. Tyvärr lite vis av erfarenhet i detta....

Slänger man bara på kompost så som flera av oss gjort, så torkar det i alla fall för fort och en något sämre dränering är ju bara bra i det läget.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Bassam
          Inlägg 01-09-2013, 08:58
          Länk hit: #24

Medlem

Hej
          Man behöver inte ta bort markduk och jord, men om man behöver mera djup jord, man kan ta dem och gräva mera, sen lägga igen markduk med gammal jord som vi gör förbättring, genom att blanda den med kompost och grov sand.
          Obs
          Markduk passera bra vatten.
          H.Bassam

Citera
          Nenna på Aspö
          Inlägg 08-09-2013, 19:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 78 927

Om du väljer markduk ska den ligga kvar permanent. Det finns två skolor. Den ena är att lägga markduk där du vill ha rabatten, lägga en kant av sten/torvblock, fylla på med jord, kompost och gödsel och sedan plantera. Den andra är att lägga ut markduk på ytan, skära ett kryss i duken och plantera önskade växter och täcka resten av duken med täckbark, grus eller något liknande. Gemensamt är att duken skall ligga kvar.

Båda metoderna har fördelar och nackdelar, men personligen tycker jag nog att den andra metoden andas litet för mycket köpcentrum/rondellplantering för att traktera mig. Å andra sidan gillar jag att gräva...

Citera
          ansanpansan
          Inlägg 12-09-2013, 08:34
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 75 509

CITAT (Nenna på Aspö @ 08-09-2013, 20:33) *
          Om du väljer markduk ska den ligga kvar permanent. Det finns två skolor. Den ena är att lägga markduk där du vill ha rabatten, lägga en kant av sten/torvblock, fylla på med jord, kompost och gödsel och sedan plantera. Den andra är att lägga ut markduk på ytan, skära ett kryss i duken och plantera önskade växter och täcka resten av duken med täckbark, grus eller något liknande. Gemensamt är att duken skall ligga kvar.

Båda metoderna har fördelar och nackdelar, men personligen tycker jag nog att den andra metoden andas litet för mycket köpcentrum/rondellplantering för att traktera mig. Å andra sidan gillar jag att gräva...

men jag tänkte att täcka var för att döda ogräset och ändå kunna behålla jorden. Inte för att hålla det borta permanenet.

Jag tänkte alltså inte gräva bort all jord. täcka för att förhindra ogräs och sedan fylla på med ett tjockt lager ny jord.

Känns alltid sämre att det inte finns ett naturligt djup där växter kommer i kontakt med marken. eller? iaf för långvariga perenner.

Min plan är att täcka, fylla på med jord så ettåringar ett par å och sedan ta bort täckningen. Därefter ha täckning (någon nämnde svart plast i form av jordpåsarna mot kullerstenskanterna och sedan plantera perenner.

Tänker jag fel?

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-09-2013, 18:59
          Länk hit: #27

Medlem

Hej

Du kan göra detta, på grund av du kan döda ogräs och på samma tid plantera vad som helst, om du kan gräva till 60cm lägga svart plast över sedan nya jord, med du ska inte glömma att ta bort ogräs minsta en gång på varje vecka under vår och sommar, vi gjorde detta på skogkyrkogård och växter blir fri från ogräs, vi tar ogräs på handen, vi går en gång på vecka med spade och hink och ta bort ogräs. vi gör detta under vår och sommar.
          H.Bassam

Citera
          Allekulla
          Inlägg 13-09-2013, 07:07
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 76 041

Din plan kommer att funka ansanpansan. Jag har ett stycke som jag lagt trock duk över förra året för att ta död på ogräs. jag har lagt jord ovanpå för att det ska bli riktigt mörkt för ogräset. Jag har odlat ovanpå i år och ska göra det även nästa år. Sen ska det bort och grepen i jorden och jordförbättring i den gamla jorden.

Citera
          Nenna på Aspö
          Inlägg 14-09-2013, 21:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 78 927

Riktigt besvärliga rotogräs behöver täckning i åtminstone ett par år för att man ska vara säker på att de är borta, men din plan borde kunna fungera. Med ett rejält lager tidninspapper som spärr, som ju har den förtjusande egenskapen att det multnar på sikt, skulle ju en sommarblomsplantering kunna hjälpa till med täckningen eftersom växtligheten hindrar regnvattnet från att nå ned till ogräset under. Var beredd på att allt ogräs inte dött av behandlingen, menförhoppningsvis så mycket att du orkar rensa bort det återstående manuellt. Jag håller för övrigt med om att det känns bättre att ta till vara all den jord som finns, det minskar om inte annat risken för uttorkning rätt avsevärt.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon