Mysteriet är löst - tror jag... Men nu när jag ser första bilden blir jag ändå en aning osäker, attans!
Jag åkte till den här rabatten igår och tog bilder på den blåblommande höga plantan. Utan tvekan var det anisört/anisisop av sorten Black Adder. När jag tittade noga så hittade jag etiketten vid rötterna! Så enkelt.
Växten nådde mig till bröstet och har blommat sen början på juli och blommar än, om än på sluttampen.
MEN växten på den första bilden ser inte riktigt ut som plantan jag såg igår tycker jag... Kanske är första bilden missvisande eftersom den är tagen i mörker och på håll, och det är därför det varit så svårt att bestämma vad det är. Jag borde fotat hela rabatten, men när jag kom dit så såg jag genast att det var två blåblommande höga växter och de hette Anisisop - ägaren sa ju från början "anisrot" och har hela tiden sagt så, och att de blommar och blommar. Det kan inte varit någon annan växt på första bilden mot den jag såg igår. Närmsta granne i rabatten som stod i blom igår var fackelblomster, men den känner jag ju igen, helt annan färg.
I alla fall, det måste vara samma växt på första bilden som den jag såg och det är Anisisop 'Black Adder'. Nån som har erfarenhet av dessa? Jag läste på lite igår och fann Koreansk Anisisop Agastache rugosa som lovordades i boken. Särskilt 'Honey Bee Blue' och 'Liqurice Blue'.