Anna-Karin Lundberg
En vän till mig postade en bild på Facebook för att visa sin trädgård. Där såg jag några blåa blommor som jag tyckte var väldigt fina. Ägaren trodde det var anisrot, själv har jag ingen aning men vill köpa likadana. Det här är en del av fotot där men ser dem, nån som kan bekräfta arten eller har annan idé?
kerstin z5-6
anisrot känner jag inte till -har den ett vetenskapligt namn ?

Eller är det Agastache anisört som avses

De liknar inte riktigt dem då blomkolvarna är mera rufsiga än de på bilden

Min gissning är att det är någon Physostegia virginiana som finns i blått vitt o rosa
CillaM
Ser dåligt på din bild men tycker det ser ut som en sorts fackelblomster
Anna-Karin Lundberg
Jag har bett om en närbild. Ser inte riktigt ut som de växter jag fått förslag på, enligt bilder på Google.
Kanske får ta med mig bilden till handelstrådgården och visa.
kerstin z5-6
Utan en närbild på blomman är det svårt att säkerställa vilken perenn det är , dessutom bör färgen beskrivas -är den blåaktig , lila eller mer rödlila än fotot visar
CillaM
Drakmynta?
CillaM
Dubbelt inlägg
oliv
Om man ska gissa lite håller jag på Kerstin och Cilla:

drakmynta

Först tänkte jag på fackelblomster, men dessa har mindre blommor och smalare blad. Sedan hade jag sett en mycket hög drakmynta i en handelsträdgård som liknade dina på bild, det syns inte så bra på bilderna att den är ganska hög.
Anna-Karin Lundberg
Jag skickade bilden till stället som sålt växten, men har inte fått svar. Jag bad också ägaren om en närbild på växten men har inte fått det heller. Jag får väl åka hem till dem och titta själv, haha.
Tack för era funderingar, de uppskattas!
Anna-Karin Lundberg
Hon som har blomman säger att den är runt en meter hög och har blommat i en månad, hon skulle fråga sin syster om namnet igen. Är detta någon ledtråd?
kerstin z5-6
Physostegia virginiana /drakmynta -Kallas ibland gångjärnsblomma" då varje enskild blomma stannar i de läge dit man vrider den, funkar det är det den.
kikki
Den er jo så vakker og slik flott farge! Ønskeplante til Norge da vi ikke har slike. blush.gif
Maggan H
Tror inte det är Drakmynta, mina har tjockare o kortare spiror... tror mer på Fackelblomster men är det inte lite sent att blomma nu? Fast de har kanske ett skuggigare läge.
[attachment=78030:Drakmynta_rosa__2_.JPG]
kerstin z5-6
Torrt blir den 50 cm i lerjord eller fuktigare minst 70 cm hög
Anna-Karin Lundberg
Maggan, din bild ser rätt lik ut, annan färg bara! Jag har fackelblomster, den "vilda modellen" men den ser inte alls ut som din bild. Är det där någon ovanlig sort?

Jag var på en handelsträdgård av den "gamla modellen" där det finns folk som kan växter, frågade efter den som kunde perenner och hennes gissning var Salvia nemorosa Caradonna, fast den tror jag inte alls på.

Stället som sålde växten fick bilden på mail, men ännu inget svar. De som äger växten är i Afrika på semester, så jag får tåla mig lite. Ska be om fler bilder på nära håll. Jag vill verkligen veta vad det är för växt!
kerstin z5-6
Salvia nemorosa caradonna har mörkt lila stjälkar den är det inte ,och om jag inte misstar mig visar maggans bild en drakmynta

Lythrum virgatum smalbladigt fackelblomster ser ut så här
lythrum virgatum

bladen skiljer den från den vanliga vilda formen
Anna-Karin Lundberg
Aha, ja, nu läser jag och förstår vad Maggan skriver. Vilken svår nöt att knäcka! Ska garanterat vara på ägaren om VAD det är för växt! Jag ger inte upp och återkommer!
Anna-Karin Lundberg
Mysteriet är löst - tror jag... Men nu när jag ser första bilden blir jag ändå en aning osäker, attans!
Jag åkte till den här rabatten igår och tog bilder på den blåblommande höga plantan. Utan tvekan var det anisört/anisisop av sorten Black Adder. När jag tittade noga så hittade jag etiketten vid rötterna! Så enkelt.
Växten nådde mig till bröstet och har blommat sen början på juli och blommar än, om än på sluttampen.

MEN växten på den första bilden ser inte riktigt ut som plantan jag såg igår tycker jag... Kanske är första bilden missvisande eftersom den är tagen i mörker och på håll, och det är därför det varit så svårt att bestämma vad det är. Jag borde fotat hela rabatten, men när jag kom dit så såg jag genast att det var två blåblommande höga växter och de hette Anisisop - ägaren sa ju från början "anisrot" och har hela tiden sagt så, och att de blommar och blommar. Det kan inte varit någon annan växt på första bilden mot den jag såg igår. Närmsta granne i rabatten som stod i blom igår var fackelblomster, men den känner jag ju igen, helt annan färg.

I alla fall, det måste vara samma växt på första bilden som den jag såg och det är Anisisop 'Black Adder'. Nån som har erfarenhet av dessa? Jag läste på lite igår och fann Koreansk Anisisop Agastache rugosa som lovordades i boken. Särskilt 'Honey Bee Blue' och 'Liqurice Blue'.
Eva 33c
Det är inte agastachen som blommar rosa på första bilden. Men om du tittar på din första bild, kan man sen agastachen också. Med en enstaka blomma framför stolpen till höger i bild. Det troligaste är väl ändå att de rosa är fackelblomster, som du fått förslag på tidigare?
Anna-Karin Lundberg
Eva, hjälp! Oj, det du kallar "blommar rosa" är det de två stora plantorna i blom?
Ser de rosa ut på din dator? Jag ser dem som blå - men om de är rosa så skulle det ju förklara saken. Bladen på plantan ser ju ut som fackelblomster - men blomställningarna ser jag som blå. Fast bilden är tagen i skymning och kameror "hittar på eget" med färgerna ibland.

Jag måste helt enkelt åka dit igen!
Eva 33c
Ja det där med färger... den ser rosa ut på min stora skärm och mer blålila på min lilla smile.gif (Jag jobbar alltid med 2 skärmar) Jag vet inte riktigt vilken som är mest "rätt", men den lillla är nyast. Min kamera har ofta för mycket blått också i bilderna, jämfört med verkligheten. I det här fallet har du fått bilden skickad till dig eller hur? Så du vet inte riktigt hur de såg ut i verkligheten? Men du ser också agastachen på det första fotot, så det är i alla fall inte den du söker namnet på.
CillaM
CITAT (Eva 33c @ 31-08-2013, 11:58) *
Det är inte agastachen som blommar rosa på första bilden. Men om du tittar på din första bild, kan man sen agastachen också. Med en enstaka blomma framför stolpen till höger i bild. Det troligaste är väl ändå att de rosa är fackelblomster, som du fått förslag på tidigare?

Jag håller med Eva, det är inte agastasche på första bilden. Bombis.
Anna-Karin Lundberg
Men jkan det vara fackelblomster då? Det stod som granne till anisörten. De som äger rabatten vet inget om blommor, de har fått rabatten iordningställd. Men jag får väl åka dit igen och titta och ta fler bilder.
Anna-Karin Lundberg
Nu har jag varit där igen!
En sammanfattning:
Det som ställt till det hela måste vara färgen på första fotot - det som jag trodde var blåa blommor var inte blå, det såg bara ut så! Och när jag frågade om "vad är det blåa för något" så tittade ägaren ut på rabatten, ringde den som köpt och satt iordning den och frågade om sorten. "Anisrot" - fast det heter Anisört. Jag tittade i jorden och hittade lappen. Det hade ju varit lätt om ägaren till rabatten gjorde det från början. Men som sagt, de har fått rabatten iordninggjord och vet inte så mycket om trädgård. Det som är lätt och självklart för en är inte det för en annan.

Men det kom vi ju alla fram till att det inte var. Jag åkte dit och tittade på "den blåa" och det VAR anirört. Åkte hem och la upp bilden här, men då reagerade jag på att rabatten inte såg ut som första bilden.

Nu var jag där och fotade hela rabatten, lägger upp första bilden och gårdagens bild. Visst är det fackelblomster som står i "blå" blom på första bilden - och blommar ännu nu i september.
kerstin z5-6
Ja Lythrum virgatum verkar det vara ,alltså inte vanligt fackelblomster L.salicaria utan smalt fackelblomster.
oliv
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 05-09-2013, 09:07) *
Nu var jag där och fotade hela rabatten, lägger upp första bilden och gårdagens bild. Visst är det fackelblomster som står i "blå" blom på första bilden - och blommar ännu nu i september.

Faktiskt en välkomponerad rabatt, gillar den gula höga dagliljan mot det rosa höga fackelblomster. smile.gif
Anna-Karin Lundberg
Ja, rabatten var fin med många olika växter i olika färger och som har varit i blom hela sommaren. Det här är en rabatt mot vägen, så den är ganska hög för att skyla lite när de sitter på nybyggda uteplatsen. Där är doftande växter, låga som fyller ut och höga som skyler med sina blomspiror. Och blom hela sommaren, det har det verkligen varit! Det fanns ju "blåblommande" växt där, men det var som sagt anisört och inte den som syns på bilderna. Fackelblomster var det, fint att lappen var kvar i rabatten. Jag har fått nya ideer till min egen trädgård och ska hålla lite koll efter dessa växter på plantskolan. Tack alla som kommit med förslag i denna tråd. Jag borde förstås åkt iväg till den här trädgården på direkten, men visste inte att det skulle bli ett sånt mysterium. Allt för en skev färgåtergivning på första bilden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon