Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är det här för blåblommande perenn?, kan det vara anisrot?
          Eva 33c
          Inlägg 31-08-2013, 15:15
          Länk hit: #21

Gäster

Ja det där med färger... den ser rosa ut på min stora skärm och mer blålila på min lilla smile.gif (Jag jobbar alltid med 2 skärmar) Jag vet inte riktigt vilken som är mest "rätt", men den lillla är nyast. Min kamera har ofta för mycket blått också i bilderna, jämfört med verkligheten. I det här fallet har du fått bilden skickad till dig eller hur? Så du vet inte riktigt hur de såg ut i verkligheten? Men du ser också agastachen på det första fotot, så det är i alla fall inte den du söker namnet på.

Citera
          CillaM
          Inlägg 31-08-2013, 19:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Eva 33c @ 31-08-2013, 11:58) *
          Det är inte agastachen som blommar rosa på första bilden. Men om du tittar på din första bild, kan man sen agastachen också. Med en enstaka blomma framför stolpen till höger i bild. Det troligaste är väl ändå att de rosa är fackelblomster, som du fått förslag på tidigare?

Jag håller med Eva, det är inte agastasche på första bilden. Bombis.

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 01-09-2013, 06:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Men jkan det vara fackelblomster då? Det stod som granne till anisörten. De som äger rabatten vet inget om blommor, de har fått rabatten iordningställd. Men jag får väl åka dit igen och titta och ta fler bilder.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 05-09-2013, 08:07
          Länk hit: #24

Medlem

Nu har jag varit där igen!
          En sammanfattning:
          Det som ställt till det hela måste vara färgen på första fotot - det som jag trodde var blåa blommor var inte blå, det såg bara ut så! Och när jag frågade om "vad är det blåa för något" så tittade ägaren ut på rabatten, ringde den som köpt och satt iordning den och frågade om sorten. "Anisrot" - fast det heter Anisört. Jag tittade i jorden och hittade lappen. Det hade ju varit lätt om ägaren till rabatten gjorde det från början. Men som sagt, de har fått rabatten iordninggjord och vet inte så mycket om trädgård. Det som är lätt och självklart för en är inte det för en annan.

Men det kom vi ju alla fram till att det inte var. Jag åkte dit och tittade på "den blåa" och det VAR anirört. Åkte hem och la upp bilden här, men då reagerade jag på att rabatten inte såg ut som första bilden.

Nu var jag där och fotade hela rabatten, lägger upp första bilden och gårdagens bild. Visst är det fackelblomster som står i "blå" blom på första bilden - och blommar ännu nu i september.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  tr_dg_rd_juli.jpg ( 121.4k ) Antal nedladdningar: 30
          Bifogad fil  tr_dg_rd_sep.jpg ( 136.47k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  lapp.jpg ( 109.12k ) Antal nedladdningar: 23

--------------------
          Anna-Karin Lundberg

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-09-2013, 10:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja Lythrum virgatum verkar det vara ,alltså inte vanligt fackelblomster L.salicaria utan smalt fackelblomster.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          oliv
          Inlägg 05-09-2013, 14:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 05-09-2013, 09:07) *
          Nu var jag där och fotade hela rabatten, lägger upp första bilden och gårdagens bild. Visst är det fackelblomster som står i "blå" blom på första bilden - och blommar ännu nu i september.

Faktiskt en välkomponerad rabatt, gillar den gula höga dagliljan mot det rosa höga fackelblomster. smile.gif

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 06-09-2013, 07:05
          Länk hit: #27

Medlem

Ja, rabatten var fin med många olika växter i olika färger och som har varit i blom hela sommaren. Det här är en rabatt mot vägen, så den är ganska hög för att skyla lite när de sitter på nybyggda uteplatsen. Där är doftande växter, låga som fyller ut och höga som skyler med sina blomspiror. Och blom hela sommaren, det har det verkligen varit! Det fanns ju "blåblommande" växt där, men det var som sagt anisört och inte den som syns på bilderna. Fackelblomster var det, fint att lappen var kvar i rabatten. Jag har fått nya ideer till min egen trädgård och ska hålla lite koll efter dessa växter på plantskolan. Tack alla som kommit med förslag i denna tråd. Jag borde förstås åkt iväg till den här trädgården på direkten, men visste inte att det skulle bli ett sånt mysterium. Allt för en skev färgåtergivning på första bilden!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-12-2025, 03:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon