Aha, jag ska genast gå dit och klippa en gren eller två. Sen lägga en sten på en annan gren och se, bör det kommit rötter till våren, eller går det fortare än så?
Jag har försökt lyfta i grenarna som väller ut, men inte sett att de fått rötter. Busken är nästan som ett buskage och det är svårt att avgöra hur många plantor det egentligen är och var den har sin rot.
Den står skuggigt och fuktigt under stora träd (mest ekar) och tomten är delvis helt igenvuxen, så det är hög luftfuktighet (en lågt belägen tomt nära sjön). På min tomt som bara ligger några tomter bort är det lite högre från vattnet och luftigare men också ljusare. Blir torrare förstås, men skulle det gå att flytta en så stor vuske som levt så skyddat så länge?
Där finns också några gamla äppelträd, bergenia förstås och nån daglilja såg jag. Kaprifol och såpnejlika. De segaste växterna dröjer sig kvar när det blir övergivet och naturen tränger sig in. Sorgligt att kommunen låtit huset och tomten förfalla, men allt handlar om pengar. De vill bygga radhus på tomten...