Anna-Karin Lundberg
I mitt bostadsområde finns en enorm rhododendron. Den står på en tomt som kommunen äger och som snart ska bebyggas. Idag finns där ett litet sommarhus från 1950 eller så. Rhododentronbusken är kanske två, går inte att avgöra, men den täcker åtskilliga kvadratmeter mark. Jag skulle vilja ta skott från den innan den grävs bort. Nån som vet om det går? Hur gör man? Tar man en stor gren eller ett färskt skott? Jag har lyft på grenarna för att se om de som ligger mot marken har rotat sig, men det ser inte ut så.
Vore roligt att rädda en del av busken så den fick vara kvar i området.
kangas
Rhoddisar brukar ha ett samlat rotsystem och vara lätta att flytta även om de är stora. Kanske kan du kolla om det går? Eller hyr en liten minigrävare om du får tillåtelse från kommunen att ta den (och varför skulle du inte få det om den ändå ska tas bort?)
Jag skulle vara överlycklig för den chansen!!! yahoo.gif

Ang. sticklingsförökning, får någon annan svara.
fvd
Att föröka rhododendron är det lättaste som finns. Kolla runt busken om det finns grenar som ligger ner i jorden och kolla om det finns rötter. Om det gör det så klipp av en bit och gräv ner hemma hos dig. Eller lägg ner en gren på marken och lägg ngt tungt på den så blir det snart rötter. Du kan också prova om du kan få rötter på en avklippt gren genom att sätta den i vatten. Jag har aldrig gjort det men det skulle inte förvåna mig om det går.
Anna-Karin Lundberg
Aha, jag ska genast gå dit och klippa en gren eller två. Sen lägga en sten på en annan gren och se, bör det kommit rötter till våren, eller går det fortare än så?
Jag har försökt lyfta i grenarna som väller ut, men inte sett att de fått rötter. Busken är nästan som ett buskage och det är svårt att avgöra hur många plantor det egentligen är och var den har sin rot.

Den står skuggigt och fuktigt under stora träd (mest ekar) och tomten är delvis helt igenvuxen, så det är hög luftfuktighet (en lågt belägen tomt nära sjön). På min tomt som bara ligger några tomter bort är det lite högre från vattnet och luftigare men också ljusare. Blir torrare förstås, men skulle det gå att flytta en så stor vuske som levt så skyddat så länge?
Där finns också några gamla äppelträd, bergenia förstås och nån daglilja såg jag. Kaprifol och såpnejlika. De segaste växterna dröjer sig kvar när det blir övergivet och naturen tränger sig in. Sorgligt att kommunen låtit huset och tomten förfalla, men allt handlar om pengar. De vill bygga radhus på tomten... no.gif
fvd
Rötterna kommer fort kolla efter ett par veckor.
Mony
Har du ett par veckor på dig innan kommunen kommer, kan du böja ner en gren redan idag från befintlig buske.

Gräv en grop med handen/liten spade, böj ner en gren och lägg en sten ovanpå. Du kan även gå dit och vattna lite. Om ett par veckor bör grenen ha fått rötter. Klipp då av den från moderplantan och ta med dig sticklingen hem!

Men som sagt, om kommunen ändå ska gräva bort den, ring till växeln och be att få bli kopplad. Jag tror det är parkförvaltningen. Fråga snällt om du kan få ta den. (Kommunen brukar vara givmilda med sånt som de måste betala för att forsla bort. Vill någon göra jobbet gratis brukar de bli glada!)

Lycka till!
Anna-Karin Lundberg
Det finns ännu tid att lägga ned grenar, men när jag var där igår för att ta några skott så hittade jag en någotsånär rotad gren som jag tog. Jag har nu två skott i vas med vatten, två skott (sticklingar) planterade i jord med en påse över och så den här rotade som faktiskt ännu ligger i vattenbad, vet inte var jag ska sätta den i trädgården... Den måste ju ha ett idealiskt ställe om den ska orka ta sig och den här sommaren har bara bjudit på tre dagar med regn. Det är rätt torrt...
Jag har en plats som jag kan gräva upp, men där står nu vildhallon och älggräs. Rätt mycket jobb och just nu har jag lite dåligt med tid. Ska försöka få till det inom nån dag.

Busken täcker en yta av åtskilliga kvadratmeter, svårt att uppskatta men närmare 8x4 meter eller så, så det är kanske två. Vet inte hur man skulle kunna flytta nåt så stort utan att förstöra den. Tittar jag närmare så kanske man skulle kunna få fram en (om det nu är flera plantor) och klippa den till hanterbar storlek. Jag ska skicka ett brev till kommunen, det är ju lätt gjort. Ännu är det inte klart med detaljplanering i området så tid finns. Kommunen vill bygga radhus, men "resten av befolkningen" inkl länsmuseet vill att området bevaras. Jag hoppas det kommer dra ut på tiden det här.
fvd
Jag vet inte hur just det exemplaret som det gäller ser ut, men ofta blir det skador och angrepp av olika slag så det kan bli en del reparationsjobb på den. För att inte tala om de mängder av vatten och rätt sorts jord den kommer att behöva .Om du driver upp en ny så blir den fin i många år och du kan klippa den som du vill ha den. Så jag tror att utsikten att du får en fin buske ökar o du gör det själv från början.
Allekulla
Vill du ta hand om den stora plantan, så oroa dig inte för skador. De flesta roddar jag varit i kontakt med har jag sågat hårt i när de blivit större än jag önskat. De kommer tillbaka med stor växtkraft.
Bassam
HeJ
Det är bättre att ta grenar med rötter av den.

H.BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon