Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125
Har en känsla av att sammanhållningen inom släkten var större förr, att man hade mer tid för varandra. Mina fastrar som bodde på annat håll kom alltid hem på somrarna med sina barn. Trångt blev det ibland och jag som bodde hos min farmor då fick sova i två fåtöljer som ställdes ihop. Men roligt hade vi.
Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563
Monarda !precis så var det ,alla hade mer tid med varandra då då var "la familja "allt .Nu mer verkar vi leva i ett vaccum då vi har glömt bort släkten och dess betydelse på grund av arbete och tidsbrist .
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112
Jag tillbringade en del tid hos farmor och farfar som barn. De hade litet jordbruk med mjölkkor, grisar och höns. När korna var på bete var grindarna stängda mellan olika marker. Då kunde man få grindslant av sommargästerna.
Min kusin och jag utvecklade en "affärsverksamhet" av detta.
När grindarna inte behövde vara stängda kollade vi in när sommargästerna lämnade udden och sen skenade vi som älgar upp och stängde grinden för att sen stå där som de söta flickor vi var och snällt öppna grinden och hålla fram händerna för en slant.
Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069
Mina somrar var lite olika Men ibland var jag hos farmor på landet.Man fick ligga i kökssoffan och ha världens goaste täcke ett duntäcke hon fått av min faster som var gift med en norsk.På morgonen brukade vi gå ut i nattlinnena och nedanför huset gick kor som jag har för mej att vi matade med potatisskal,men kan de stämma? Farmor ringde och beställde varor och när handlaren kom och knacka på sa hon alltid-Kom i eller stå kvar vilket du behagar och jag tyckte de var så roligt! Senare i tiden kom det en varubuss till några som bodde en bra bit bort.Jag och farmor gick dit och handlade i bussen de som bodde där bjöd på kaffe och saft i trädgården det blev ett ställe där man träffades och pratade.Hon var rolig min farmor med en lite bitsk humor,slängde gärna käft och hon talade om att unga hus inte behövde stöttor när man satt vid matbordet och hängde med huvudet i handen.