CITAT (Rosrup @ 06-09-2013, 08:03)

Har du direktverkande elelement så sparar du inget på att stänga ner dator och annat som drar ström.
De alstrar med värme som du annars får tillsätta via elementet.
Samma med glödlampor vs led.
Men är det varmt ute är det så klart skillnad.
Släpp även in solen på dagarna om det går.
Mina fördomar säger mig att yngre killar med datorintresse helst har mörkläggningsgardinerna nere alltid

Min dator alstrar inte mycket värme, i lådan är det 30c grader om jag inte spelar blir det 15 grader varmare men det kyls snabbt ner med massa fläktar för att maximera kylning i hela lådan utanpå som inuti så luften som flåsar ut är rätt kall
Ljus släpper jag in numera med en spetsduk som insynsskydd/flugnät, lampor drar mer el än vad de skulle ge värme då finns det effektivare sätt så led lampor är en fördel energimässigt
Annat var det när jag var yngre då hade jag täckt över fönster med aluminiumfolie
Extra elmätare kan vara bra att ha som du säger och datorn drar snart mer ström så kontrollera skillnader med strömsparläge mm. är en bra idé och få till så värmen håller sig inne
Jag har sytt skynke till gardin för altandörren till ett blått tema i köket, det kan nog skydda lite och hålla kylan på sin plats bakom det men jag tror det är rätt bra isolerat runt fönsterna för inte en vindpust känns när det stormar.
Oljefyllda element tar lång tid innan de blir varma så man tjänar inget på att de håller sig varma ett litet tag efter då är ett fläkt element med olika nivåer bättre för snabb uppvärmning som man stänger av efter önskad grad
Bifogade miniatyrbild(er)