|
skånepåg
01-09-2013, 15:23
De kalla månaderna närma sig och undrar om ni har några tips på hur man sparar el och värme när man bara har eluppvärmning så med nuvarande förbrukning och säkert bara ett element uppstiger nog elkostnaderna till skulle inte förvåna mig över 3000:- när bara en månad hittills utan element blev 1300:- på 700kw Tända ljus och tjocka kläder är jag van vid sen lägenheten där värmen var runt 10c grader varmt på vintrarna så ett eget element placerat lämpligare vid dörrkarmen kanske för det är bara runt 35-40kvm stort på ett rum och kök och toalett, datacentralrummet är i princip det enda stället jag är i ändå 21 timmar om dygnet  Alternativt kan jag stänga dörren till rummen för att spara värme
*Stintan*
01-09-2013, 15:56
Vad har du då för apparater som drar så mycket ström? Det låter väldigt mycket.
Häng upp ett draperi innanför dörren det motar en del kyla och se till att fönster och dörrar har ordentliga tätningslister. Varför ha elementet vid dörrkarmen?
Huggorm
01-09-2013, 16:04
Kamin är perfekt om man har tillgång till ved. Jag har knappt någon värmeräkning alls, elräkningen ligger bara på 200-300kwh i månaden under vintern trots att jag har en elradiator ställd på 12 grader när jag inte är hemma. Kan man inte sätta in eldstad är väll luftvärmepump det bästa, särskilt i södra delen av landet
skånepåg
01-09-2013, 17:20
Bara datorn drar 0.10kw som står på 24/7 men får börja stänga ner den kanske om kvällarna, annars bara en platt-tv och förstärkare och ett par led lampor och de drar lika mycket. Jag hyr så kan inte sätta in vad som helst om jag flyttar i framtiden men han jag hyr av försöker komma så billigt som möjligt undan med B-klass apparater som drar en hel del ström som han köper billigt av polackerna Bara en tanke för att värma upp mer men bättre hålla sig till ett rum
malarmaster
02-09-2013, 18:42
har du vanliga elradiatorer så är det ide att byta till dylika med fläkt. anledningen är att vanliga radiatorer (gäller även vattenburna system) har termostaten på elementet vilket innebär att det i stort alltid står på därför att värmen samlas uppe vid taket. en fläkt fördelar värmen bättre och termostaten slår ifrån oftare=strömbesparing. något som de som installerat luftvärmepumpar snabbt upptäckt,jämnare o behagligare inneklimat. vill du behålla bef. radiator kan man istället investera i en takfläkt som trycker ner värmen o fördelar den. skulle du gilla fläktradiatortipset tänk på att billiga element(fläktar) inte håller så länge och gärna bullrar. det finns av bra kvalitet som är i stort ljudlösa men givetvis kostar mer. har själv testat förbrukning av ström i hus före/efter fläktelement och en besparing på 25-50% är fullt möjlig. att tätningslister o dyl. finns o fungerar är också viktigt,beräkningar visar att så mycket som 10% kan sparas på att ha effektiva sådana. stintans förslag på draperi innanför dörren är också ett gammalt bra trick,likaså att dra för gardiner nattetid för fönstrena. ulf
skånepåg
02-09-2013, 18:51
Oväsen är jag rätt känslig för och när datorn är näst intill ljudlös vill jag inte ha fler fläktar men ska kolla vad det finns för radiatorer senare, största boven i dramat kan vara värmepumpen så sparsamma duschar och diska kallt med Yes diskmedel och se hur nästa månad ser ut så får jag se vad som kan fixas framöver Fönster är ju inte isolerade så sett så det var ett bra tips, tack ska spana på det
*Stintan*
02-09-2013, 21:44
CITAT (skånepåg @ 02-09-2013, 19:51)  Oväsen är jag rätt känslig för och när datorn är näst intill ljudlös vill jag inte ha fler fläktar men ska kolla vad det finns för radiatorer senare, största boven i dramat kan vara värmepumpen så sparsamma duschar och diska kallt med Yes diskmedel och se hur nästa månad ser ut så får jag se vad som kan fixas framöver Fönster är ju inte isolerade så sett så det var ett bra tips, tack ska spana på det  Du menar kanske varmvattenberedaren? Ja såna kan ju dra en del ström förståss. Sen har du väl kringutrustning till datorn kanske. Du låter väl inget stå på standby för det drar ju också ström? Det låter ändå väldigt dyrt det du fick betala när du inte ens hade haft element på. Jag betalar ca 175/månaden för ren elförbrukning sen tillkommer de fasta avgifterna såklart och datorn är på nästan dygnet runt. Du kan ju jämföra med vad du betalade där du bodde förut.
skånepåg
04-09-2013, 13:00
Different name same shit Ja det var lite dyrt men så betalar jag 1.80kr per kw Ingen annan utrustning runtomkring förutom ett par lampor som inte tänds alltför ofta men ska byta till led i dem också för de drog ändå ungefär 0.10kw men även om all tekniken hade stått på dygnet runt hade det kostat ungefär 250:- kronor så det blev ju runt tusingen för bara varmvatten och under 3 månaders period i lägenhet kostar knappt en fjärdedel men då ingår en del :/ Men får se vad som går att göras åt det
Halaj!
På sommaren: de stora energislukarna brukar vara apparater som alstrar värme: varmvattenberedaren, tvätt, dusch och matlagning.
Vvb:n. kan du tilläggsisolera den? Den läcker rätt mycket värme. Klä in den i glasull. Om den är synlig kanske du kan bygga en kåpa av plywood eller MDF runt den.
Tvätt. Blir kläderna rena redan i 40 gr isf 60 gr kanske?
Dusch. Snålspolande munstycke.
Matlagning. Försök använda mikron så mycket som möjligt. Den sparar massor med ström. Jag såg också att de säljer en lös tvåplattas induktionshäll för 500 Kr på Rusta. Sparar ström, och så är den lika smidig som en gashäll att använda.
Till datacentralen kan du ha en fördelardosa med avstängningsknapp så att du stänger av allting med en enda knapp.
//T
skånepåg
05-09-2013, 11:08
Den hänger på väggen med en säkert livsfarlig halvöppen lucka som säkert läcker lite värme så lite fix här och där, isolera kan nog göras så den håller värmen bättre men sänkte termostaten på den från 90 till 25 tillfälligt för behöver inte varmare vatten tror jag. Tvätta har jag gjort hittills i garaget med den gemensamma tvättmaskinen och nog tur det ^^ Men där fryser snart vattenledningarna så får bli några tvättningar i månaden inomhus senare, kanske höja termostaten på pumpen till runt 40-60c en halv dag innan tvättningen? Vissa kläder ska helst tvättas i 60c tycker jag för vissa snuskiga bakterier Reglerbart duschmunstycke har jag Fixa den oåtkomliga upphängda kabeldragningen bakom en stor hyllmöbel har jag tänkt göra bara en heldags arbete att skruva ner och upp den, annars drar de transformatorerna inte mycket skulle man tycka  Ska nog köpa ett konvektorelement 30-40db då och då kan man nog stå ut med, på Jula hade de ett dugligt för 249:- ord.pris 349:- ^^ http://www.jula.se/konvektorelement-ip24-6...0-1500-w-411097
Halaj!
Det mesta värmet läcker uppåt. Själv viker jag efter dusch min handduk och lägger den ovanpå VVB:n. Dagen efter är den torr, varm och go. Man skall inte sänka tempen på varmvattnet till lägre än 55-60 gr. Det kan annars bildas legionellabakterier som singlar runt i luften när du duschar. Det är inget man vill andas in.
”höja termostaten på pumpen” vilken pump? Menar du nu VVB:n? Det är ingen pump. Det finns ingen pump i den, bara en elpatron som värmer upp vattnet. Den pumpar öht. inte. Man skall alltid leda in kallvatten in i tvättmaskinen. Tvättprogrammet är tänkt så och om du leder in varmvatten i den så blir programmet för kort och tvätten blir inte ren. Det finns ju de som bor i typiskt radhus med fjärrvärmeuppvärmt vatten som provat detta. Men eftersom du ändå värmer ditt eget vatten med el så finns det ändå inget att vinna på att leda in varmvatten.
//T
skånepåg
05-09-2013, 16:57
Hehe ja jag läste om de elakingarna innan idag så höjde den 60c för några timmar sen Läste också att det finns inte så mycket att göra åt strömförbrukningen på VVB så ska kolla upp vilken förbättring det kan ge att isolera så hänga handduken på tork där sålänge var ett jäkligt bra tips som en trött hjärna inte tänkt på Får kolla upp hur allt funkar i minsta detalj för det är både bra och kul att lära sig, har knappt nån aning om hur en tvättmaskin fungerar eller är uppbyggd men jag vet att trumman kan vara fastskruvad undertill efter hur en kompis tvättmaskin hoppade runt i hennes badrum så kanske jag skulle kolla det på min också för den är helt ny och installerades för nån vecka sen  Nu sover jag mer än 2 timmar i alla fall så har lite mer energi för att göra saker men istället pajja jag ryggen så är lite omobil så det får ta den tid det tar innan allt är under kontroll och är klart här Men micro har jag som säkert är 20 år gammal och varit med om det mesta så den fungerar ju inte felfritt men det görs en hel del gröt och annat i den, morsan skulle köa en micro sen så kan ta en tur med henne och kolla på några nya mer funktionsdugliga Tack och hej, puss och kram vänliga hälsningar skäggiga pojken, ta hand om er, må väl
Har du direktverkande elelement så sparar du inget på att stänga ner dator och annat som drar ström. De alstrar med värme som du annars får tillsätta via elementet. Samma med glödlampor vs led. Men är det varmt ute är det så klart skillnad. Släpp även in solen på dagarna om det går. Mina fördomar säger mig att yngre killar med datorintresse helst har mörkläggningsgardinerna nere alltid
mamamaggan
06-09-2013, 09:13
Mitt råd är att skaffa dig en mätare som talar om hur mycket ström dina olika grejer drar.
Man ansluter den till varje sak och ser då hur mycket just den saken drar.
Finns att köpa hos Clas Ohlsson.
Vi lånade först en sådan av våran elleverantör.
Du kan då kolla om t ex datorn drar mindre om du sätter på och stänger av i stället för att låta den vara på hela tiden.
Våran mätning sa att det var bättre att ha datorn på hela tiden.
När det gäller uppvärmning så ser vi , som bytt från direktverkande elelement till luftvärmepump i sommarstugan att det lönade sig verkligen. I vinter har vi gjort av med hälften så mycket el som vanligt. Då har vi i stället för att hålla 10 grader bara i köket med ett elelement med fläkt fått hela stugan uppvärmd till 16 grader utom när det var mer än 15 minus ute.
Då blev det lägre temp inne förstås men även när det var mer än 20 minus under flera dygn , t o m längre än en vecka , så blev det aldrig under 7 - 8 grader inne.
Vi gjorde en del tillägg i isoleringen också och så bytte vi ut en gammal altandörr mot en ny med bättre isolering.
Finns en del små saker , t e x att sätta på isoleringslister ( sådan där som man klistrar fast ) på fönstrena.
Många bäckar små ................................
malcolm
06-09-2013, 09:47
Jag brukar tejpa igen altandörren med maskeringstejp på vintern för att minska draget, tror att det är bättre med oljefyllda elelement eftersom de inte kallnar så snabbt när termostaten slår ifrån.
skånepåg
06-09-2013, 19:03
CITAT (Rosrup @ 06-09-2013, 08:03)  Har du direktverkande elelement så sparar du inget på att stänga ner dator och annat som drar ström. De alstrar med värme som du annars får tillsätta via elementet. Samma med glödlampor vs led. Men är det varmt ute är det så klart skillnad. Släpp även in solen på dagarna om det går. Mina fördomar säger mig att yngre killar med datorintresse helst har mörkläggningsgardinerna nere alltid  Min dator alstrar inte mycket värme, i lådan är det 30c grader om jag inte spelar blir det 15 grader varmare men det kyls snabbt ner med massa fläktar för att maximera kylning i hela lådan utanpå som inuti så luften som flåsar ut är rätt kall Ljus släpper jag in numera med en spetsduk som insynsskydd/flugnät, lampor drar mer el än vad de skulle ge värme då finns det effektivare sätt så led lampor är en fördel energimässigt Annat var det när jag var yngre då hade jag täckt över fönster med aluminiumfolie Extra elmätare kan vara bra att ha som du säger och datorn drar snart mer ström så kontrollera skillnader med strömsparläge mm. är en bra idé och få till så värmen håller sig inne Jag har sytt skynke till gardin för altandörren till ett blått tema i köket, det kan nog skydda lite och hålla kylan på sin plats bakom det men jag tror det är rätt bra isolerat runt fönsterna för inte en vindpust känns när det stormar. Oljefyllda element tar lång tid innan de blir varma så man tjänar inget på att de håller sig varma ett litet tag efter då är ett fläkt element med olika nivåer bättre för snabb uppvärmning som man stänger av efter önskad grad
Huggorm
06-09-2013, 19:45
CITAT (skånepåg @ 06-09-2013, 20:03)  Oljefyllda element tar lång tid innan de blir varma så man tjänar inget på att de håller sig varma ett litet tag efter då är ett fläkt element med olika nivåer bättre för snabb uppvärmning som man stänger av efter önskad grad  Precis, element lämnar ut 1000W värme om man matar in 1000W el, det spelar ingen roll om de är oljefyllda eller inte.
*Stintan*
06-09-2013, 20:16
De va allt en fjuttig tunn gardin du har som draperi. Jag skulle tagit ett tjockt tyg i alla fall när det börjar bli kallt.
Skulle nog vilja säga att Bergvärme eller jordvärme är det billigaste alternativet !
Huggorm
06-09-2013, 20:42
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 21:30)  Skulle nog vilja säga att Bergvärme eller jordvärme är det billigaste alternativet ! Låter som en väldigt dyr lösning. Lägga minst 100.000kr på att få värme i en hyreslägenhet som man säkert inte bor kvar i hela livet?
Ja det kan jag förstå att det är skillnad på hus och att bo i lägenhet en stor skillnad !bor man i lägenhet så är det väl att isolera fönster i första hand .Heltäckningsmattor har ju kommit på tapeten igen och är väl ett alternativ om man gillar det .Har nästan alltid bot i hus och då är det ju andra kriterier som gäller .
Huggorm
06-09-2013, 22:56
Ett billigt alternativ kan vara att skaffa en riktigt stor och fet hund, en sankt bernhard eller liknande. Har man den i knät i TV-fotöljen och i sängen på natten så fryser man inte. Efterhand som den magrar av får man börja köpa mat till den, men då kanske våren närmar sig i alla fall.
mamamaggan
06-09-2013, 22:58
Kom på något som gjordes i våran bostadsrättförening för en del år sedan.
Folk som bodde på nedre botten klagade på kalla golv. Då tog man bort golvisten och kollade hur det var isolerat bakom den. På många ställen var det för dåligt så då isolerade man mer och fick det varmare på golven.
Ja en sådan hund släpper ju även en del varma gaser också  om man nu ska ha nytta av dom gaserna så är det väl att rekomdera två burkar bruna bönor varje dag
skånepåg
06-09-2013, 23:26
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2013, 21:16)  De va allt en fjuttig tunn gardin du har som draperi. Jag skulle tagit ett tjockt tyg i alla fall när det börjar bli kallt. Jag har fler och tjocka filtar och fleeceplädar mm. En väldans massa har inte kommit upp när jag väl kommer upp Får inte ha håriga odjur här
skånepåg
21-09-2013, 09:25
Snackade lite med hyresvärden igår och här ska vara dubbel isolering i väggarna med 15+25cm isoleringar och energisparfönster och nåt annat glas i fönsterna men så jättemycket hjälper de inte :/ Kanske därför jag inte hör när bilar kommer ^^ Men fick tag i lite spik och gjorde en tillfällig lösning på altandörren men ska göras bättre och effektivare så snart jag kommer iväg och kan köpa rätt saker, det är bara två stora fönster här förutom badrummet som ska också göras nåt åt, har funderat på sån platsdraperi saker de har vid kylrum i affärer och andra anläggningar för att släppa in ljus när det inte är övertäckt med anat när mörkret infaller [attachment=78760:filt.jpg] [attachment=78761:filt2.jpg] Där är annars bara ytterdörren och ett litet fönster i köket som nog inte går att göra så mycket åt, kanske nån tilläggsisolering runt karmarna kan hjälpa också, men spanar vidare på olika lösningar [attachment=78762:handuk_skull.jpg]
Huggorm
21-09-2013, 09:36
15+25cm isolering är jättebra, jag har bara 15cm. Energisparfönster låter också bra, jag vet inte exakt vilken nivå det innebär men det är ju bättre än gammaldags vanliga fönster i alla fall. Det låter som om du har ett ganska gott utgångsläge.
Jubbe063
21-09-2013, 15:05
vanlig konvektor i sovrum (slipper surrande fläkt) och en fläktkonvektor som blåser runt luften i övriga bostaden (i villa kan två fastmonterade behövas) . Men i hyrd lägenhet skulle jag nog först be värden fixa till det. Går inte det så är en portabel fläktkonvektor ett bra tips.
*Stintan*
21-09-2013, 16:05
Skånepåg det kanske inte alls blir så kallt inomhus som du verkar befara. Det verkar ju vara både hyfsade fönster och bra isolerade väggar. Tänk på att apparater, lampor och maskiner alstrar värme också. Hus ska inte vara hemetiskt tillslutna utan behöver ett visst självdrag. Skaffa ett konvektorelement till att börja med och låt luften cirkulera i huset, alltså stäng inte igen mellan rummen eller till toan helt. Elementet kan kan du ju flytta mellan rummen om du vill. Dom har ju termostat så du ska inte behöva stänga av dom. En fråga, har huset egen elmätare och eget elabonnemang? Har huset det så är det nog en uppskattad förbrukning du fått, kanske beroende på hur mycket tidigare hyresgäst förbrukat för det låter konstigt om dom redan hunnit läsa av. Finns inte särskild mätare utan det på något sätt är gemensamt med hyresvärden så försök fixa egen mätare på något sätt så att du får svart på vitt hur stor förbrukning du verkligen har. Här kan du se ungefärliga kostnader/år för diverse apparater: http://www.aeservice.nu/elspar/happforb.htm
Trampendal
21-09-2013, 23:28
CITAT (skånepåg @ 21-09-2013, 10:25)  Snackade lite med hyresvärden igår och här ska vara dubbel isolering i väggarna med 15+25cm isoleringar och energisparfönster och nåt annat glas i fönsterna men så jättemycket hjälper de inte :/ Kanske därför jag inte hör när bilar kommer ^^ Men fick tag i lite spik och gjorde en tillfällig lösning på altandörren men ska göras bättre och effektivare så snart jag kommer iväg och kan köpa rätt saker, det är bara två stora fönster här förutom badrummet som ska också göras nåt åt, har funderat på sån platsdraperi saker de har vid kylrum i affärer och andra anläggningar för att släppa in ljus när det inte är övertäckt med anat när mörkret infaller [attachment=78760:filt.jpg] [attachment=78761:filt2.jpg] Där är annars bara ytterdörren och ett litet fönster i köket som nog inte går att göra så mycket åt, kanske nån tilläggsisolering runt karmarna kan hjälpa också, men spanar vidare på olika lösningar [attachment=78762:handuk_skull.jpg] Gör ett draperi av bubbelplast. Väldigt effektivt och släpper in ljus. Vi har ett sånt ut till vår dåligt isolerade glasveranda, istället för dörr. Det skiljer ca 15 grader mellan vardagsrummet och verandan när det är kallt. Gör en tunnel uppe och nere på bubbelplasten (häftapparat funkar) och trä i gardinstänger eller liknande så kan du hänga upp och får en tyngd nedtill som håller det på plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|