Hej!
Jag är ny här och ny med trädgård

Har efter ett husbygge en massa slänt av svårgrävd silt, blandat med stenar, stora som små, ibland väldigt stora. Naturligtvis vill jag göra slänten grön och fin vilket känns som en utmaning.
Dela gärna med er av era erfarenheter av den jordtypen och hur jag bäst ska gå till väga. Vilka växter, perenner, buskar mm trivs i sådan jord?
Så som det nu så har jag i början på sommaren, på en liten yta, slängt på en hög med jord och planterat vintergröna. Den verkar trivas men jorden sjunker ihop efter ett tag och regnet tar gärna med sig en del. Det blir dessutom ganska mycket ogräs runt om. Kan rötterna på vintergrönan ta sig igenom silten om jorden blir för tunn eller riskerar den att torka ut?
Jag har även satt mossflox, alunrot och johannesört och dessa grävde jag istället ner och blandade silten med vanlig jord. Hålen är dock inte tillräckligt stora så jag vet inte om rötterna kommer ha någonstans att ta vägen.
Slänten är så himla stor och jag vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom jag inte har styrkan att gräva ordentliga gropar. Eftersom det dessutom blir som en skorpa på ytan så kan jag väl heller inte räkna med att det finns blommor som kan självså sig, eller? Lupiner kanske?
Är tacksam för alla tips jag kan få.
Läget är förresten halvskuggigt och jag bor i zon V