Full version: Vad trivs i silt?
Tassiemon
Hej!
Jag är ny här och ny med trädgård smile.gif Har efter ett husbygge en massa slänt av svårgrävd silt, blandat med stenar, stora som små, ibland väldigt stora. Naturligtvis vill jag göra slänten grön och fin vilket känns som en utmaning.
Dela gärna med er av era erfarenheter av den jordtypen och hur jag bäst ska gå till väga. Vilka växter, perenner, buskar mm trivs i sådan jord?
Så som det nu så har jag i början på sommaren, på en liten yta, slängt på en hög med jord och planterat vintergröna. Den verkar trivas men jorden sjunker ihop efter ett tag och regnet tar gärna med sig en del. Det blir dessutom ganska mycket ogräs runt om. Kan rötterna på vintergrönan ta sig igenom silten om jorden blir för tunn eller riskerar den att torka ut?
Jag har även satt mossflox, alunrot och johannesört och dessa grävde jag istället ner och blandade silten med vanlig jord. Hålen är dock inte tillräckligt stora så jag vet inte om rötterna kommer ha någonstans att ta vägen.
Slänten är så himla stor och jag vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom jag inte har styrkan att gräva ordentliga gropar. Eftersom det dessutom blir som en skorpa på ytan så kan jag väl heller inte räkna med att det finns blommor som kan självså sig, eller? Lupiner kanske?

Är tacksam för alla tips jag kan få.

Läget är förresten halvskuggigt och jag bor i zon V smile.gif
kerstin z5-6
Upphöjda bäddar! de förbättrar zon tinar fortare och den grusblandade jorden under /silten dränerar bra

Som kant kan du ha allt från trä ,sten , betong till torvblock . fyll med önskad jordblandning. Som du märkt är en kant bra, så jorden inte rinner iväg och gräs inte växer in. Odlar i 5-6

40 cm är lagom djup för perenner
Tänk på underarbetet först med slänten , hela ytan kan täckas ett par säsonger o ta kål på allt som växter där- alt skala av skorpan med maskin
Därefter lönar det sig att börja plantera
Alt gör en liten bit i tagen i rejält tilltaget jorddjup ovan jord med rejäla kanter

13.jpg

11.jpg

ajrod.jpg

36.jpg
Tassiemon
Tack Kerstin för tipset smile.gif
Ja, en upphöjd kant är ingen dum idé. Då borde jag kanske gräva ur lite så att blocken håller sig på plats. Om jag skulle använda torvblock, hur fungerar det att stapla dem på varandra eller hur gör man för att de inte ska rasa?

Några idéer om vad jag ska plantera och hur jag ska undvika ogräset som växer mellan plantorna?
kerstin z5-6
Du kan välja o vraka mellan alla perenner som finns med ett fåtal undantag 3 .4 sorter max av tusentals går inte bra i zon 5

Undvika gräs är bla -kant gärna även e platt" kant mot gräsmattan som kan köras på med gräsklipparen. Att plantera enstaka växter /perenner -inte stora buskar) är helt meningslöst -de ska samsas i rabatter som absolut inte måste vara fyrkantiga eller rektangulära. Gräsklipp på bar jord håller borta mkt ogräs och plantera ganska tätt så det växer ihop och då minimeras ogräset.

Två torvblock på varandra fixeras lättas med stålpinnar eller liknande som sticks ner i maken -skärs de lite snett i botten så de lutar inåt håller jorden emot och de rasar inte lika lätt.

Stora block är ofta 30 cm på höjd och det räcker fyll jord till 20 cm över- den sjunker ner

Vedartat Buskar rosor o träd kan vi ta i en annan post.
Tassiemon
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2013, 20:31) *
Du kan välja o vraka mellan alla perenner som finns med ett fåtal undantag 3 .4 sorter max av tusentals går inte bra i zon 5

Undvika gräs är bla -kant gärna även e platt" kant mot gräsmattan som kan köras på med gräsklipparen. Att plantera enstaka växter /perenner -inte stora buskar) är helt meningslöst -de ska samsas i rabatter som absolut inte måste vara fyrkantiga eller rektangulära. Gräsklipp på bar jord håller borta mkt ogräs och plantera ganska tätt så det växer ihop och då minimeras ogräset.

Två torvblock på varandra fixeras lättas med stålpinnar eller liknande som sticks ner i maken -skärs de lite snett i botten så de lutar inåt håller jorden emot och de rasar inte lika lätt.

Stora block är ofta 30 cm på höjd och det räcker fyll jord till 20 cm över- den sjunker ner

Vedartat Buskar rosor o träd kan vi ta i en annan post.

Än en gång, tack för tipsen. Jag ska se om jag hinner och kan få till det där med en kant. Jag ska nog börja med ett litet område och flytta det jag har planterat.
Kan man plantera vårlökar i silt, eller är det för näringsfattigt?
kerstin z5-6
Den är nog bra för dränering under men de tycker nog att det är för lite näring i jorden.

Pallkrage med jord, ovanpå kan vara en tillfällig lösning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon