Förr var det djävulskt med "nya" fönster, tyvärr. Vi konsumenter fick i princip agera testpiloter vare sig det rörde sig om träfönster, alubeklätt eller plast.
Minns när nårra släktingar fick hem helt nya isolerglasfönster från något som hette Allmogefönster. Tror de blev Elitfönster eller något därefter. Namnet finns iaf inte kvar mig veterligen. Deras första modeller var lite katastrof, särskilt de sidohängda med 3-glas kassetter. Omöjliga att justera in varav man i senare skede fick komplettera med gångjärn i sig som var justerbara. Det var liksom ett konstruktionsfel som de även erkände.
Trä med aluminium på utsidan hade väl problem med färgen i "början", denna kunde flagna väldigt fort. Plastfönster i sin tur tillverkades med helt felaktig plast som kunde blekas gul illa kvickt!! Dessutom var det galet svårt att byta glaskassetterna i dessa eftersom de gjöts ihop i materialet.........
Kondens på utsidan känns bra mycket bättre än insidan. En del nya har finfina luftventiler vilket kan vara bra.
Tacka dock att pvc och aluminium blivit avsevärt förbättrade med åren, nu håller sig plasten vit som den ska, utan risk för att gulna!
Kompisen fick nya PVC monterade i sin förening, BRF alltså, och där blev fönsterbytet från
Enomic.se eller
Nordiskafonster.se, något sådant i alla fall. De bytte till plastfönster vilket verkar vara normen numera...
Jag har tidigare bytt fönster för längesedan (i arbetet), när just pvc introducerades, och galet vilken skillnad det blivit faktiskt, i kvaliten. Är dock mer för träfönster om jag själv får välja (ej heller aluminium på utsidan), lite jobbigt dock att de behöver målas om med några års mellanrum, men men...
Grannen monterade för några år sedan industrifönster på sin fastighet (villa), och där är det ständig kondens på rutorna. Industrifönster = fönster helt i aluminium, dvs. hela stommen. Såklart underhållsfria likt plast, men jädra vad "kallt" det känns med något sådant.
Vad har ni för glassiga fönster på ert hus eller lägenhet?