Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tandläkarkostnader !
          Peztis
          Inlägg 29-09-2013, 21:17
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Dåligt bett eller t ex att man spänner käkarna kan skapa stor obalans i kroppen på olika sätt, så visst kan problem med käkar och tänder bli kostsamt för resten av sjukvården.

Nu kommer jag inte ihåg allt och hur det hänger ihop, var några år sedan jag jobbade i "den världen". Men intressant är det hur som helst.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2013, 00:08
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tills nu har jag lagt ut 7,000 och inga tänder har jag fått än mer än en lösbrygga som är provesorisk ! 500 kostade akutbesöket på Ordontologen 400 till dagen efter hos folktandvården då de borrade upp den redan rotfyllda tanden skar upp tandkötte för att abbsesen skulle kunna brista och rina ut .För två veckor sedan var jag och tog avtryck blev röntgad igen 400 till ,förra veckan var jag och drog ut tanduslingen plus att jag då fick provesoriska tänder för att fylla gapet 3,000 till plus att jag fick ännu en penecillinkur då jag fortfarande hade var vid rotspetsen .Nu ska jag dit tre gånger till i november då de ska rotfylla tanden bredvid och borra fäste i en av framtänderna för att kunna fästa bryggan jag ska få, så det lär bli 5,000 till innan det är klart allt .Bara att le och betala !

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-10-2013, 20:13
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (*Stintan* @ 29-09-2013, 12:13) *
          Tja betalar man nästan 2.500/ för ett abonnemang och inte har ett hål på 10 år så har man ju betalat 25.000 för ingenting. Dessutom ingår väl bara bastandvård.

Här ingår nästan allt utom tex kosmetiska grejer så för min del som ändå går en gång per år är det toppen.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-10-2013, 20:35
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (theseraphim @ 01-10-2013, 21:13) *
          Här ingår nästan allt utom tex kosmetiska grejer så för min del som ändå går en gång per år är det toppen.

Tror jag betalar ca 1000:- per år för min tandvårdspremie via folktandvården och som tidigare nämnt så ingår i stort allt nödvändigt.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-10-2013, 10:10
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Man hamnar väl i olika grupper med olika priser beroende på den tandstatus man har.
          För ungdomar som har välskötta tänder, kanske aldrig haft hål, tror jag det är jättebra att direkt teckna ett avtal när man lämna den fria tandvården vid 19-20-årsåldern.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-10-2013, 11:46
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Eva i Skåne @ 02-10-2013, 11:10) *
          Man hamnar väl i olika grupper med olika priser beroende på den tandstatus man har.
          För ungdomar som har välskötta tänder, kanske aldrig haft hål, tror jag det är jättebra att direkt teckna ett avtal när man lämna den fria tandvården vid 19-20-årsåldern.

Så är det - min dotter har försäkring och bra tänder så hon betalar nästan ingenting för försäkringen och när en tand gick av i somras tjänade hon in några av åren hon har betalat.... själv skulle jag inte få någon försäkring eftersom jag har så urusla tänder sad.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-10-2013, 12:19
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Är nyss hemkommen från tandläkaren, förutom undersökningen drog de ur en kindtand i nedre käken på vänster sida. Jag skall bita ihop på en slags bomullstuss och jag får inte äta och dricka på två timmar, är kaffesugen som bara den just nu. Det hela gick på 560 kr men jag skall dit igen den 19:e november så det lär inte stanna där. Misstänker att det kommer att blir dyrt innan allt är åtgärdat.

Citera
          Motti
          Inlägg 04-10-2013, 20:58
          Länk hit: #48

Medlem

Vad du än gör Malcom så sug inte på den sidan ! att dra ut tänder i underkäken är inte lika smidigt som i överkäken då allt skräp ramlar ner till underkäken då man äter .Tänk på vad du äter också ta det gärna lite flytande första dagarna ät inget grovt .Känner med dig broder -cry-.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-10-2013, 20:15
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Motti @ 01-10-2013, 01:08) *
          Tills nu har jag lagt ut 7,000 och inga tänder har jag fått än mer än en lösbrygga som är provesorisk ! 500 kostade akutbesöket på Ordontologen 400 till dagen efter hos folktandvården då de borrade upp den redan rotfyllda tanden skar upp tandkötte för att abbsesen skulle kunna brista och rina ut .För två veckor sedan var jag och tog avtryck blev röntgad igen 400 till ,förra veckan var jag och drog ut tanduslingen plus att jag då fick provesoriska tänder för att fylla gapet 3,000 till plus att jag fick ännu en penecillinkur då jag fortfarande hade var vid rotspetsen .Nu ska jag dit tre gånger till i november då de ska rotfylla tanden bredvid och borra fäste i en av framtänderna för att kunna fästa bryggan jag ska få, så det lär bli 5,000 till innan det är klart allt .Bara att le och betala !

Så din stora kostnad för tandläkaren den här gången beror på att du måste göra flera besök p g a olika orsaker.

Men det drabbar ju ingen fattig , eller hur ?

Tänderna är viktiga så man ska sköta dem så bra man kan.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 05-10-2013, 20:46
          Länk hit: #50

Medlem

Ja en tand ska rotfylla och pelas sedan ska det göras ett fäste i en av framtänderna och sedan ska det göras en brygga som ska fylla tomrumet av två tänder tvåan och trean i övre käken .

Citera
          malcolm
          Inlägg 08-10-2013, 06:53
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Motti @ 04-10-2013, 21:58) *
          Vad du än gör Malcom så sug inte på den sidan ! att dra ut tänder i underkäken är inte lika smidigt som i överkäken då allt skräp ramlar ner till underkäken då man äter .Tänk på vad du äter också ta det gärna lite flytande första dagarna ät inget grovt .Känner med dig broder -cry-.gif

Jag fick faktiskt med en slags "broschyr" om vad som gällde när man dragit ut en tand.

Citera
          Motti
          Inlägg 08-10-2013, 23:05
          Länk hit: #52

Medlem

Sist när jag drog ut en visdomstand så fick jag en jävulsk värk i tre veckor på grund av att den där blodproppen som ska bildas i hålet och ska skydda tanden sög jag bort ,var väl där med tungan och pillade .Är ju så också att när man tuggar mat så ramlar ju maten neråt av tyngdlagen så det är lättare att få problem i underkäken när man drar ut .Och jag fick ingen broschyr minsan wink.gif inte denna gången heller .

Citera
          CillaM
          Inlägg 08-10-2013, 23:24
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jaha. Nu förstår jag rolleyes.gif En annan har inte råd att gå alls därför sköter jag tänderna minutiöst noga. Vilket sunkigt samhälle landet blivit för de som inte har dessa enorma summor att betala för tänderna.

Citera
          Motti
          Inlägg 08-10-2013, 23:37
          Länk hit: #54

Medlem

Cilla.M jag är 60 år och har råd att fixa mina tänder utan problem ,ska man skämmas över det att man har god ekonomi eller hur menar du ? Alla har gratis folktandvård tills de fyller 18 år det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden .Sedan finns det undantag som tex dom som drabbas av sjukdom som får äta medeciner som angriper tänderna eller cancer osv men dom får hjälp genom sjukvården .

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-10-2013, 07:56
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (CillaM @ 09-10-2013, 00:24) *
          Jaha. Nu förstår jag rolleyes.gif En annan har inte råd att gå alls därför sköter jag tänderna minutiöst noga. Vilket sunkigt samhälle landet blivit för de som inte har dessa enorma summor att betala för tänderna.

Inget som är något nytt - hade inte råd för 30 år den heller när jag behövde... vi fattiglappar får som alltid rätta mun efter matsäcken sad.gif

CITAT (Motti @ 09-10-2013, 00:37) *
          ....det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden ......

Skitsnack!!! Tänder är väldigt ärftligt!!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-10-2013, 08:04
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Cilla.M jag är 60 år och har råd att fixa mina tänder utan problem ,ska man skämmas över det att man har god ekonomi eller hur menar du ? Alla har gratis folktandvård tills de fyller 18 år det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden .Sedan finns det undantag som tex dom som drabbas av sjukdom som får äta medeciner som angriper tänderna eller cancer osv men dom får hjälp genom sjukvården .

Nu var det nog inte dig det handlade om i Cillas inlägg. Utan att hon måste sköta sina tänder extra noga för hon har inte råd med tandläkare.

För övrigt spelar det väl ingen roll om man har gratis tandvård till man är 18 år. Skadar du tänderna efter den åldern kostar det mycket pengar för det.

Jämför med vanlig sjukvård. om den skulle vara gratis till du fyller 18 år och sen finansieras på samma sätt som tandvården efter det. Hur många skulle ha råd att laga ett brytet ben eller operera bort något fel???

Dagens tandvårdsfinansiering är enormt konstig. Tänderna borde ju räknas till kroppen och behandlas enligt vanlig sjukvårdstaxa.

Jag är själv rätt välavlönad, men nog svider det i plånboken för det.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-10-2013, 10:17
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vem som helst skulle väl ha råd med tandläkaren om någon annan betalade.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 09-10-2013, 12:08
          Länk hit: #58

Medlem

Folktandvården ringde imorse, tydligen had de glömt att ta betalt för utdragningningen av tanden men de skulle skicka en faktura på det, tyckte väl det blev "billigt".

Citera
          CillaM
          Inlägg 09-10-2013, 18:15
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag har aldrig haft problem med mina tänder lilla Motti. Mitt första hål fick jag när jag var 15 o sedan dess har jag bara haft 5 hål, totalt. Jag sköter mina gaddar noggrant. Man kan ju säga som så att de som har pengar inte sköter sina tänder enligt din hypotes.. men så är ju inte fallet i verkligheten. Om du skäms får du stå för det själv. Ät ordentligt, sköt tänderna och ha ett bättre liv. Jag har alla mina tänder intakt, förutom visdomständerna som jag drog när jag var 18, o jag har bara blivit visare med åren. Jag slipper passerad soppa när jag är 60 år iaf. Det var faktiskt vitsen med mitt första inlägg i diskussionen, nåt som gick förbi dig helt. Förväntat.

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2013, 20:48
          Länk hit: #60

Medlem

Cilla .M min mor var tandsköterska i 40 år där gick jag som patsient vilket innebar att jag fick vänta tills de hade tid där av mina problem nu vid 60 års ålder ,mor min jobbade hos en privattandläkare där betalande kunder fick förtur .När man är ett barn så förlitar man sig på sina föräldrar och att de tar rätt beslut vilket jag inte hade förmågan att göra som barn .

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon