|
Var på mitt tredje tandläkarbesök på Folktandvården i går , har redan betalat 2.5 ,i går drog de ut den elaka tanden kostnad med röntken tandavtryck 5,000 , det är bara början av eländet .Tre tider i november så jag lär komma upp i 15,000 innan min tandkirurgi är klar . Man borde studerat till tandläkare och öppnar privat praktik !då hade man varit jäkligt stadd i kassan nu och haft hus på Hawaii och en Ferrai osv .
*Stintan*
27-09-2013, 19:44
Ja det är dyrt att gå till tandläkaren.
Skojar du Man kunde åka lyxkryss nästan ! Och fy fan för alla plågor man fått stå ut med i och med den här jäkla tanden som nu mer sover i en soppåse någonstans i Jönköpingslän  Jag har ett och annat att tycka om just tandvården men avstår att skriva om den just i kväll då jag fortfarande blöder av utdragningen  fy fan vad man får stå ut med bara för en jäkla tand ,hade gärna fött barn två gånger istället för det här .
Eva i Skåne
27-09-2013, 20:22
Det är förfärligt att tandvård är så dyrt. Vi är tillbaka till att det är en klassfråga. Dom som inte har så god ekonomi tvingas proritera bort
Jag har ett s k abonnemang hos folktandvården i Uppsala - en bestämd avgift per år. Har haft så så länge möjligheten har funnits - är mycket nöjd med det.
Tandvården är absolut ingen klassfråga ! lika för alla i dag .Att dra in politik i tandvården här och nu var inte min tanke . Jag har råd att fixa mina tänder lät !men det jag ifråga sätter är all personal som ska betalas !hur många jäkla tandsköterskor som helst tandhygensister och gud vet vad alla gör på Folktanvården ? alla springer runt som yra höns och verkar inte göra något vettigt utan bara finns där ?har de tandsköterskor som bara säljer tandborstar och skriver ut räkningar ?
Jubbe063
27-09-2013, 20:44
CITAT (Motti @ 27-09-2013, 21:41)  Tandvården är absolut ingen klassfråga ! lika för alla i dag .Att dra in politik i tandvården här och nu var inte min tanke . Jag har råd att fixa mina tänder lät !men det jag ifråga sätter är all personal som ska betalas !hur många jäkla tandsköterskor som helst tandhygensister och gud vet vad alla gör på Folktanvården ? alla springer runt som yra höns och verkar inte göra något vettigt utan bara finns där ?har de tandsköterskor som bara säljer tandborstar och skriver ut räkningar ? Organisationen är rätt slimmad. Varenda personal gör nog skäl för sin lön.
*Stintan*
27-09-2013, 20:57
Visst sjutton har det blivit en klassfråga eftersom det är så dyrt så att en del helt enkelt inte har råd att gå till tandläkaren. Tror nog att de tandsköterskor och tandhygienister som finns hos folktandvården har arbetsuppgifter så det räcker. I alla fall har aldrig jag sett dom springa runt som yra höns. Men du kunde ju frågat dom när du ändå var där.
kerstin z5-6
27-09-2013, 21:38
det är inte dyrare än vanlig sjukvård , vad man inte ser vid besök på vårdcentral där ett besök kostar några hundra är totalkostnaden hos tandläkare , det som inte har den subventionering som sjukvård har. Hur man nu kan skilja mun från övriga kroppen ?
Ursäkta om jag tvivlar på att alla är nödvändiga ! min mor var tandsköterska för två privat tandläkare och hade en elev ! I dag på Folktandvården där jag går är de ungefär sex stycken på två tandläkare och så har de data plus allt annat som inte fanns på 80-talet ,hur fixade min mor allt ?
kerstin z5-6
27-09-2013, 21:52
Ingen aning , men jag var gift med en, en kompositfyllning kostar multum för att inte tala om en brygga.
mamamaggan
27-09-2013, 21:57
Egentligen är inte tandvården dyr det är bara så att där får vi ( nästan ) betala vad det egentligen kostar.
Det har med politik att göra . Politikerna har beslutat om sjukvården och då också beslutat om tandvården. De beslutar hur mycket sjukvården resp tandvården ska "subventioneras ".
Motti , nu ska jag berätta något för dig.
Tandläkarna får inte hyra sin lokal gratis , de får heller inte sin utbildning gratis och deras utrustning är heller inte gratis.
Med en tandsköterska som mamma borde du ha bättre tänder än oss andra , hon borde ha kunnat lära dig hur du ska sköta dina tänder, och hon borde också ha sett till att du fick gå till tandläkaren ( folktandvården ?) regelbundet.
Att du inte fick gå till folktandvården , som vi andra, förstår jag heller inte . Varför skulle du vänta på att få gå till den privata tandläkare hon jobbade hos när h*n inte hade andra patienter är något som jag inte förstår.
Ville inte din mamma att du skulle få så bra tänder som möjligt ?
Huggorm
27-09-2013, 22:48
Tandläkare kanske har hyggligt betalt, men vilket jobb de har! Aldrig att jag hade stått ut med att greja i käften på folk hela dagarna, då skulle jag hellre försörja mig på att samla pantburkar
Mammamaggan snälla nån ! Tror du inte att jag vet det ? min mor var privat tandsköterska .Därav mina dåliga tänder ,jag fick alltid vänta tills de hade tid med mig vilket de aldrig hade , därav mina stora lagningar som nu ställer till ett helvete för mig.Man ska inte lära mor sin göra barn .
Kryddan03
27-09-2013, 23:33
Om mor tror att barn kommer med storken kan det nog finnas ett visst behov av upplysning.
Trampendal
28-09-2013, 00:34
Ja. och vill man då ha en lillasyster blir man ju tvungen att undervisa!
*Stintan*
28-09-2013, 03:53
CITAT (Motti @ 28-09-2013, 00:12)  Mammamaggan snälla nån ! Tror du inte att jag vet det ? min mor var privat tandsköterska .Därav mina dåliga tänder ,jag fick alltid vänta tills de hade tid med mig vilket de aldrig hade , därav mina stora lagningar som nu ställer till ett helvete för mig.Man ska inte lära mor sin göra barn . Det låter som en efterhandskonstruktion. Fanns det inte obligatorisk skoltandvård i Småland?
Anki på Öland
28-09-2013, 08:05
CITAT (Motti @ 28-09-2013, 00:12)  ................Man ska inte lära mor sin göra barn . Nej det är man ju för sent ute för....
Natur liv
28-09-2013, 08:40
CITAT (gunsta @ 27-09-2013, 21:29)  Jag har ett s k abonnemang hos folktandvården i Uppsala - en bestämd avgift per år. Har haft så så länge möjligheten har funnits - är mycket nöjd med det. Jag har något liknande i mitt landsting, jag betalar 214 kronor i månaden och då ingår all tandvård jag behöver. Det fungerar utmärkt. Om jag ännu ett år inte har några hål så sänks månadskostnaden nästa år. Jag funderar dock på hur stor månadsavgiften blir året efter stora ingrepp. Jag antar att den höjs då, precis som att den kan sänkas nu.
Eva i Skåne
28-09-2013, 09:09
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-09-2013, 22:38)  det är inte dyrare än vanlig sjukvård , vad man inte ser vid besök på vårdcentral där ett besök kostar några hundra är totalkostnaden hos tandläkare , det som inte har den subventionering som sjukvård har. Hur man nu kan skilja mun från övriga kroppen ? Ja, varför är tänder och syn inte subventionerat som sjukvården? Du har rätt i att det inte är dyrare, men för den enskilde är det en enorm skillnad. Det finns många som får prioritera bort regelbundna tandläkarbesök (och bättre glasögon). Visst är det politik!
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2013, 22:57)  Egentligen är inte tandvården dyr det är bara så att där får vi ( nästan ) betala vad det egentligen kostar.
Det har med politik att göra . Politikerna har beslutat om sjukvården och då också beslutat om tandvården. De beslutar hur mycket sjukvården resp tandvården ska "subventioneras ". Motti , nu ska jag berätta något för dig.
Tandläkarna får inte hyra sin lokal gratis , de får heller inte sin utbildning gratis och deras utrustning är heller inte gratis.
Med en tandsköterska som mamma borde du ha bättre tänder än oss andra , hon borde ha kunnat lära dig hur du ska sköta dina tänder, och hon borde också ha sett till att du fick gå till tandläkaren ( folktandvården ?) regelbundet.
Att du inte fick gå till folktandvården , som vi andra, förstår jag heller inte . Varför skulle du vänta på att få gå till den privata tandläkare hon jobbade hos när h*n inte hade andra patienter är något som jag inte förstår.
Ville inte din mamma att du skulle få så bra tänder som möjligt ? Förstår inte det heller. Jag och Motti är hyfsat jämngamla och jag hade fri tandvård via skolan.
mamamaggan
28-09-2013, 09:59
CITAT (Motti @ 28-09-2013, 00:12)  Mammamaggan snälla nån ! Tror du inte att jag vet det ? min mor var privat tandsköterska .Därav mina dåliga tänder ,jag fick alltid vänta tills de hade tid med mig vilket de aldrig hade , därav mina stora lagningar som nu ställer till ett helvete för mig.Man ska inte lära mor sin göra barn . Att din mor var privat tandsköterska vet vi , det har du berättat flera gånger förut , men varför du inte fick gå till folktandvården som vi andra det vet vi inte ! Varför ville inte din mamma att du skulle få ha bra tänder , det är den stora frågan ? ! Om man som mamma vill sitt barn väl så ser man väl till att barnet får bra tandvård , eller hur ?
*Stintan*
28-09-2013, 11:20
CITAT (pejori @ 28-09-2013, 10:31)  Förstår inte det heller. Jag och Motti är hyfsat jämngamla och jag hade fri tandvård via skolan.  Jag började skolan 1950 och hade också fri tandvård via skolan dvs innan Motti ens var född så för mig låter det obegripligt.
Anki på Öland
28-09-2013, 11:53
Hade också fri skoltandvård nästan hela skoltiden - är också några år äldre än motti.
Jag var hos tandläkaren igår. De gamla amalgamfyllningarna från skoltiden börjar trilla ut en efter en nu. På två veckor åkte två ut, båda kindtänder (nr 7). Den ena lagade han, den andra beslutade vi skall bytas till en krona. Fyllningen igår kostade 1.335:- ! Kronan kommer att kosta 6.500:-
Min gamla tandläkare som jag gått till sen tidigt 70-tal hade osmaken att gå i pension för två år sen. Han var billigare än folktandvården. Det sista jobbet han gjorde var att byta en kindtand till krona. 4.500:- kostade det då. Två tusen upp på två år. Det är stor skillnad. Skulle ha sparat mer till tandläkare vet jag nu.
Motti, det finns lite olika sätt att jobba på inom tandvården. Vissa har en tandläkare och en sköterska. Andra har en tandläkare och fem sköterskor. Sköterskorna och hygienisterna är då betrodda/utbildade i att göra mer och tandläkaren kommer bara in och gör det mer avancerade för att sedan hoppa till nästa sal och nästa patient där en annan sköterska har preparerat inför ingreppet.
Klinikerna idag är oerhört slimmade på personal och de är väldigt kostnadsmedvetna så jag tror inte att det springer runt sköterskor och hygienister som yra höns.
kerstin z5-6
28-09-2013, 22:14
Sant Pestiz så är det verkligen inte , min man tog svåra fall på helger och då fick jag rycka in fö en syrra på deltid, tandhygienist samt alla andra tjänster , kronor bryggor mm köptes in.
Huggorm
29-09-2013, 00:04
När far min var hos tandläkaren så hittade de ett hål som de ville laga för dyra pengar men han vägrade och bad dem dra ut tanden i stället. Då var det plötsligt inte så farligt längre och de tyckte han kunde vänta till nästa gång
Ja det gäller att ha koll och ha kunskap och läsa på lite  Nu var ju mor min Tandsköterska så jag är inte så lättlurad .Men hitills har min jäkla tand kostat mig 6,000 och det är bara början ,kommer väl att gå till lika mycket till innan jag är klar .Men det skiter jag i bara det blir bra och snyggt !Inte så jäkla kul när man får dra ut tänder framtill skit samma om det hade varit en kindtand den hade man kunnat avvara !men mitt i leendet ,den tanden kan man inte avara .
mamamaggan
29-09-2013, 00:22
Och hur gick det till när det ändrades från att vara just en kindtand till att vara en tand mitt fram ?
Var du till tandläkaren igen och h*n ändrade sig ?
Hur menar du att du blir lurad av tandläkaren ? Är det kostnaden du tänker på då ?
Ta reda på hur stora studieskulder h*n har , vad hyreskostnaden är för lokalen och vad utrustningen kostar innan du påstår att h*n lurar dig !
Tandläkaren har alltså även h*n utgifter , utgifter för att få till sina inkomster , så jag tror knappast att h*n lurar någon .
Att påstå sådant är allvarliga saker !
CITAT (Huggorm @ 29-09-2013, 01:04)  När far min var hos tandläkaren så hittade de ett hål som de ville laga för dyra pengar men han vägrade och bad dem dra ut tanden i stället. Då var det plötsligt inte så farligt längre och de tyckte han kunde vänta till nästa gång  Ja det var väl bra. En utdragen tand är ju en förlorad tand. Varför dra ut en tand i förväg som man kanske inte ens har haft några besvär av ännu. Att man ville laga den innan hålet blivit för stort är också helt logiskt tycker jag. (F.ö. är det inte gratis att dra ut tänder heller så det var väl bra att tandläkaren var omtänksam nog att vilja bespara din pappa den utgiften så länge som möjligt.)
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-09-2013, 09:55
Bee när dom jämför priserna hos olika tandläkare så är folktandvården oftast dyrare än privattandläkare.
Jag är också hos en privat tandläkare sedan många år och vågar inte byta. Hade haft folktandvården nära här.
För några veckor sedan opererade dom ut en rot under en krona Dom hoppades att kunna rädda kronan. Det kostade nästan 5000 Kronor. Fr o m onsdag fortsätter det hela. Är såren efter operationen tillräcklig läkta så fortsätter han med avtryck osv. Alla 7 Kronor måste bort, sen blir det bara 5 nya och brygga.
Om allt går som tandläkaren planerar då blir det sen 27.000 kronor till för min del.
Mycket ja men blir det problem då går man inte till olika och kollar om det blir några hundringar billigare.
theseraphim
29-09-2013, 10:31
Politik förvisso men tandvården har aldrig varit gratis och inget parti har drivit en linje att baka in den i sjukvården. Att det är så jäkla dyrt vete katten om man tar en premunation eller vad det nu kallas. Regelbundna besök för en liten kostnad är inte farligt.
*Stintan*
29-09-2013, 11:13
CITAT (theseraphim @ 29-09-2013, 11:31)  Politik förvisso men tandvården har aldrig varit gratis och inget parti har drivit en linje att baka in den i sjukvården. Att det är så jäkla dyrt vete katten om man tar en premunation eller vad det nu kallas. Regelbundna besök för en liten kostnad är inte farligt. Tja betalar man nästan 2.500/ för ett abonnemang och inte har ett hål på 10 år så har man ju betalat 25.000 för ingenting. Dessutom ingår väl bara bastandvård.
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-09-2013, 12:30
Här ingår bara bastandvård och därmed är det helt ointressant för mig och vore bortkastade pengar
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-09-2013, 13:30)  Här ingår bara bastandvård och därmed är det helt ointressant för mig och vore bortkastade pengar I Uppsala är det inte riktigt så - man får även en subvention på större ingrepp - minns det särskilt när jag övervägde hur jag skulle förhålla mig till 'bro/brygga' eller implantat när en tand blev utdragen. För min egen del har abonnemanget lönat sig mer än väl.
Har alltid tyckte det varit konstigt att inte tandvården ingår i den allmänna sjukvården - det tillhör ju kroppen och mår man dåligt i munnen så mår man ofta dåligt i kroppen.
Kanske det t o m skulle vara en besparing för sjukvården att baka in tandvården? Då pratar jag inte om kosmetiska ingrepp utan att laga och dra ut osv.
Jubbe063
29-09-2013, 14:30
CITAT (Peztis @ 29-09-2013, 14:48)  Har alltid tyckte det varit konstigt att inte tandvården ingår i den allmänna sjukvården - det tillhör ju kroppen och mår man dåligt i munnen så mår man ofta dåligt i kroppen.
Kanske det t o m skulle vara en besparing för sjukvården att baka in tandvården? Då pratar jag inte om kosmetiska ingrepp utan att laga och dra ut osv. Ja, det är ologiskt. Men tyvärr verkar ju ingen på allvar vilja ändra på det.
Det har varit uppe några gånger, men inget händer tyvärr.
mamamaggan
29-09-2013, 19:07
Har t o m för mig att det pratats om att dåliga tänder kan vara en orsak till att man får hjärtinfarkt.
Är det så så är det mycket konstigt att man inte räknar in munnen i sjukvården.
Dåligt bett eller t ex att man spänner käkarna kan skapa stor obalans i kroppen på olika sätt, så visst kan problem med käkar och tänder bli kostsamt för resten av sjukvården.
Nu kommer jag inte ihåg allt och hur det hänger ihop, var några år sedan jag jobbade i "den världen". Men intressant är det hur som helst.
Tills nu har jag lagt ut 7,000 och inga tänder har jag fått än mer än en lösbrygga som är provesorisk ! 500 kostade akutbesöket på Ordontologen 400 till dagen efter hos folktandvården då de borrade upp den redan rotfyllda tanden skar upp tandkötte för att abbsesen skulle kunna brista och rina ut .För två veckor sedan var jag och tog avtryck blev röntgad igen 400 till ,förra veckan var jag och drog ut tanduslingen plus att jag då fick provesoriska tänder för att fylla gapet 3,000 till plus att jag fick ännu en penecillinkur då jag fortfarande hade var vid rotspetsen .Nu ska jag dit tre gånger till i november då de ska rotfylla tanden bredvid och borra fäste i en av framtänderna för att kunna fästa bryggan jag ska få, så det lär bli 5,000 till innan det är klart allt .Bara att le och betala !
theseraphim
01-10-2013, 20:13
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2013, 12:13)  Tja betalar man nästan 2.500/ för ett abonnemang och inte har ett hål på 10 år så har man ju betalat 25.000 för ingenting. Dessutom ingår väl bara bastandvård. Här ingår nästan allt utom tex kosmetiska grejer så för min del som ändå går en gång per år är det toppen.
theseraphim
01-10-2013, 20:35
CITAT (theseraphim @ 01-10-2013, 21:13)  Här ingår nästan allt utom tex kosmetiska grejer så för min del som ändå går en gång per år är det toppen. Tror jag betalar ca 1000:- per år för min tandvårdspremie via folktandvården och som tidigare nämnt så ingår i stort allt nödvändigt.
Eva i Skåne
02-10-2013, 10:10
Man hamnar väl i olika grupper med olika priser beroende på den tandstatus man har. För ungdomar som har välskötta tänder, kanske aldrig haft hål, tror jag det är jättebra att direkt teckna ett avtal när man lämna den fria tandvården vid 19-20-årsåldern.
Anki på Öland
02-10-2013, 11:46
CITAT (Eva i Skåne @ 02-10-2013, 11:10)  Man hamnar väl i olika grupper med olika priser beroende på den tandstatus man har. För ungdomar som har välskötta tänder, kanske aldrig haft hål, tror jag det är jättebra att direkt teckna ett avtal när man lämna den fria tandvården vid 19-20-årsåldern. Så är det - min dotter har försäkring och bra tänder så hon betalar nästan ingenting för försäkringen och när en tand gick av i somras tjänade hon in några av åren hon har betalat.... själv skulle jag inte få någon försäkring eftersom jag har så urusla tänder
malcolm
02-10-2013, 12:19
Är nyss hemkommen från tandläkaren, förutom undersökningen drog de ur en kindtand i nedre käken på vänster sida. Jag skall bita ihop på en slags bomullstuss och jag får inte äta och dricka på två timmar, är kaffesugen som bara den just nu. Det hela gick på 560 kr men jag skall dit igen den 19:e november så det lär inte stanna där. Misstänker att det kommer att blir dyrt innan allt är åtgärdat.
Vad du än gör Malcom så sug inte på den sidan ! att dra ut tänder i underkäken är inte lika smidigt som i överkäken då allt skräp ramlar ner till underkäken då man äter .Tänk på vad du äter också ta det gärna lite flytande första dagarna ät inget grovt .Känner med dig broder
mamamaggan
05-10-2013, 20:15
CITAT (Motti @ 01-10-2013, 01:08)  Tills nu har jag lagt ut 7,000 och inga tänder har jag fått än mer än en lösbrygga som är provesorisk ! 500 kostade akutbesöket på Ordontologen 400 till dagen efter hos folktandvården då de borrade upp den redan rotfyllda tanden skar upp tandkötte för att abbsesen skulle kunna brista och rina ut .För två veckor sedan var jag och tog avtryck blev röntgad igen 400 till ,förra veckan var jag och drog ut tanduslingen plus att jag då fick provesoriska tänder för att fylla gapet 3,000 till plus att jag fick ännu en penecillinkur då jag fortfarande hade var vid rotspetsen .Nu ska jag dit tre gånger till i november då de ska rotfylla tanden bredvid och borra fäste i en av framtänderna för att kunna fästa bryggan jag ska få, så det lär bli 5,000 till innan det är klart allt .Bara att le och betala ! Så din stora kostnad för tandläkaren den här gången beror på att du måste göra flera besök p g a olika orsaker. Men det drabbar ju ingen fattig , eller hur ? Tänderna är viktiga så man ska sköta dem så bra man kan.
Ja en tand ska rotfylla och pelas sedan ska det göras ett fäste i en av framtänderna och sedan ska det göras en brygga som ska fylla tomrumet av två tänder tvåan och trean i övre käken .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|