CITAT (Roggan @ 16-10-2013, 22:19)

Jag skulle tro att det blivit "glasigt". Om jag förstått det rätt är det mest tidiga sorter som kan bli det. Ifjol hände det med min kolonigrannes Aroma.
Detta hittade jag på SLU:
"
....
Den stora skadan uppstår när detta inte sker tillräckligt snabbt utan att vätskan gör att cellerna inte får tillräckligt med syre vilket gör att fruktköttet övergår från att vara genomskinligt till att bli brunt (Steif, 2011). Den frukt som visar upp symptom för glasighet har gemensamt att de har ett lågt innehåll av kalcium i kombination med utmärkande höga halter av kalium och magnesium (Perring, 1968). Förhållandet mellan kalcium och kväve verkar också ha en inverkan på om glasighet uppstår då äpple som uppvisar symptom generellt har en hög
kvävekoncentration (Perring, 1968). Att halten kalcium i frukten är med och påverkar
glasighet är inte så konstigt eftersom kalcium är med och påverkar både
cellväggsuppbyggnaden och cellmembranernas funktion."
Aha... det låter ju som detta kan vara svaret på vad mina äpplen råkat ut för. Dvs kalciumbrist... eller? Jag bör m.a.o. se till att kalka ordentligt kring trädet?
Trädet står på gammal åkermark där tidigare ägare bara stoppat ner det och inte gjort så mycket mer än att beskära det lite sporadiskt. Det har garanterat aldrig gödslats eller kalkats kring trädet efter planteringen för x antal år sedan, gissningsvis är det mellan 15-20 år gammalt.