Hej alla vitlöksodlare!
En mild höst till trots, det börjar bli dags att plantera vitlöken. Troligen har många redan i år planterat sina klyftor, landet är avlångt och har väldigt skiftande odlingsklimat.
Vitlökstråden här på odla.nu har blivit lite av en institution, detta är den femte i ordningen. Förra årets diskussioner finner du
här!. I det första inlägget hittar ni länkar till övriga års diskussioner och det som slår mig när jag läser igenom dem är vad mycket jag själv lärt mig nu när jag påbörjar säsongen 2013/14.
Vad är det nya för mig i år förutom nya sorter? Dels är det att odla i sandjord men det jag själv i praktisk odling vill lära mig mer om är hanterande av ormlöken, dvs blir lökens tillväxt större på alla sorter om den klipps av och i så fall när skall den avlägsnas. Teoretiskt vill jag ha mer kunskaper om typindelning av vitlök. Åke Truedssons system av typ 1-7(?) har jag börjat erfara är lite grovhugget.
Om mina personliga eskapader i grönsakslandet kan ni läsa om på min
blogg!Inledningsvis kommer jag använda tråden till att ge lättövergriplig information om vitlöksodling och förhoppningsvis svarar de på de vanligaste ställda frågorna om vitlöksodling på våra breddgrader. Delta och sprid gärna information om detta forum.
väl mött!
Plantera vitlök
Vitlöken gillar kväve (N), fosfor (P) och Kalium (K). Förbered marken du ska odla i och gödsla väl. Själv odlar jag i djupbäddar med hästgödsel, stenmjöl, växtrester och kompostjord. Som gödningsmedel använder jag benmjöl och doserar enligt förpackningen. Vilket gödselmedel man använder är beroende av tillgång, ekonomi och ideologi men oavsett detta snåla inte. Vid överdosering av snabbverkande kväve finns dock ökad risk för att svampkulturer växer till sig snabbare, vilka oftast märks vid lagring.
Se till att jorden är väl dränerad. Den största risken för vitlöksodlingen är inte tjäle utan att lökarna få stå i vatten.
Beroende på vart du bor i landet så går det bra att sätta vitlöken from 1/9 till November, i vissa fall början av december. Hör med någon i din närhet som odlat vitlök då vi har fått ett mildare klimat. Själv brukar jag sätta någon gång i oktober, mest pga jag vill minimera risken för packningsskador på jorden. Nu när jag är hänvisad till odlingslott så kan jag vänta till november om vädret tillåter.
Alla sorters vitlök kommer gärna upp under hösten om man sätter dem för tidigt. De sorter som jag själv har erfarenhet av är franska sorter bla messidrome, thermidrome och arnor. Därför ska man vänta lite senare att sätta dessa. De asiatiska sorterna som tex sprint är av andras erfarenheter att dra också benägna att vid för tidig plantering komma upp under hösten.
Plantavstånd kan variera mellan 15-25 cm och radavstånd 20-25 cm. Detta beroende av odlingsutrymme och redskap man använder i trädgårdslandet.
Klyftan planterar du med rotbasen nedåt i ett 8-10cm djupt hål. Märker du att du planterat för grunt så lägg på ett lager jord till. Om du vill göra ogräsrensandet lättare så plantera löken på 8 cm djup och lägg på 2 cm ogräsfri jord, tex använd krukjord eller jord på påse från stormarknad. Har du många katter i området så lägg nät över odlingen så att de inte använder ditt land som toalett och sprätter upp lökarna.
Som sättredskap har jag använt mig av halvliters petflaska, hushållspappershållare och löksättare.
Redigerat av Preussen: 24-10-2013, 09:04