|
Preussen
24-10-2013, 09:06
Hej alla vitlöksodlare! En mild höst till trots, det börjar bli dags att plantera vitlöken. Troligen har många redan i år planterat sina klyftor, landet är avlångt och har väldigt skiftande odlingsklimat. Vitlökstråden här på odla.nu har blivit lite av en institution, detta är den femte i ordningen. Förra årets diskussioner finner du här!. I det första inlägget hittar ni länkar till övriga års diskussioner och det som slår mig när jag läser igenom dem är vad mycket jag själv lärt mig nu när jag påbörjar säsongen 2013/14. Vad är det nya för mig i år förutom nya sorter? Dels är det att odla i sandjord men det jag själv i praktisk odling vill lära mig mer om är hanterande av ormlöken, dvs blir lökens tillväxt större på alla sorter om den klipps av och i så fall när skall den avlägsnas. Teoretiskt vill jag ha mer kunskaper om typindelning av vitlök. Åke Truedssons system av typ 1-7(?) har jag börjat erfara är lite grovhugget. Om mina personliga eskapader i grönsakslandet kan ni läsa om på min blogg!Inledningsvis kommer jag använda tråden till att ge lättövergriplig information om vitlöksodling och förhoppningsvis svarar de på de vanligaste ställda frågorna om vitlöksodling på våra breddgrader. Delta och sprid gärna information om detta forum. väl mött! Plantera vitlök Vitlöken gillar kväve (N), fosfor (P) och Kalium (K). Förbered marken du ska odla i och gödsla väl. Själv odlar jag i djupbäddar med hästgödsel, stenmjöl, växtrester och kompostjord. Som gödningsmedel använder jag benmjöl och doserar enligt förpackningen. Vilket gödselmedel man använder är beroende av tillgång, ekonomi och ideologi men oavsett detta snåla inte. Vid överdosering av snabbverkande kväve finns dock ökad risk för att svampkulturer växer till sig snabbare, vilka oftast märks vid lagring. Se till att jorden är väl dränerad. Den största risken för vitlöksodlingen är inte tjäle utan att lökarna få stå i vatten. Beroende på vart du bor i landet så går det bra att sätta vitlöken from 1/9 till November, i vissa fall början av december. Hör med någon i din närhet som odlat vitlök då vi har fått ett mildare klimat. Själv brukar jag sätta någon gång i oktober, mest pga jag vill minimera risken för packningsskador på jorden. Nu när jag är hänvisad till odlingslott så kan jag vänta till november om vädret tillåter. Alla sorters vitlök kommer gärna upp under hösten om man sätter dem för tidigt. De sorter som jag själv har erfarenhet av är franska sorter bla messidrome, thermidrome och arnor. Därför ska man vänta lite senare att sätta dessa. De asiatiska sorterna som tex sprint är av andras erfarenheter att dra också benägna att vid för tidig plantering komma upp under hösten. Plantavstånd kan variera mellan 15-25 cm och radavstånd 20-25 cm. Detta beroende av odlingsutrymme och redskap man använder i trädgårdslandet. Klyftan planterar du med rotbasen nedåt i ett 8-10cm djupt hål. Märker du att du planterat för grunt så lägg på ett lager jord till. Om du vill göra ogräsrensandet lättare så plantera löken på 8 cm djup och lägg på 2 cm ogräsfri jord, tex använd krukjord eller jord på påse från stormarknad. Har du många katter i området så lägg nät över odlingen så att de inte använder ditt land som toalett och sprätter upp lökarna. Som sättredskap har jag använt mig av halvliters petflaska, hushållspappershållare och löksättare.
Preussen
24-10-2013, 09:14
här är en samling av de länkar som finns på dessa trådar. här kan du både hämta information om vitlöksodling samt köpa utsädehttp://www.garlicfarm.ca/http://www.gourmetgarlicgardens.com/index.htmhttp://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/http://vitlok.wordpress.com/slangehvidloeg.dkörtagårdentörnviks förvitlöksklubbengourmetgarageDela gärna med er kontaktinformation till de ställe som säljer vitlöksutsäde lokalt hos er eller över nätet.
johanna_zon3
24-10-2013, 17:45
Jihoo, en ny säsong analkas :-) !
Ja, jag får se hur det här går.. jag ska försöka använda mina vitlökar som fortfarande sitter kvar i jorden. Höstgrävde ett nytt vitlöksland idag, drog upp ett par lökar och såg att klyftorna har fått rötter. Jag är liiite rädd för att dom ska sprutta iväg innan vintern kommer med kyla och snö men jag ska chansa i år i alla fall. "Is i magen" är mitt mantra ;-) .
Preussen
24-10-2013, 21:45
CITAT (johanna_zon3 @ 24-10-2013, 18:45)  Jihoo, en ny säsong analkas :-) !
Ja, jag får se hur det här går.. jag ska försöka använda mina vitlökar som fortfarande sitter kvar i jorden. Höstgrävde ett nytt vitlöksland idag, drog upp ett par lökar och såg att klyftorna har fått rötter. Jag är liiite rädd för att dom ska sprutta iväg innan vintern kommer med kyla och snö men jag ska chansa i år i alla fall. "Is i magen" är mitt mantra ;-) . Om dem har börjat skjuta rötter gäller det verkligen att du har is i magen, väldigt mycket is  Tänk över både en och annan gång om du inte bör köpa nytt utsäde.
Eva i Västerås
25-10-2013, 11:22
CITAT (Preussen @ 24-10-2013, 22:45)  Om dem har börjat skjuta rötter gäller det verkligen att du har is i magen, väldigt mycket is  Tänk över både en och annan gång om du inte bör köpa nytt utsäde. Det beror nog mycket på vad det är för sorts vitlök. Min far, och även jag, har missat höstplanteringen för att det frös, glömt någon lök kvar i landet, fyllnadsplanterat på våren när någon lök inte kommit upp och alla varianter därutöver. Den sort vi odlar ger lökar i alla fall. Fast väldigt små förstås på dom kvarglömda, och lite mindre även på vårsådden. Men om man inte är ute efter optimal skörd, så får man nog vitlök i alla fall. Men jag har förstås aldrig odlat de franska sorterna, bara herr Zimmerts sibiriska. Min skörd i år blev förresten urusel, i vikt, för det var nytt land, dåligt gödslat och mager jord och torrt. Men grobarheten var nog 100%. Alla lökar kom upp.
Preussen
25-10-2013, 13:50
CITAT (Eva i Västerås @ 25-10-2013, 12:22)  Det beror nog mycket på vad det är för sorts vitlök. Min far, och även jag, har missat höstplanteringen för att det frös, glömt någon lök kvar i landet, fyllnadsplanterat på våren när någon lök inte kommit upp och alla varianter därutöver. Den sort vi odlar ger lökar i alla fall. Fast väldigt små förstås på dom kvarglömda, och lite mindre även på vårsådden. Men om man inte är ute efter optimal skörd, så får man nog vitlök i alla fall. Men jag har förstås aldrig odlat de franska sorterna, bara herr Zimmerts sibiriska.
Min skörd i år blev förresten urusel, i vikt, för det var nytt land, dåligt gödslat och mager jord och torrt. Men grobarheten var nog 100%. Alla lökar kom upp. Plantera vitlök i kruka som rotgror för att vårplantera går "bra". Det jag oroar mig för är att plantera om rotgroddade klyftor under hösten, om de hinner etablera sig innan tjälen. Nåväl, vi får se till skördetid. Spännande, var har ni fått tag på dessa lökar? Blir topplöken stor? Själv har jag gjort en inventering av mitt utsäde, tyvärr har sprint redan börjat gro:( Läs gärna mer på bloggen.
Hej
De måste hinner etablera sig före frost och kyla attackerar dem.
H.Bassam
Preussen
30-10-2013, 21:39
Till helgen räknar jag med att kunna plantera vitlöken. Förhoppningsvis regnar det inte de närmsta dagarna så jorden går att hantera.
duo2010
30-10-2013, 23:21
CITAT (Preussen @ 30-10-2013, 21:39)  Till helgen räknar jag med att kunna plantera vitlöken. Förhoppningsvis regnar det inte de närmsta dagarna så jorden går att hantera. Hej P härliga tider framöver! Men nu undrar jag, det har ju varit väldigt varmt hela månaden och lär väl så förbli ett tag till, om jag sätter nu hinner lökarna säkert komma upp innan vintern och då är väl risken för utvintring stor? -blir det ngn skillnad på skörden om man sätter löken senare så att den inte hinner komma upp nu före vintern? Klimatet är ju så föränderligt så man blir undrande. Gunilla
Eva i Västerås
31-10-2013, 08:02
Mina vitlökar planterades i söndags. 65 klyftor, som var fler lökar än vad som kändes bra. Men årets vitlökar var små, väldigt små. Hoppas nu att vildsvinen inte blivit nyfikna...
Preussen
31-10-2013, 17:05
CITAT (duo2010 @ 30-10-2013, 23:21)  Hej P härliga tider framöver! Men nu undrar jag, det har ju varit väldigt varmt hela månaden och lär väl så förbli ett tag till, om jag sätter nu hinner lökarna säkert komma upp innan vintern och då är väl risken för utvintring stor? -blir det ngn skillnad på skörden om man sätter löken senare så att den inte hinner komma upp nu före vintern? Klimatet är ju så föränderligt så man blir undrande. Gunilla Helst ska inte vitlöken komma upp alls innan vintern men vissa sorter är mer benägna att göra så än andra. Man brukar säga att man ska plantera 2 veckor innan tjäle så att klyftan hinner rota sig. väntar man för länge hinner kanske snö o tjäle etablera sig eller så blir jordarna för blöta för att hantera. Har du planteringsläge nu så gör du nog bäst i att göra slag i saken.
Lasse Trädgårdsnörd
31-10-2013, 17:42
Tack för alla tips och råd i årets och i tidigare års vitlökstrådar. Har inspirerats av mycket men följer inte allt – lite eget måste man ju testa  . I dag har jag blandat jord till kommande årets vitlöksodling. Har inte 5 olika ställen att flytta mellan så jag byter jorden i stället. Helt ”normalt” för mig som blandar all jord vi odlar i med hjälp av en cementblandare som det aldrig varit cement i men mycket jord sedan vi började 2004. Naturliga jordmånen här är berg, sten och lite grus. Blandade: - Hästgödsel med torvströ ca 50 % - Trädgårdskompost ca 20 % - Hushållskompost ca 15 % - Halkstopp, bergkross 2-6 mm ca 15 % När jag lassat in hälften av var och en av dessa ingredienser kryddade jag med dolomitkalk, organiskt höstgödsel NPK 4-1-14, benmjöl Biofer NPK 7-9-0 och vedaska. Eftersom den här jorden blir väldigt lucker kommer den att sjunka 8 – 10 cm i vinter så efter snösmältningen fyller jag på ett lager till. Under det lagret planerar jag att strö ut ett kväverikt gödsel. Hade tänkt ta hönsgödsel men i veckan hittade jag ett gödsel på Granngården, Pro Magna med NPK 11-5-18 så nu funderar jag på att testa det i stället. Vad tror ni om det? Jordtemperaturen direkt efter blandandet var 9 grader så jag tror jag avvaktar ett tag med att peta ner vitlöksklyftorna. Skall nu odla: - Leningradskij - Germidour - Siberian Red - Northern White - Rysk 4 - Ural 1 - Okänd sort jag tappat bort namnet på.
Preussen
31-10-2013, 22:45
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 31-10-2013, 17:42)  Tack för alla tips och råd i årets och i tidigare års vitlökstrådar. Har inspirerats av mycket men följer inte allt – lite eget måste man ju testa  . I dag har jag blandat jord till kommande årets vitlöksodling. Har inte 5 olika ställen att flytta mellan så jag byter jorden i stället. Helt ”normalt” för mig som blandar all jord vi odlar i med hjälp av en cementblandare som det aldrig varit cement i men mycket jord sedan vi började 2004. Naturliga jordmånen här är berg, sten och lite grus. Blandade: - Hästgödsel med torvströ ca 50 % - Trädgårdskompost ca 20 % - Hushållskompost ca 15 % - Halkstopp, bergkross 2-6 mm ca 15 % När jag lassat in hälften av var och en av dessa ingredienser kryddade jag med dolomitkalk, organiskt höstgödsel NPK 4-1-14, benmjöl Biofer NPK 7-9-0 och vedaska. Eftersom den här jorden blir väldigt lucker kommer den att sjunka 8 – 10 cm i vinter så efter snösmältningen fyller jag på ett lager till. Under det lagret planerar jag att strö ut ett kväverikt gödsel. Hade tänkt ta hönsgödsel men i veckan hittade jag ett gödsel på Granngården, Pro Magna med NPK 11-5-18 så nu funderar jag på att testa det i stället. Vad tror ni om det? Jordtemperaturen direkt efter blandandet var 9 grader så jag tror jag avvaktar ett tag med att peta ner vitlöksklyftorna. Skall nu odla: - Leningradskij - Germidour - Siberian Red - Northern White - Rysk 4 - Ural 1 - Okänd sort jag tappat bort namnet på. Kan jag skicka mina klyftor till dig så att de kan få växa där? De kan nog inte få det bättre Ditt förslag med NPK pro magna som vårgödsel blir bra men jag föredrar att använda enbart kväve som vårgödsel då kväve är vad vitlöken behöver mest. Dessutom har jag (och även du) grundgödslat med PK. Den litteratur jag läst är säker på sin sak när det gäller kväve nämligen att det är välbehövligt för vitlöken medan när det gäller PK skrivs det att man behöver tillföra det om jorden lider brist men annars har man ej sett ökad skörd vid extra tillförsel. Mikrogödningsämnena som pro magna innehåller tror jag ej kommer vitlöken till gagn vid vårgiva men det är ej heller fel att ge jorden en omgång. Sen så kan användade av konstgödsel ge ökad frekvens av svampkulturer som ger lagringsskador. Detta enligt en egyptisk studie som ted jordan meredith hänvisar till. Trevligt startfält du har och det hade varit väldigt kul att se bilder på odlingen.
Man skall inte överdriva kvävegödslingen. Möjligen kan man ge en extra boost på våren, i USA använder man bladgödsling med "fish emulsion". Men man skall inte ge kväve för sent, det stimulerar bladtillväxten och försenar lökmognaden. Detta kan leda till "oformliga" lökar med extra klyftor utanför ytterskalen. Jättelökar lagrar mycket sämre och är mer mottagliga för sjukdomar. Speciellt på lätta jordar är det bra med fosfor och kalium före plantering. Svavel i form av Kieserit (Magnesiumsulfat) är inte heller fel.
Lasse Trädgårdsnörd
01-11-2013, 16:04
[attachment=79201:IMG_6712...640x480_.jpg]
Testar att ladda upp en bild för första gången.
Tyvärr Preussen så har jag bara en bild "före odlingen". Jag gör alltid ett vattenmagasin i botten fyllt med vatten och sand. Ovanpå detta har jag nu lagt vitlöksjorden och snart petar jag ner klyftorna.
Preussen
02-11-2013, 08:06
CITAT (masa @ 01-11-2013, 13:01)  Man skall inte överdriva kvävegödslingen. Möjligen kan man ge en extra boost på våren, i USA använder man bladgödsling med "fish emulsion". Men man skall inte ge kväve för sent, det stimulerar bladtillväxten och försenar lökmognaden. Detta kan leda till "oformliga" lökar med extra klyftor utanför ytterskalen. Jättelökar lagrar mycket sämre och är mer mottagliga för sjukdomar. Speciellt på lätta jordar är det bra med fosfor och kalium före plantering. Svavel i form av Kieserit (Magnesiumsulfat) är inte heller fel. Beroende av hur våren artar sig ger jag kvävegiva men inte senare än typ första veckan i maj. Brukar använda mig av pelleterad hönsgödsel som jag myllar ner. Vårgödsel är ett komplement till grundgödsling. Hur gödslar du vid vårplantering.
Preussen
02-11-2013, 08:12
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 01-11-2013, 16:04)  Testar att ladda upp en bild för första gången.
Tyvärr Preussen så har jag bara en bild "före odlingen". Jag gör alltid ett vattenmagasin i botten fyllt med vatten och sand. Ovanpå detta har jag nu lagt vitlöksjorden och snart petar jag ner klyftorna. Imponerande arbete må jag säga. Vad gör du med den uttjänta jorden?
Chili Linkan
02-11-2013, 18:05
Har läst mig till i föregående trådar att typ1 lökar som Sabradome skall man inte sätta för tidigt, vintern är hitills väldigt mild. Och bor i norra delen av zon3.
Hittade fina stora lökar med stora klyftor för 30kr för 4st lökar blir första gången för mig med vitlök, har tid att sätta dem imorgon är det för tidigt med tanke på vädret. Eller är det bara att så och se glad ut? Vill ju inte att dem kommer upp innan vintern slår till på riktigt. Bättre att ha is i magen och så dem när man är illa tvungen? Tips mottages tacksamt.
Preussen
02-11-2013, 19:02
CITAT (Chili Linkan @ 02-11-2013, 18:05)  Har läst mig till i föregående trådar att typ1 lökar som Sabradome skall man inte sätta för tidigt, vintern är hitills väldigt mild. Och bor i norra delen av zon3.
Hittade fina stora lökar med stora klyftor för 30kr för 4st lökar blir första gången för mig med vitlök, har tid att sätta dem imorgon är det för tidigt med tanke på vädret. Eller är det bara att så och se glad ut? Vill ju inte att dem kommer upp innan vintern slår till på riktigt. Bättre att ha is i magen och så dem när man är illa tvungen? Tips mottages tacksamt. Så när man är illa tvungen ka innebära att de ej får tid att rota sig innan tjälen kommer. Det är något man oxå får ta i beräkningen. Norra zon 3 borde gå att plantera nu.
Chili Linkan
02-11-2013, 20:43
Okej tack för din åsikt, då kör jag på imorgon som planerat!
Lasse Trädgårdsnörd
03-11-2013, 14:35
På våren brukar jag ge benmjöl (7-9-0) och hästgödsel. Dessutom vattnar Kerstin ut flytande Wallco (51-10-43) över hela trädgården när tulpanbladen kommit upp (några av tulpanerna https://www.facebook.com/lasse.ullvik/media...928&type=3), brukar bli 4.000 liter smältvatten/regnvatten. Den begagnade jorden brukar jag lägga på komposten men denna gång lade jag vitlöksjorden på pumpalandet (det var närmare dit och där behövde det fyllas på), hoppas det går bra.
Chili Linkan
03-11-2013, 17:07
Generellt går det utmärkt att återanvända jorden direkt på detta vis, gör jag med min överblivna tomatjord som jag odlar i stora krukor och hinkar.
Chili Linkan
04-11-2013, 06:13
Vill tillägga att om du haft sjukdomar/virus på plantorna vartifrån jorden kommer är det säkrast att inte använda den.
Preussen
04-11-2013, 09:37
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 03-11-2013, 14:35)  På våren brukar jag ge benmjöl (7-9-0) och hästgödsel. Dessutom vattnar Kerstin ut flytande Wallco (51-10-43) över hela trädgården när tulpanbladen kommit upp (några av tulpanerna https://www.facebook.com/lasse.ullvik/media...928&type=3), brukar bli 4.000 liter smältvatten/regnvatten. Den begagnade jorden brukar jag lägga på komposten men denna gång lade jag vitlöksjorden på pumpalandet (det var närmare dit och där behövde det fyllas på), hoppas det går bra. Får vitlöken både benmjöl och flytande Wallco? Så länge du håller din växtföljd går det bra att använda jorden i andra land och urnor.
Chili Linkan
04-11-2013, 10:36
Sådär nu har jag sått 46klyftor Sabrodome, började göra i ordning ett land igår men regnet kom och avbröt mig, nu är det i alla fall klart nu är det bara att invänta resultatet.
Lasse Trädgårdsnörd
04-11-2013, 16:58
Wallco borde verka snabbt och benmjölet långsamt tänker jag. Kanske är det så, kanske inte...
johanna_zon3
05-11-2013, 13:26
Preussen, jag kommer att försöka med is i magen och planterar om mina rejält rotade vitlöksklyftor. Jag gör det på vinst och förlust. Min ekonomi ger mig inget val. Tyvärr.
Jag kommer att så topplökarna från ett par sorter också. Någon som har erfarenhet av det? Blir det solo av sådden?
Preussen
05-11-2013, 22:23
CITAT (johanna_zon3 @ 05-11-2013, 13:26)  Preussen, jag kommer att försöka med is i magen och planterar om mina rejält rotade vitlöksklyftor. Jag gör det på vinst och förlust. Min ekonomi ger mig inget val. Tyvärr.
Jag kommer att så topplökarna från ett par sorter också. Någon som har erfarenhet av det? Blir det solo av sådden? Beror sig på vad det är för sort du sår. Vissa tenderar oftare att ge sololök än andra samt att det är mycket omgivningsfaktorer som påverkar.
Eva i Västerås
06-11-2013, 08:45
Topplökarna av mina blir sololökar första året, har dom det magert även andra. Sedan är dom uppe i storlek och blir klyftiga. det är nog bara frågan om hur mycket dom hinner växa till sig över en säsong.
HJÄLP! Vad i helvete är detta? Vitt ludet, ser svampaktigt/mögligt ut? Tänkte sätta vitlök idag, och var i full färd att dela upp klyftor när jag ser detta! Hann tyvärr bryta loss en eller två klyftor av denna lök och lägga bland de andra innan jag upptäckte problemet. Har dock två orörda lökar men alla lökar är köpta vid samma tillfälle, och nu uppdelade precis i anslutning intill varandra. Det är bara att kasta hela skiten va, och köpa nytt utsäde (hur i helvete jag nu skall få tag i det)? Kan de ouppbrutna lökarna fortfarande vara nått att ha?
Köptes som jag skrev i den andra tråden som virustestat certifierat utsäde, Sabadrome. Rena jävla skiten skulle jag säga!!
[attachment=79243:IMG_1297_copy.jpg]
[attachment=79244:IMG_1299_copy.jpg]
[attachment=79245:IMG_1304_copy.jpg]
[attachment=79246:IMG_1305_copy.jpg]
Preussen
06-11-2013, 18:38
CITAT (PMK @ 06-11-2013, 14:52)  HJÄLP! Vad i helvete är detta? Vitt ludet, ser svampaktigt/mögligt ut? Tänkte sätta vitlök idag, och var i full färd att dela upp klyftor när jag ser detta! Hann tyvärr bryta loss en eller två klyftor av denna lök och lägga bland de andra innan jag upptäckte problemet. Har dock två orörda lökar men alla lökar är köpta vid samma tillfälle, och nu uppdelade precis i anslutning intill varandra. Det är bara att kasta hela skiten va, och köpa nytt utsäde (hur i helvete jag nu skall få tag i det)? Kan de ouppbrutna lökarna fortfarande vara nått att ha?
Köptes som jag skrev i den andra tråden som virustestat certifierat utsäde, Sabadrome. Rena jävla skiten skulle jag säga!! Ser ut att vara angrepp av någon botrytis-svamp. Googla garlic disseases så får du bra uppslag. Ja, det är bara att kasta. Kolla de lökarna du har kvar om de oxå är angripna. Skulle de inte vara det hade jag rekomenderat att du baddar klyftorna i svampdödande medel ifall rötan, på dessa, ej brytit ut än. Sen är det för jäkla dåligt att behandlat utsäde håller sådan urusel kvalitet. Odlade sabadrome förra året och de uppvisade symtom på att utsädet är intensivt odlat, tex dubbelklyftor. Även botrytis gynnas av intensiv odling med mycket kvävegödsling. Gå tillbaka och begär pengarna tillbaka.
Preussen
06-11-2013, 20:00
CITAT (Preussen @ 06-11-2013, 18:38)  Ser ut att vara angrepp av någon botrytis-svamp. Googla garlic disseases så får du bra uppslag. Ja, det är bara att kasta. Kolla de lökarna du har kvar om de oxå är angripna. Skulle de inte vara det hade jag rekomenderat att du baddar klyftorna i svampdödande medel ifall rötan, på dessa, ej brytit ut än. Sen är det för jäkla dåligt att behandlat utsäde håller sådan urusel kvalitet. Odlade sabadrome förra året och de uppvisade symtom på att utsädet är intensivt odlat, tex dubbelklyftor. Även botrytis gynnas av intensiv odling med mycket kvävegödsling. Gå tillbaka och begär pengarna tillbaka. svarar mig själv för att tråden skall vara lättare att följa. läs innehållet i denna länk botrytissymtomen lökarna på dina bilder uppvisar liknar bilderna på länken. jämför dina vitlökar med bilder på andra sjukdomar som vitlök kan ha, tex vitröta, så ser jag inga liknande symtom. passar även på att korrigera mig själv, diseases stavas ej med två s som jag skrev i inlägget ovan:) Kontaktade lilla fiskaregatans trädgårdsbutik i lund idag. De har lager kvar. Gör utflykt dit med barnen idag men de säljer även via sin hemsida. googla så får du upp deras hemsida.
Preussen
06-11-2013, 22:12
CITAT (Eva i Västerås @ 06-11-2013, 08:45)  Topplökarna av mina blir sololökar första året, har dom det magert även andra. Sedan är dom uppe i storlek och blir klyftiga. det är nog bara frågan om hur mycket dom hinner växa till sig över en säsong. Får man dem att bli sololök första året så tar det färre år för dem att bli normalstor (klyft)lök. Tre år är brukligt till skillnad från 5 år och fler om de klyftar sig första året. Intressant sort du odlar, kan du avvara någon topplök till nästa år?
Hej
Du kan googla på svamp namn ( puccinia porri ), den gör sjukdom som heter Rost sjukdom, den attackerar gul lök och vit lök,
Obs
det blir dyrt att behandla dem med svampdödande medel. du kan bara tillbaka dem till affären och ta din pengar.
H.Bassam
Eva i Västerås
07-11-2013, 10:32
CITAT (Preussen @ 06-11-2013, 22:12)  Får man dem att bli sololök första året så tar det färre år för dem att bli normalstor (klyft)lök. Tre år är brukligt till skillnad från 5 år och fler om de klyftar sig första året. Intressant sort du odlar, kan du avvara någon topplök till nästa år? Jag vet att vi diskuterat detta tidigare, men jag är bara så dålig på komma ihåg när jag har tillgång... Nu har jag ätit upp / lagt in topplökarna. (Dom blir jättegoda inlagda som syltlök, om man bara ids pilla med skalen på de små lökarna.) Påminn mig på försommaren, så ska jag försöka fixa någon knippe smålökar.
Preussen
07-11-2013, 15:04
CITAT (Bassam @ 06-11-2013, 22:16)  Hej
Du kan googla på svamp namn ( puccinia porri ), den gör sjukdom som heter Rost sjukdom, den attackerar gul lök och vit lök,
Obs
det blir dyrt att behandla dem med svampdödande medel. du kan bara tillbaka dem till affären och ta din pengar.
H.Bassam Bassam, tror du verkligen att lökarna på bilderna drabbats av rost(puccini a porri)? Har själv haft problem med rost men angreppen på lökarna blir sällan så omfattande som pmk visar. Det beror sig på vilket medel du menar, alkohol är tex inte dyrt. Atemon går att köpa utan att behöva gröt resten av måmaden. Kumulus df är däremot inte gratis.
johanna_zon3
08-11-2013, 10:45
Okej, då var det dags att cykla upp till kolonilotten och plantera det jag nu får ihop av det som fortfarande finns kvar i vitlökslandet.
Här är en av snyggingarna som varit inne en sväng och torkat upp men nu ska den också få komma i jord :-).
[attachment=79249:02_L_Toppl_k.jpg]
Preussen
08-11-2013, 12:10
CITAT (johanna_zon3 @ 08-11-2013, 10:45)  Okej, då var det dags att cykla upp till kolonilotten och plantera det jag nu får ihop av det som fortfarande finns kvar i vitlökslandet.
Här är en av snyggingarna som varit inne en sväng och torkat upp men nu ska den också få komma i jord :-). Ser fin ut, ska säkert gå bra. Härligt att komma ut till lotten, själv är jag begränsad av lönearbetet och stora stunder av att vara ensamförälder. Det är nackdelen med att jobba på schema när ens partner jobbar mån-fre. Men men, vitlöken kommer nog ner i jorden.
johanna_zon3
09-11-2013, 08:45
Det är frustrerande när tiden inte räcker till. Jag satte vitlök i jan-feb förra året och det blev en superbra skörd så nu så nu vågar jag inte hoppas alltför mycket med årets plantering (rejält rotade klyftor i början av november och inte i närheten av köldgrader).
Jag plundrade vitlökslandet i alla fall och planterade dom finaste klyftorna, resten jordslog jag för senare plantering om dom går att trycka in någonstans.
[attachment=79257:01_Li_Uts_de.jpg]
Största löken, vet inte vilken sort.
[attachment=79258:02_Li_B_sta_l_ken.jpg]
Lasse Trädgårdsnörd
09-11-2013, 09:54
I förrgår var jordtemperaturen nere på 6 grader så jag petade ner de klyftor jag hade: - Leningradskij, 13 st - Germidour, 33 st - Siberian Red, 13 st - Northern White, 9 st - Rysk 4, 6 st - Ural 1, 12 st - Okänd sort jag tappat bort namnet på, 7 st.
RullRull
09-11-2013, 11:44
CITAT (PMK @ 06-11-2013, 14:52)  HJÄLP! Vad i helvete är detta? Vitt ludet, ser svampaktigt/mögligt ut? Tänkte sätta vitlök idag, och var i full färd att dela upp klyftor när jag ser detta! Hann tyvärr bryta loss en eller två klyftor av denna lök och lägga bland de andra innan jag upptäckte problemet. Har dock två orörda lökar men alla lökar är köpta vid samma tillfälle, och nu uppdelade precis i anslutning intill varandra. Det är bara att kasta hela skiten va, och köpa nytt utsäde (hur i helvete jag nu skall få tag i det)? Kan de ouppbrutna lökarna fortfarande vara nått att ha?
Köptes som jag skrev i den andra tråden som virustestat certifierat utsäde, Sabadrome. Rena jävla skiten skulle jag säga!!
[attachment=79243:IMG_1297_copy.jpg]
[attachment=79244:IMG_1299_copy.jpg]
[attachment=79245:IMG_1304_copy.jpg]
[attachment=79246:IMG_1305_copy.jpg] Som jag skrev i slutet av förra årets tråd har jag sättvitlök över som jag gärna skänker bort om någon behöver. Skicka ett pm. så skickar jag över det jag har, fem olika sorter, dock mest sabadrome. /RullRull
Preussen
10-11-2013, 18:47
CITAT (johanna_zon3 @ 09-11-2013, 08:45)  Det är frustrerande när tiden inte räcker till. Jag satte vitlök i jan-feb förra året och det blev en superbra skörd så nu så nu vågar jag inte hoppas alltför mycket med årets plantering (rejält rotade klyftor i början av november och inte i närheten av köldgrader).
Jag plundrade vitlökslandet i alla fall och planterade dom finaste klyftorna, resten jordslog jag för senare plantering om dom går att trycka in någonstans. Jepp, speciellt när det ska vävas ihop med variabeln bra väder :-) Hur gick det att skilja klyftorna från varandra? Ska bli spännande att följa.
Köptes som jag skrev i den andra tråden som virustestat certifierat utsäde, Sabadrome. Rena jävla skiten skulle jag säga!! Det ser mer ut som Fusarium proliferatum. Botrytis har grått mycel och det bildas svarta konidier ganska snabbt. Jag har en känsla av att de olika Fusarium-svamparna är mindre allvarliga än Botrytisgruppen, men det gäller som vanligt att ha god odlingshygien och låta jorden vila från lökväxter om angrepp konstaterats. I det här fallet har ingen skada skett om klyftorna inte har hamnat i jorden. Det verkar som det varit ett besvärligt lökår. Mina lök- och vitlöksodlande vänner här i norra Bohuslän har alla, liksom jag, haft mycket mögelangrepp på sina grödor. Det har varit Fusarium och Botrytis mögel och även bakterieangrepp av Burkholderia cepacia. Men även när man tittar på lök och vitlök som säljs i livsmedelsbutiker, ser det illa ut. ICA Maxi brukar ta hem Hammar-vitlök från Tjeckien varje höst och i år ser den bedrövlig ut. Det är lite oroande, skall det bli med lök som med potatis? När det gäller potatis, vet man att bladmöglet kommer, frågan är bara när på sommaren det sker. Förhoppningsvis har inte löksjukdomarna fått fäste i odlingsjordarna eller eventuella värdväxter i omgivningarna så att man kan få friska skördar åtminstone vissa år. Det sker en kontinuerlig förädling av lök för att uppnå bättre resistens mot sjukdomar. Med vitlök är det värre. Eftersom vitlöken i praktiken är steril sedan lång tid tillbaka, kan man inte korsa olika stammar för att förbättra sjukdomsresistensen. Man kan genom merestemtekniken (cellodling) få virusfria stammar, vilka dock snabbt smittas i fält, men det sker ingen genetisk förändring. Nu pågår det dock försök att få vitlökar att blomma och sätta fertilt frö. Så kanske inom en relativt nära framtid finns det vitlöksfrö från olika sorter att köpa och man kan börja bedriva traditionell växtförädling även med Allium sativum. Detta om detta. Nu skall jag börja med höstens vitlöksplantering. Platsen där jag skulle plantera vitlöken, potatisland denna säsong, blev alldeles för blöt efter allt regnande. Därför har jag gjort en omplanering, vilket medför att antalet klyftor blir mindre i år, 2500 i stället för 3600 förra året. Samtidigt skall jag kraftigt reducera antalet sorter, från 140 till 95-100. Jag skall skippa de allra flesta artichoke-sorterna, av silverskin skall jag bara ha tre sorter och plantera dessa först till våren. Många GL sorter från genbanken i Gatersleben får också stryka på foten då dessa inte har gett önskat skördeutbyte efter många års odlande. Dessutom skall mina creole- och andra subtropiska sorter få en sista chans genom att jag skall sätta dem först till våren, höstplantering har inte varit bra, vilket jag borde ha begripit för länge sedan, eftersom dessa sorter inte utsätts för vinter och tjäle där de kommer från.
Preussen
11-11-2013, 14:21
CITAT (masa @ 11-11-2013, 13:18)  Det ser mer ut som Fusarium proliferatum. Botrytis har grått mycel och det bildas svarta konidier ganska snabbt. Jag har en känsla av att de olika Fusarium-svamparna är mindre allvarliga än Botrytisgruppen, men det gäller som vanligt att ha god odlingshygien och låta jorden vila från lökväxter om angrepp konstaterats. I det här fallet har ingen skada skett om klyftorna inte har hamnat i jorden.
Det verkar som det varit ett besvärligt lökår. Mina lök- och vitlöksodlande vänner här i norra Bohuslän har alla, liksom jag, haft mycket mögelangrepp på sina grödor. Det har varit Fusarium och Botrytis mögel och även bakterieangrepp av Burkholderia cepacia. Men även när man tittar på lök och vitlök som säljs i livsmedelsbutiker, ser det illa ut. ICA Maxi brukar ta hem Hammar-vitlök från Tjeckien varje höst och i år ser den bedrövlig ut. Det är lite oroande, skall det bli med lök som med potatis? När det gäller potatis, vet man att bladmöglet kommer, frågan är bara när på sommaren det sker. Förhoppningsvis har inte löksjukdomarna fått fäste i odlingsjordarna eller eventuella värdväxter i omgivningarna så att man kan få friska skördar åtminstone vissa år.
Det sker en kontinuerlig förädling av lök för att uppnå bättre resistens mot sjukdomar. Med vitlök är det värre. Eftersom vitlöken i praktiken är steril sedan lång tid tillbaka, kan man inte korsa olika stammar för att förbättra sjukdomsresistensen. Man kan genom merestemtekniken (cellodling) få virusfria stammar, vilka dock snabbt smittas i fält, men det sker ingen genetisk förändring. Nu pågår det dock försök att få vitlökar att blomma och sätta fertilt frö. Så kanske inom en relativt nära framtid finns det vitlöksfrö från olika sorter att köpa och man kan börja bedriva traditionell växtförädling även med Allium sativum.
Detta om detta. Nu skall jag börja med höstens vitlöksplantering. Platsen där jag skulle plantera vitlöken, potatisland denna säsong, blev alldeles för blöt efter allt regnande. Därför har jag gjort en omplanering, vilket medför att antalet klyftor blir mindre i år, 2500 i stället för 3600 förra året. Samtidigt skall jag kraftigt reducera antalet sorter, från 140 till 95-100. Jag skall skippa de allra flesta artichoke-sorterna, av silverskin skall jag bara ha tre sorter och plantera dessa först till våren. Många GL sorter från genbanken i Gatersleben får också stryka på foten då dessa inte har gett önskat skördeutbyte efter många års odlande. Dessutom skall mina creole- och andra subtropiska sorter få en sista chans genom att jag skall sätta dem först till våren, höstplantering har inte varit bra, vilket jag borde ha begripit för länge sedan, eftersom dessa sorter inte utsätts för vinter och tjäle där de kommer från. Observant masa, observant!:-) I år har jag haft ovanligt lite av svampsjukdomarna som annars grasserar hemma hos mig. På vitlöken jag nu använder i köket märker jag väldigt lite av både botrytis och fusarium. Om det beror på årsmålet, det långsiktiga arbetet med jordförbättring eller behandling av utsäde låter jag vara osagt men glädjande är det i varje fall. Oroande är det i varje fall att åtminstone en odlare i skåne har haft vitrötan (white rot) i år. Ett misstänkt fall av vitrötan har jag fått berättat från halland. Om jag nu får vara frisk (barnen har feber) så kan jag påbörja plantering nu i veckan. Var ute som hastigast på kolonin idag och trots regnandet under helgen så var jorden hanterbar.
Idag öppnade jag de två andra vitlökarna som jag hade kvar: Båda var angripna! Bruna fläckar/gropar syntes direkt på klyftornas utsida, utan att skala dem till och med. Inget jag vill sätta i min helt nya odlingslott direkt.. Vitlök verkar vara ett gissel!
Preussen
11-11-2013, 17:37
CITAT (PMK @ 11-11-2013, 17:14)  Idag öppnade jag de två andra vitlökarna som jag hade kvar: Båda var angripna! Bruna fläckar/gropar syntes direkt på klyftornas utsida, utan att skala dem till och med. Inget jag vill sätta i min helt nya odlingslott direkt.. Vitlök verkar vara ett gissel!  Det gör du rätt i. Du verkar ändå få tag på utsäde. Var glad över att du väntade med att sätta annars hade du kanske inte upptäckt det. Har du sagt till försäljaren?
Preussen
14-11-2013, 18:40
175 klyftor i jorden idag. två dagars uppehåll och kyligare väderlek med solsken. november när det är som bäst. Imorgon sätter jag de sista 32 klyftorna. Läs gärna mer på min blogg.
johanna_zon3
15-11-2013, 17:02
Härligt med lite sol när man jobbar i kyligare väder och kall jord.
Mina skäggiga vitlökar var inte på något sätt besvärliga att dela i klyftor, ibland fick jag peta bort årets lökplatta men rötterna blev inte skadade på något sätt, dom är ju ganska robusta.
duo2010
15-11-2013, 19:15
Jaa härligt hoppas det blir lite kyligare framöver, 9 plus i Gbg trakten men lite svalare i jorden. Så nu är min blandning ca 50 talet av Ural, Sibiran Red, i jorden plus Bondens "namnlösa" och Hammar från eget utsäde. Jag har även försökt mig på ett 20 tal bulbiller från Sibiran R för första gången. Men jag har fortfarande en hop små bulbiller kvar. Vad gör jag med dem? Skall jag peta ner dem i en stor kruka och "isolera" i en lövhög eller ställa i garaget (ca 15 plus och litet förnster)? Eller vänta till våren ute? Har inte hittat ngn info om just detta. Preussen du som vet svara gärna. Gunilla
Preussen
15-11-2013, 22:39
CITAT (duo2010 @ 15-11-2013, 19:15)  Jaa härligt hoppas det blir lite kyligare framöver, 9 plus i Gbg trakten men lite svalare i jorden. Så nu är min blandning ca 50 talet av Ural, Sibiran Red, i jorden plus Bondens "namnlösa" och Hammar från eget utsäde. Jag har även försökt mig på ett 20 tal bulbiller från Sibiran R för första gången. Men jag har fortfarande en hop små bulbiller kvar. Vad gör jag med dem? Skall jag peta ner dem i en stor kruka och "isolera" i en lövhög eller ställa i garaget (ca 15 plus och litet förnster)? Eller vänta till våren ute? Har inte hittat ngn info om just detta. Preussen du som vet svara gärna. Gunilla Plantera dem i kruka och isolera i lövhög, gärna nergrävd. Annars kan du så dem inomhus och skörda som klippgrönt. CITAT (johanna_zon3 @ 15-11-2013, 17:02)  Härligt med lite sol när man jobbar i kyligare väder och kall jord.
Mina skäggiga vitlökar var inte på något sätt besvärliga att dela i klyftor, ibland fick jag peta bort årets lökplatta men rötterna blev inte skadade på något sätt, dom är ju ganska robusta. Det var en härlig eftermiddag som jag sparar som ett minne att lyfta fram i februari :-) Roligt att det gick bra med lökarna. Ska bli spännande att följa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|