Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att jobba i butik..., Om ni har några frågor om blomsterbranschen så fråga här.
          Myosotis
          Inlägg 08-12-2013, 11:42
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (*Stintan* @ 01-12-2013, 07:28) *
          Det är både vilseledande och att dumförklara kunden...

Håller med Stintan. Om kunderna är dumma och obildade kan man väl hjälpa till att lära dem att säga rätt. Kanske en skylt där det står:
          "Vitmossa" till adventsljusstaken (heter egentligen fönsterlav) och kanske en bild på båda ifall någon är intresserad av att lära sig. Eller alla som köper får en lapp med den här länken: Fönsterlav biggrin.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-12-2013, 13:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Myosotis @ 08-12-2013, 11:42) *
          Håller med Stintan. Om kunderna är dumma och obildade kan man väl hjälpa till att lära dem att säga rätt. Kanske en skylt där det står:
          "Vitmossa" till adventsljusstaken (heter egentligen fönsterlav) och kanske en bild på båda ifall någon är intresserad av att lära sig. Eller alla som köper får en lapp med den här länken: Fönsterlav biggrin.gif

Jag har aldrig kallat kunden dum eller obildad som tidigare nämnt men som jag tidigare nämnt så är vitmossa ett accepterat namn på lav och det namn som de flesta är vana vid. Sen vet jag av erfarenhet att skyltar över lag är intressant för väldigt få läser annat än priset först, sen namnet och sist fakta(om överhuvudtaget tyvärr). Det här har man ju även undersökt inom handeln och konsumenten har mest intresse av vad priset är i första hand sen börjar de kolla mer. Vet inte hur många gånger man satt upp skyltar för att underlätta vissa grejer för kunden men man får ändå förklara för att de just bara ser tex 20:- styck. Är uppenbarligen något psykologiskt beteende enligt dessa vetare som studerar sådant ungefär på samma sätt som vi löser mattetal fel genom att inte läsa dem eller att vi kan läsa meningar där orden är felstavade bara de första bokstäverna är rätt.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-12-2013, 14:53
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Så är det säkert, själv ser jag oftast inte skylten överhuvudtaget... Men hade man satt upp en skylt hade de som ville fått lära sig och de andra hade fått fortsätta säga mossa. Jag som kund skulle i alla fall uppskatta korrekta beteckningar, det ger ett seriösare intryck.

Men en annan fråga kom jag på. Det där med minijulstjärnor, det sägs att de är bestrålade? besprutade? eller på nåt sätt manipulerade för att förbli så små, vad är det som görs? Hur? Är det farligt för djur/människor/att slänga i komposten/...?

Och en fråga till, min granne påstår att man "sticker" påskliljor nuförtiden, alltså med avsikt skadar de planterade lökarna i kruka som man kan köpa på våren genom att sticka hål, för att de inte ska klara sig om man sen planterar ut dem i trädgården. Kan det vara sant? Låter som en vandringssägen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-12-2013, 16:04
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Myosotis @ 08-12-2013, 14:53) *
          Men en annan fråga kom jag på. Det där med minijulstjärnor, det sägs att de är bestrålade? besprutade? eller på nåt sätt manipulerade för att förbli så små, vad är det som görs? Hur? Är det farligt för djur/människor/att slänga i komposten/...?

Så är det visst med många krukväxter vi köper, behandlade med retarderingsmedel så det blir små knubbiga plantor. Tänker på t ex pelargoner eller hibiskus som är korta och har tätt mellan bladen från början, men om man tar sticklingar blir dom efter hand mer som ursprunget var. Jag har många hibiskusar som växer uppemot metern under en säsong.
          Om dessa medel är skadligt överlåter jag åt nån annan att svara på. Nyttigt är det med säkerhet inte wacko.gif

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-12-2013, 20:50
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Myosotis @ 08-12-2013, 14:53) *
          Så är det säkert, själv ser jag oftast inte skylten överhuvudtaget... Men hade man satt upp en skylt hade de som ville fått lära sig och de andra hade fått fortsätta säga mossa. Jag som kund skulle i alla fall uppskatta korrekta beteckningar, det ger ett seriösare intryck.

Och en fråga till, min granne påstår att man "sticker" påskliljor nuförtiden, alltså med avsikt skadar de planterade lökarna i kruka som man kan köpa på våren genom att sticka hål, för att de inte ska klara sig om man sen planterar ut dem i trädgården. Kan det vara sant? Låter som en vandringssägen.

Ministjärnor plus mycket annat retarderas för att de ska blomma på beställning och själva tekniken med retardering har ju använts väldigt länge. Man sprayar helt enkelt på ett preparat när man vill att blomningen ska ta fart, vissa växter tex chryss i kruka skulle vara mer eller minre omöjligt att odla utan detta då de blivit typ 70cm i fönstret. Har själv inte heller hört något om att det skulle vara farligt och jag vet också att man undersökt det men inte hittat något(sen om själva vätskan i ren form är skadlig vet jag inget om)

Prickade lökar är i min värld en myt för av de odlare man pratat med och som man träffat så inträffar inget sådant, att medvetet göra produkten sämre inom blomvärlden är inget vidare då de riskerar att tappa många kunder. Myter brukar ju dock bottna i delvis fakta som sedan förvrängts allt eftersom. Har själv under min verksamma yrkeskarriär planterat ut en hel del krukas lök och där har det inte varit några problem. Måste ku vara jobbigt också att sitta och peta varje lök hos en odlare som kanske brukar typ 70000 lökar:)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 20:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon