Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädgårdskampen - tittade ni?, och vad tyckte ni?
          Eva i Skåne
          Inlägg 28-01-2014, 21:11
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Trädgårdskampen tar sig tycker jag.
          Första negativa reaktionen berodde nog delvis på förväntningarna att det skulle vara ett trädgårdsprogram, men nu har man vant sig vid konceptet och man får se lite mer av planteringarna.

Citera
          Groa
          Inlägg 28-01-2014, 21:22
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 77 988

CITAT (Eva i Skåne @ 28-01-2014, 21:11) *
          Trädgårdskampen tar sig tycker jag.
          Första negativa reaktionen berodde nog delvis på förväntningarna att det skulle vara ett trädgårdsprogram, men nu har man vant sig vid konceptet och man får se lite mer av planteringarna.

Håller med, ser man det för vad det är så blir det bättre för varje gång.

Tycker för övrigt det är lite trist med all galla som spys över deltagarna, tycker att det är kul att det är så blandat samt att alla inte är experter på precis allt som har med trädgård att göra. Sen är jag själv av den uppfattningen att det är ganska vanligt att man presterar sämre/gör kapitalfel under enorm press från tex tidspress, filmkameror och experter jämfört med vad man gör under helt avslappnade former.

--------------------
          Zon 4/5. Självförsörjande på kött, sakta men säkert skall vi bli självförsörjande på allt som går att odla här också - eko så klart, precis som köttet.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-01-2014, 21:55
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Deltagarna gör det med äran -det är formatet på programmet jag ogillar.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 29-01-2014, 08:57
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

Jag är charmad av juryn. Peter Englander och Hannu Sarenströms har jag nog fått felaktig bild av från deras böcker. Gunnel Carlson visste jag ju var bra.

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera
          Klint
          Inlägg 29-01-2014, 12:11
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Jag tittade igen. Funderade lite eftersom jag ska göra en lite större rabatt.Tycker att den där gången med grus och sneställda plattor på lotten hos han som vann är snyggt frågan är om den upphöjda planteringen håller sej och inte rinner ner i grusgången?

Fundering 2 de pratade om att torv suger upp allt vatten, vore det bra att blanda i min ganska blöta lerjord?

Själva programmet nja har än så länge valt det istället för Bygglov som jag följt tidigare, det fanns ju fröpåsar men var det nån som sådde.
          Tycker också att de är lite snåla med kunskapen, tror att det är ett färdigt koncept, så som vi sett de tre domarna tidigare och framförallt Gunnel hade de droppat tips och råd om hur man kan bli av med ogräset tex.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-01-2014, 13:37
          Länk hit: #46

Medlem

Torvblock är utmärkta rabattkanter om man kan hitta dem numer till rimligt pris .. dock måste de efter de satts på plats , blötas ner i dygn för att bli våta igenom så gott det går.Jag odlar dock inga grönsaker.

Allt som kan lufta en tung lerjord och tillföra mull är ju bra , men bara torv gör nog en lerjord ännu våtare. I min lera har jag tillfört en blandning av flis ,gräsklipp, torv + stora mängder naturlig gödsel -kogödsel i mitt fall med halminslag,Flisen bryts ner men tar lite kväve i början , som man sen får tillbaka.
          Har inte blandat mer än ytlagret lera med detta -maskarna gör resten av jobbet , lägg på höjd bara.

Upphöjda rabatter är mycket bra för växterna , sjunker långsamt , behöver fyllas på ibland, starta därför med rejäl höjning.
          Jag har plankor eller annat stöd mellan kant o grus , dessa kan döljas med gruset, när de är murkna är det dags att gräva om ,dela och omplantera rabatten -8-15 år tar det i snitt. coolgleam.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 30-01-2014, 13:42

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Lavin
          Inlägg 30-01-2014, 14:38
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Klint, enligt säker källa (ett dammigt hörn av min hjärna =) så är det barkmull, inte torvmull, som är det optimala för strukturen på lerjord. Nog inget fel på torv, men bark ska vara bättre. Jag idiotgräver när jag anlägger rabatter, men det är mest för att jag vill kunna plantera lätt sen. Och jag har lite svårt att sluta... Om man vill ha bättre dränering så är grus bra också, men inte sand.

Jag tyckte också tonys gång var prydlig. Det kan vara snyggt att lägga dom vanligt med, och ha olika längder på trampstenarna.

Visst är det dyrt med torvblock. Jag kände mig lite dum när de pratade om torvmossarna. Visst visste jag det men hade förträngt det. äh, jag är inget fan av rododendron ändå.

Jag har en stålkant för en upphöjd rabatt (dålig jord så jag byggde uppåt). Obra. 7cm plåtkant ger mig ont i magen när barn är på besök. Jag tänker på att snedställa tegelstenar, gjuta egna kantstenar eller fläta en låg pilehäck framför plåten.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 30-01-2014, 16:49
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

jag bor i Småland med omgivande torvmossar.
          när jag anla min trädgård med massa surjordspartier hjälptes en kompis och jag åt att hämta torvblock hos ett lokalt företag. priset för ett torvblock hämtat på hans torklager var 200 kr m3.det var en massa block till en m3.
          vi hämtade åtskilliga lass och totalkostnaden ihop med frästorv som inhandlades till samma pris blev 2500.
          kompisen köpte lika mycket då,han har senare kompletterat då hans trädgård i stort bara består av surjordsväxter.
          på den tiden var jag medlem i trädgårdsamatörerna och jag förmedlade många kontakter med medlemmar och torvmossen.
          när man sen ser vad 1 ! torvblock kostar i handeln häpnar man,snacka om förtjänst!!!
          mina block har hållt bra men det gäller att hålla lågt ph. höjs det multnar de snabbt.något enstaka har jag fått byta då de trots allt inte håller för evigt. ulf

PS.en nu i efterhand rolig episod var då vi körde ut på mossen ,vek av från vägen för att lasta block direkt på mossen. INTE ATT REKOMMENDERA,när vi var färdiga hade både bil o släp sjunkit till axlarna och gick inte att rubba.
          en skördare i närheten drog loss oss och huggaren hade en rolig historia att berätta. DS

Redigerat av malarmaster: 30-01-2014, 16:55

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 07-03-2014, 23:25
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Trädgårdskampen i SVT, vilket skämt till trädgårds- och tävlingsprogram. Många klagar över stressen i programmet och om att det inte går att tävla i trädgård men från programledarhåll menar man att kritiken nu har tystnad och att det är ett tecken på att programmet växer(?) Och att det har fått två positiva recensioner.

Att programmet äntligen är slut och att man lyckats förpassa tidigare avsnitt till "nån skämskuddehörnan" känns som troligare förklaringar till varför kritiken verkar ha tystnat. Och kanske finns det även dem som tycker lite synd om programledarna som skrivit på programledaravtal för programmet?

Man försöker försvara programmet med de sympatiska deltagarna och visst, de är programmets enda "förmildrande omständighet" som jag ser det men det lyckas ändå inte väga upp det svaga programkonceptet. Jag vande mig aldrig vid de ibland rentav bizarra tävlingsmomenten, trädgårdsdesign på en griffeltavla(?) som sen skulle ligga till grund för tävlingsträdgården, att anlägga en damm på två timmar och gräsmatta osv på fyra.

Och när tävlingen skulle avgöras med en hinderbana då ville jag inte ens se färdigt. ranting.gif
          Kan bara hoppas att det inte blir en andra omgång av detta program och att man från SVT´s sida istället lägger pengar på något annat.

Varför inte följa arbetet vid en botanisk trädgård eller nåt liknande som jag såg att en bloggare föreslog även program som "Koloniträdgården Iris" ja, t o m "Trädgårdstoppen" funkar. Och så allt med Monty Don förstårs.wub.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-03-2014, 00:12
          Länk hit: #50

Medlem

Ja tyvärr .. bedrövligt.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Natur liv
          Inlägg 08-03-2014, 08:52
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Jag såg varje avsnitt och har fått små idéer kring roliga grejer i trädgården. Gångar, portaler, sittplatser. Synd bara att de måste göra tävling av något så roligt som trädgård.

Fast det är nog ändå det enda tävlingsprogram jag har sett i år. Jag har varken sett musiktävlingar (Melodifestivalen), sporttävlingar (inte ens OS) eller mattävlingar.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 08-03-2014, 18:27
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag har pliktskyldigast tittat på de flesta avsnitten och håller verkligen med i all kritik. Men ffa blev jag jättebesviken när finalen avgjordes på styrka!!

En hinderbana där kraften i armarna på den som gjorde snabbast gjorde äppelmust!! Vad 17 har det att med trädgårdskunnande att göra??

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-11-2025, 23:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon