Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krukväxter, ingen fantasi just nu
          Bassam
          Inlägg 11-02-2014, 17:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag jobbade med krukväxter, jag såg att affären följer marknad, som tillexempel påskliljor som säljer under påsken tiden.

Ob
          me de är ofta handlar från samma plantskolor, men det är skilnader på skötsel, Plantagen hämtar många .Praktik tjänst som vet ingenting om blommor.
          - De börja sälja kruk växter i IKEA som är billigt o bra.
          H.Bassam

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-02-2014, 17:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (gunsta @ 11-02-2014, 16:58) *
          Ja det skulle kunna vara det - här är det endast ett blad planterat, tycker att det finns ett stänk av lila på bladet - men jag kan ha fel där. Den är arrangerad i krukor med spansk mossa. Ganska läcker - lite sugen smile.gif - kul att få ett namn.

Det finns ett antal sorter man kapat och planterat om förutom just "Congo", allt från små grejor till blad i 60-70cm höjd, raka, breda, vågiga osv. Det är lite det här jag menar med att det inte kommer så mycket nytt, nästa år kan nyheten vara "Congo" där man planterar fem blad istället för tre:) ett bra exempel är annars Azalean AIKO som tagit femton år att få fram och involverat hela azalea branschen i Europa och vad visar man upp... En azalea där blommorna påminner om kameliablomman lite granna...spännande nyhet ala blomstervärlden.

Citera
          gunsta
          Inlägg 11-02-2014, 18:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

... och vem vet, snart kanske vi kan (om vi vill) köpa kimjongilior.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-02-2014, 18:28
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Bassam @ 11-02-2014, 17:35) *
          Hej
          Jag jobbade med krukväxter, jag såg att affären följer marknad, som tillexempel påskliljor som säljer under påsken tiden.

Ob
          me de är ofta handlar från samma plantskolor, men det är skilnader på skötsel, Plantagen hämtar många .Praktik tjänst som vet ingenting om blommor.
          - De börja sälja kruk växter i IKEA som är billigt o bra.
          H.Bassam

Ikea, plantagen osv handlar från samma ställe men de har egna ompackningsled så det hamnar i Ikeapåsar eller plantagenpåsar. Så leverantörena som plantagen har eller Ikea, Bauhaus osv är väldigt duktiga och kunniga dock så brister det ordentligt med kunskaperna i butiken men de har ingen vision att de ska ha välutbildad/kunnig personal heller så de ska inte skämmas för det.

Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 12-02-2014, 09:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

CITAT (theseraphim @ 11-02-2014, 17:37) *
          Det finns ett antal sorter man kapat och planterat om förutom just "Congo", allt från små grejor till blad i 60-70cm höjd, raka, breda, vågiga osv. Det är lite det här jag menar med att det inte kommer så mycket nytt, nästa år kan nyheten vara "Congo" där man planterar fem blad istället för tre:) ett bra exempel är annars Azalean AIKO som tagit femton år att få fram och involverat hela azalea branschen i Europa och vad visar man upp... En azalea där blommorna påminner om kameliablomman lite granna...spännande nyhet ala blomstervärlden.

Det där är intressant det du berättar! Jag skulle verkligen önska att även ordinära blomsterbutiker gjorde mer reklam för nyheter, och berättade just det där du sa om själva blomman, det skulle fånga intresset hos många som inte uppfattar nyanserna och bara strosar förbi (Jag själv).

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-02-2014, 10:52
          Länk hit: #26

Medlem

Man försöker nog så ofta man kan men inom branschen märker man av att överlag så är det säkra kort folk vill ha medans udda sakerna många gånger blir ståendes och får reas ut alt bli kompost. Lite tråkigt men det är ju också en kostnadsfråga för kunden ta tex AIKO azalean som i snitt är 20-50:- dyrare per planta än de vanliga i samma storlek från samma odlare. Nu är det ju trendigt att ha det gamla vanliga dessutom så då blir det än svårare. Själva brukar vi köpa in en hel del nytt tex AIKO och Congo plus en hel del annat men vi handlar mycket direkt från Holland plus är ingen mindre kvartersbutik så vi har råd att våga chansa och ta in en del skoj:)

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 12-02-2014, 11:07
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

Det är en stor fördel med Blomsterlandet att rätt som det är rear de ut sånt som de inte blir av med. Innan det börjar bli fult. Ibland är det tex halva priset på gröna växter. Hurra för det tycker jag.
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          Klint
          Inlägg 12-02-2014, 11:16
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

De engelska pelargonerna och jasminen hur sköter jag dem bäst? Eller är de fina så länge det går å sen kastas?

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-02-2014, 12:20
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Klint @ 12-02-2014, 11:16) *
          De engelska pelargonerna och jasminen hur sköter jag dem bäst? Eller är de fina så länge det går å sen kastas?

Båda två tycker illa om element som grillar dem så har du fönster som är lite svalare så är det perfekt, båda vill ha så mycket solljus de kan få denna årstid. Även om de blommar över så spara dem för de kan blomma om och är utmärkta sommarblommor utomhus. Engelsmannen dock i lite mer skyddade lägen än jasminen. Vattna regelbundet men undvik att de blir stående i vatten, ett vanligt misstag med engelsmannen är att folk läser pelargon och tänker torka men den vill ha en jämn vattning annars torkar knoppar osv.

Citera
          gunsta
          Inlägg 12-02-2014, 12:25
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Klint @ 12-02-2014, 11:16) *

Jag är ingen pelargonexpert - det finns flera här på forumet som är det. Min erfarenhet är 'ganska' god - förra årets engelska pelargon (köpt i Örebro) varade från påsk till sensommar/förhöst - hade den ute mesta möjliga tid. Den satte nya knoppar och skötte sig bra - men till slut kom det inga knoppar och annat kom i mellan så komposten blev slutstation. Jasmin har jag haft då och då - om det är vippjasmin vill säga - fuktig jord och dusch - mina har efter ett tag fått torra knoppar och då förlorar den sin charm.

http://www.odla.nu/artiklar/inne/krukvaxte...inum-polyanthum

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Bassam
          Inlägg 13-02-2014, 00:32
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Vi ska tänka att ge mina växter miljö som de behöver, blommor knoppa kommer inte om de fick inte svala grader under vinter och höst tiden ( +5 till +10) med lite ljus om de har blad olite vatten för att inte lämna jord torka.

Obs:

1 knoppar inne torka på grund av varm o lite fukt i luft.
          2 de kan inte ge nya knoppar om de inte fick näring och svala gradder under höst o vinter.
          .

H.Bassam

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 16:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon