Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Testamentsfråga
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-01-2014, 16:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Natur liv @ 31-01-2014, 16:02) *
          Jag märker att du är noggrann och har tänkt igenom mycket. Jag kan inte säga att jag har gjort det, men min situation påminner om din. Jag har sambo och vi har tre barn vardera. Jag har hört av andra att det kan bli (onödiga) tvister mellan arvingar och jag kanske borde tänka igenom det här med testamente.

Som läget är nu är det tydligt vem som äger vad. Jag äger torp, husvagn, buss och bil. Sambon äger bil, husvagn och släpvagn. Ingen av oss har några större förmögenheter, bara lite sparande var för sig. Som det är nu hyr vi vår gemensamma bostad, men nog har det funnits funderingar om att köpa hus tillsammans. I ett sådant läge vill jag verkligen ha tänkt igenom det här.

Vilka områden tror du att jag behöver tänka igenom?

Natur liv du behöver tänke genom allt. Du kan bli av med bostad och allt annat. Så vi tog det säkra för det osäkra.

Min bonusson har alltid lovat mig att han skulle se till att ingen orättvisa skulle ske men jag ville ha allt svart på vit.

Man får tänka efter noga och pratar sig samman och sen låter någon upprätta testamentet som kan det. Vi var helt överens om det som är gemensamt. Och är man sambo så är det viktigare att ha ett testamente än när man är gift. Annars kanske en står på bar backe...

Tyvärr är det ju ofta så att när det kommer pengar in i spelet så ändrar människor sig.

Elisabeth

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 16:31
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 16:17) *
          Tyvärr är det ju ofta så att när det kommer pengar in i spelet så ändrar människor sig.

Så sant så sant

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2014, 16:43
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det bästa sättet att skapa osämja och fiendskap i en familj är att ha ett arv att bråka om. Jag är glad att jag och min bror klarade av bodelningen efter våra föräldrar.

Jag tacka fö för alla svar, även på de frågor jag inte ställt. Jag är inte direkt inblandad men ville ha lite fakta. För min egen del är det enkelt, jag är singel utan barn. Jag kan testamentera bort mina pengar om jag vill men de kommer att hamna hos min bror, eller hos hans barn. Om de vill slåss är det inte mina problem.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-01-2014, 16:47
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2014, 16:43) *
          Det bästa sättet att skapa osämja och fiendskap i en familj är att ha ett arv att bråka om. Jag är glad att jag och min bror klarade av bodelningen efter våra föräldrar.

Jag tacka fö för alla svar, även på de frågor jag inte ställt. Jag är inte direkt inblandad men ville ha lite fakta. För min egen del är det enkelt, jag är singel utan barn. Jag kan testamentera bort mina pengar om jag vill men de kommer att hamna hos min bror, eller hos hans barn. Om de vill slåss är det inte mina problem.

Har ordnat det enkelt jag med. Allt går till min Partner om jag dör först, annars delas allt i tre lika stora delar mellan olika föreningar som jag valt ut.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-01-2014, 17:00
          Länk hit: #25

Medlem

Jag vill inte att nån slåss om arvet efter mig därför har vi också skrivit en klausul om det i testamentet. Hoppas att jag tänkte på det mesta.....

Citera
          theseraphim
          Inlägg 31-01-2014, 17:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 14:52) *
          Ingen arving måste/bör ta reda på det innan jag dör. Hur jag/vi fördelar är vår sak, Att man inte kan någon gåra arvslös vet jag också och juristen som upprättade vår testamente också.

Jag/vi gjorde testamentet som vi tyckte, enligt alla regler. Eller vet du det bättre än en jurist?
          Elisabeth

Ingen jurist men då det vart några bortgångar inom släkten de senaste åren så har man fått höra en del och minsta lilla fel eller felformulerande så blir det ett jäkla liv, en av släktingarna hade ett tydligt testamente men det blev ändå strul just gör hur det var firmulerat(av jurist)och hur det sedan tolkades(av en annan jurist)när det blev osämja. Finns ju folk som tom bestridit gåvor i de större summorna innan personen i fråga avlidit då det kan ses som ett nallande av arvet eller förskott på arvet.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-01-2014, 17:38
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (theseraphim @ 31-01-2014, 17:28) *
          Ingen jurist men då det vart några bortgångar inom släkten de senaste åren så har man fått höra en del och minsta lilla fel eller felformulerande så blir det ett jäkla liv, en av släktingarna hade ett tydligt testamente men det blev ändå strul just gör hur det var firmulerat(av jurist)och hur det sedan tolkades(av en annan jurist)när det blev osämja. Finns ju folk som tom bestridit gåvor i de större summorna innan personen i fråga avlidit då det kan ses som ett nallande av arvet eller förskott på arvet.

Men du vet det bättre än en jurist????

I fallet att nån bestrider testamentet så finns det också klara regler in vår testament.

Jag upplevde också en arvsstrid nära mig så därför blev ja extra noga

Citera
          theseraphim
          Inlägg 31-01-2014, 20:45
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 17:38) *
          Men du vet det bättre än en jurist????

I fallet att nån bestrider testamentet så finns det också klara regler in vår testament.

Jag upplevde också en arvsstrid nära mig så därför blev ja extra noga

Vet inte bättre än en jurist vilket jag aldrig hävdat utan vad jag vill säga är att alla som skriver testament bör vara dels väldigt noggranna plus någorlunda öppna med de saker som kan så split efteråt. Min farfar(som dog innan jag föddes) skrev förvisso testamente men samlade också sina barn plus vittne innan sin bortgång och gick igenom de stora detaljerna tex hur mark skulle fördelas, vem som skulle ta huset och vem som skulle få mer rent ekonomiskt arv. Det gjorde det väldigt enkelt efteråt och är nog personligen det sätt jag själv skulle föredra då folk i sorg enligt mig beter sig väldigt egocentriskt. Så det var inte för att höja mig över jurister utan mer ett rent allmänt inlägg då arvstvister är väldigt vanliga och lockar fram det värsta hos människor.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-01-2014, 20:58
          Länk hit: #29

Medlem

Om barn eller anhöriga vill veta innan vad dom ärver innan någon går bort så tycker jag det är hemskt, det är grymt.

Hur man fördelar skriver man ju testamentet.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 31-01-2014, 21:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-01-2014, 20:58) *
          Om barn eller anhöriga vill veta innan vad dom ärver innan någon går bort så tycker jag det är hemskt, det är grymt.

Jag håller med. Varje människa ska leva och göra som den vill. Eventuella arvingar får allt vänta på sin tur efter att man har dött. Omänskligt vore det annars.

Redigerat av Natur liv: 31-01-2014, 21:38

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 31-01-2014, 21:46
          Länk hit: #31

Medlem

Själv är jag de som anser att arvsrätten i stort borde avskaffas plus arvsskatten(de pengarna som någon arbetat ihop har ju redan skattats minst en gång innan så varför beskatta den en gång till). Bara för att är biologisk knuten ska det inte innebära en likvärdig del av kakan, finns ju massa fall där förälder o barn i stort sett aldrig haft eller velat ha kontakt...tills arvet ska delas.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 31-01-2014, 21:51
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (theseraphim @ 31-01-2014, 21:46) *
          Själv är jag de som anser att arvsrätten i stort borde avskaffas plus arvsskatten

Du får nog aktivera dig politiskt för att få en förändring. Det nuvarande samhället bygger mycket på ägande och arvsrätt. Det räcker inte att ifrågasätta i trådar, det krävs lite mer än så.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-02-2014, 00:10
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

I verkliga livet får du inte veta ett dugg om testamentet för än den dagen personen i fråga är död !då får du veta om du ärvt och hur du ärver . Ja så vida personen du ska ärva inte personligen talat om vad du får ärva .

Citera
          tomas99
          Inlägg 01-02-2014, 01:01
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (theseraphim @ 31-01-2014, 21:46) *
          Själv är jag de som anser att arvsrätten i stort borde avskaffas plus arvsskatten(de pengarna som någon arbetat ihop har ju redan skattats minst en gång innan så varför beskatta den en gång till). Bara för att är biologisk knuten ska det inte innebära en likvärdig del av kakan, finns ju massa fall där förälder o barn i stort sett aldrig haft eller velat ha kontakt...tills arvet ska delas.

Arvskatten avskaffades i Sverige år 2005.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-02-2014, 01:35
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja arvs skatt finns inte längre.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          pejori
          Inlägg 01-02-2014, 11:51
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Natur liv @ 31-01-2014, 21:38) *
          Jag håller med. Varje människa ska leva och göra som den vill. Eventuella arvingar får allt vänta på sin tur efter att man har dött. Omänskligt vore det annars.

Håller med er.

Sedan är det en klar nackdel att berätta för snikna anhöriga, vad dom får ärva.

Finns säkert dom, som påskyndar folks frånfälle på grund av väntat arv.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-02-2014, 22:28
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (pejori @ 01-02-2014, 11:51) *
          Håller med er.

Sedan är det en klar nackdel att berätta för snikna anhöriga, vad dom får ärva.

Finns säkert dom, som påskyndar folks frånfälle på grund av väntat arv.

Är nog lika många så fall om inte mer som påskyndar för att de inte vet eller tar för givet:) det leder till en etisk och moralisk fråga... Om son A som är enda barnet har ihjäl sina föräldrar plus döms för det, ärver han ändå? Jag menar ju att såvitt jag vet så görs det inga undantag för sådant utan dör man så dör man och då ska arvet delas ut oavsett. I alla deckare blir ju alla hux flux arvslösa när deras mörka komplott uppdagas.

Citera
          Klint
          Inlägg 02-02-2014, 16:18
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Det här är ett intressant ämne.Jag är själv sambo min sambo har inga barn,jag har ett och vi har disskuterat frågan flera ggr.men ännu inte kommit till skott med att skriva testamentet.
          Jag känner nog idag att jag vill tala om innehållet i testamentet för min son,vilket min mamma och hewnnes sambo gjorde för mej.
          Då kan man disskutera om man vill, inte så att jag ändrar mej och tror nog han tycker det blir bra men när det blir aktuellt finns jag inte och kan inte stötta tror sorgen blir nog så jobbig utan att han ska fundera varför jag tänkt som jag gjort.
          Huruvida man talar om eller inte måste ju var och en få avgöra det som är rätt för mej behöver inte va rätt för nån annan. Bra att man kan göra på olika sätt.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-02-2014, 17:07
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Din son ärver sin laglott efter dej oavsett testamente. Med ett testamente kan du ju tex framföra en önskan om att din sambo ska sitta i orubbat bo till sin död tex.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-02-2014, 17:58
          Länk hit: #40

Medlem

Enligt lag kan en sambo aldrig sitta i orubbat bo.

Klint skriv ett testamente, är viktig. Vi skrev det först för omkring 15 år sedan men då hade vi ju stugan. Nu för 3 år sedan när jag fick för mig att jag inte överlever min OP då skrev vi ett nytt testamente. Och det känns bra.

Sambon pratade också med sina barn om allt, dom är ju närmast här.

Även om jag älskar mina bonusbarn och änny mera mina bonusbarnbarn so vill jag att mitt går till mina barn. Och inte heller skall mina barn har nåt som är hans och hans barn. Rätt skall vara rätt

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-01-2026, 00:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon