|
|
  |
Testamentsfråga |
|
|
|
02-02-2014, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-02-2014, 17:58)  Enligt lag kan en sambo aldrig sitta i orubbat bo.
Klint skriv ett testamente, är viktig. Vi skrev det först för omkring 15 år sedan men då hade vi ju stugan. Nu för 3 år sedan när jag fick för mig att jag inte överlever min OP då skrev vi ett nytt testamente. Och det känns bra.
Sambon pratade också med sina barn om allt, dom är ju närmast här.
Även om jag älskar mina bonusbarn och änny mera mina bonusbarnbarn so vill jag att mitt går till mina barn. Och inte heller skall mina barn har nåt som är hans och hans barn. Rätt skall vara rätt Det kan den visst! Jag är ett bra exempel, jag har visserligen min mans efternamn men eftersom han var den ende i Sverige med det namnet var namn tillägg för mej inget problem. Av ungdomliga principer gifte vi oss aldrig. Jag var sambo och det fanns tom särkulls barn Jag sitter tack vare testamente och barnens , mitt eget och särkulls barnets ,godkännande i orubbat bo.
Redigerat av kerstin z5-6: 02-02-2014, 21:44
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
02-02-2014, 23:59
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2014, 21:43)  Det kan den visst! Jag är ett bra exempel, jag har visserligen min mans efternamn men eftersom han var den ende i Sverige med det namnet var namn tillägg för mej inget problem. Av ungdomliga principer gifte vi oss aldrig. Jag var sambo och det fanns tom särkulls barn Jag sitter tack vare testamente och barnens , mitt eget och särkulls barnets ,godkännande i orubbat bo. Precis. För att testamentet sa så och för att du och barnen godkände det :-) hade någon protesterat hade det inte skett. Man får skilja på lag, överenskommelse och testamente. Det är bara äktenskap som juridiskt enligt lag ger efterlevsnde make maka rätt till orubbat bo. I alla andra fall måste man ha testamente eller att de efterlevande kommer överens om detta själva.
|
|
|
|
|
03-02-2014, 21:03
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 02-02-2014, 23:59)  Precis. För att testamentet sa så och för att du och barnen godkände det :-) hade någon protesterat hade det inte skett. Man får skilja på lag, överenskommelse och testamente. Det är bara äktenskap som juridiskt enligt lag ger efterlevsnde make maka rätt till orubbat bo. I alla andra fall måste man ha testamente eller att de efterlevande kommer överens om detta själva. Jag godkände inget, mitt barn och hans halvbror var införstådda i innehållet i testamentet före min mans död. Går man som barn emot sin döende fars sista vilja att vänta på ev arv är det ju något fel å huvudets vägnar.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
03-02-2014, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Sambo har bara rätt till efter utförd bodelning hälften av bostaden plus bohag som införskaffats tillsammans. Arvet går först till sambons barn och om inget finns där så till sambons föräldrar så tex förmögenhet osv har sambon ingen rätt till och där behövs ett testamente.barnen har alltid rätt dock att krävs sin lagligt osv så de kan tvingas att köpas utav sambon men det jan en livförsäkring täcka. Kom också ihåg att om bostaden inte inskaffats för gemenskap dvs om sambon ägde den innan ni träffades kan den faktiskt tillfalla barnen vilket i praktiken innebär att de kan kasta ut en. Det där med testamente är en djungel utan dess like.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 00:14
|

Medlem

|
Stämmer inte alls.Väldigt mycket beror på HUR och VAD som står i testamentet .
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
04-02-2014, 07:16
|

Medlem

|
De saker jag skrev är det som gäller utan testamente men arvslotten får ett testamente inte ta bort dvs är man sambo så ha ens sambos barn alltid rätt oavsett testamente laglig rätt till vissa delar. Det är därför varenda juridisk rådgivare rekommenderar vigsel så fort det finns barn involverade i ett förhållande.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 09:07
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (theseraphim @ 04-02-2014, 07:16)  De saker jag skrev är det som gäller utan testamente men arvslotten får ett testamente inte ta bort dvs är man sambo så ha ens sambos barn alltid rätt oavsett testamente laglig rätt till vissa delar. Det är därför varenda juridisk rådgivare rekommenderar vigsel så fort det finns barn involverade i ett förhållande. Helt korrekt. Många tror att de ha lagens skydd som sambo på samma sätt som gifta par. Gäller såväl vid separation som vid dödsfall. Så samboavtal är ett bra att ha utifall man separerar och testamente ett måste om man dör. Otaliga är de fall där barnen inte är "vän med förälder" och sonika vill ha ut sin laglott även om det innebär att efterlevande förälder sätts på bar backe utan vare sig pengar eller bostad. Men salig äro de inom äktenskapet ty deras barn får snällt vänta på att båda föräldrarna dör, endast särkullbarnen som kan plocka ut sin laglott tidigare.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 09:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Man får ju tänka till innan det är för sent. Men hos oss tog det också några år innan vi ändrade viktiga delar.
Och då skall man gå till en kunnig jurist. Inte skulle jag gå efter vad vissa i ett forum tycker och tänker. Kostar visserligen men det är det värd.
Tyvärr är det ju ofta så att så fort människor hör ordet arv då blir dom giriga.
Inte så många gånger ordnar det sig så väl som hos Kerstin.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 11:16
|

Medlem

|
Bästa rådet om man är sambo med barn på båda håll är att gifta sig om än bara formellt för lagen om arvsrätt för sambo är tydlig och inget en jurist kan ändra på när det gäller arvslotten(vilket man enligt lag inte får ändra på), "blodsarvingar" går alltid före sambon skulle man säga. Sök bara på arvsrätt för sambo så dyker de exakta reglerna upp plus vad sambon är och inte är berättigad till.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 12:00
|
Medlem
Antal inlägg: 202
Medlem nr: 16 033

|
En fråga: Kan man i sitt testamente skriva att hela arvet ska vara typ "enskild egendom" till ens barn eller måste man ta varje sak för sig ? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Jag vill ju att mina barn ska få behålla mina saker även om de skiljer sig, men jag har för tillfället inga planer på att peka ut vilken ring, tavla eller gryta som ska gå till vilket barn. Det tror jag de kan reda ut själva.
Redigerat av EsterM: 04-02-2014, 12:02
|
|
|
|
|
04-02-2014, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Gudars skymning! Anledningen till att jag ursprungligen frågade var att min sista moster avlidit. Hon hade skrivit ett testamente där hon enligt uppgift skulle ge allt till en systersons barn, dvs jag och min bror skulle bli utan. Nu har jag fått en kopia på testamentet och är väldigt frågande. Ursprungligen hade hon testamenterat att det skulle delas lika mellan mig, min bror och hennes systersons barn. 2010 var brorsan och jag strukna av en annan person som ändrat i testamentet. Detta är inte bevittnat. Jag har för mig att hon vid den tidpunkten hade blivit blind. Mycket skumt, får det gå till så?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 14:03
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 04-02-2014, 11:16)  Bästa rådet om man är sambo med barn på båda håll är att gifta sig om än bara formellt för lagen om arvsrätt för sambo är tydlig och inget en jurist kan ändra på när det gäller arvslotten(vilket man enligt lag inte får ändra på), "blodsarvingar" går alltid före sambon skulle man säga. Sök bara på arvsrätt för sambo så dyker de exakta reglerna upp plus vad sambon är och inte är berättigad till. Att gifta sig för pengarnas skull, skulle aldrig falla mig i, tycker det är en hemsk tanke. Sambon hade visserligen sååååå gärna gift sig..... theseraphim tror du verkligen att jag inte vet vad som gäller????? Tror du alla andra är dumma? Gossen jag tror inte att det gäller om någon bara stryker nåt i ett testamente.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 14:21
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-02-2014, 14:03)  Att gifta sig för pengarnas skull, skulle aldrig falla mig i, tycker det är en hemsk tanke. Sambon hade visserligen sååååå gärna gift sig.....
theseraphim tror du verkligen att jag inte vet vad som gäller????? Tror du alla andra är dumma?
Gossen jag tror inte att det gäller om någon bara stryker nåt i ett testamente. Nä, just det. Kollade i någon länk och hittade en pdf-fil från skatteverket. För ändringar gäller samma regler som för huvudtestamentet, skall bevittnas av två personer. Alltså gäller inte ändringen men jag undrar om hela testamentet faller då? Sen är det lite luddigt i grundutförandet, vad sägs om "delas lika mellan mina syskonbarn och min systerson Börjes barn". Kaka på kaka. Börje hade en syster som flyttat till Grekland och gift sig och fått barn. Både Börje och systern är döda.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2014, 14:35
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-02-2014, 14:03)  Att gifta sig för pengarnas skull, skulle aldrig falla mig i, tycker det är en hemsk tanke. Sambon hade visserligen sååååå gärna gift sig.....
theseraphim tror du verkligen att jag inte vet vad som gäller????? Tror du alla andra är dumma?
Gossen jag tror inte att det gäller om någon bara stryker nåt i ett testamente. Faktum är att sambo enligt svensk jag inte är jämställd med gift partner enligt svensk lag vilket också inskränker rätten till arv oavsett testamente. Så jag vet inte bättre men hur man än vrider på just vissa saker så förändrar det inget. En sambo har bara rätt till vissa delar och den avlidnes barn, föräldrar osv har en laglig rätt till arvslott som testamente inte kan ta bort. Det är ju därför tex Stenbeck-sfären fick en chock när det kom fram ett litet sladdisbarn som hade full arvsrätt.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 14:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2014, 14:21)  Nä, just det. Kollade i någon länk och hittade en pdf-fil från skatteverket. För ändringar gäller samma regler som för huvudtestamentet, skall bevittnas av två personer. Alltså gäller inte ändringen men jag undrar om hela testamentet faller då? Sen är det lite luddigt i grundutförandet, vad sägs om "delas lika mellan mina syskonbarn och min systerson Börjes barn". Kaka på kaka. Börje hade en syster som flyttat till Grekland och gift sig och fått barn. Både Börje och systern är döda. Detta låter rörigt! Om en blind person ändrar ett testamente som inte är bevittnat så borde det inte vara korrekt upprättat och tidigare testamente gäller (om det finns kvar?). Sen behöver hon ju inte skriva att syskonbarnen ska dela allt lika om inga syskon finns i livet för då tillfaller det ju syskonbarnen ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2014, 14:47
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 04-02-2014, 12:13)  Gudars skymning! Anledningen till att jag ursprungligen frågade var att min sista moster avlidit. Hon hade skrivit ett testamente där hon enligt uppgift skulle ge allt till en systersons barn, dvs jag och min bror skulle bli utan. Nu har jag fått en kopia på testamentet och är väldigt frågande. Ursprungligen hade hon testamenterat att det skulle delas lika mellan mig, min bror och hennes systersons barn. 2010 var brorsan och jag strukna av en annan person som ändrat i testamentet. Detta är inte bevittnat. Jag har för mig att hon vid den tidpunkten hade blivit blind. Mycket skumt, får det gå till så? Om ni är bröstarvingar så får de inte ta bort eran arvslott helt enkelt oavsett vad den avlidna tyckte. Ett testament är inte heller bindande utan kan "överklagas" plus kan det styrkas att det saknades vittnen plus att personen var ej vid sina sinnes fulla bruk kan testamentet ogiltigförklaras helt o hållet. Så kolla upp det inom sex månader med jurist.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 14:58
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 04-02-2014, 14:35)  Faktum är att sambo enligt svensk jag inte är jämställd med gift partner enligt svensk lag vilket också inskränker rätten till arv oavsett testamente. Så jag vet inte bättre men hur man än vrider på just vissa saker så förändrar det inget. En sambo har bara rätt till vissa delar och den avlidnes barn, föräldrar osv har en laglig rätt till arvslott som testamente inte kan ta bort. Det är ju därför tex Stenbeck-sfären fick en chock när det kom fram ett litet sladdisbarn som hade full arvsrätt. Du jag är sambo sedan 22 år tillbaka, vi vet vad som gäller..... Men så beräknande som du och gifter sig för pengarnas skull hoppas jag att jag aldrig kan bli.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 15:07
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-02-2014, 14:58)  Du jag är sambo sedan 22 år tillbaka, vi vet vad som gäller.....
Men så beräknande som du och gifter sig för pengarnas skull hoppas jag att jag aldrig kan bli. Vad är det med ditt humör? Måste du vara otrevlig hela tiden, jag förklarar något inte bara för dig utan för de som läser inlägget. Vad ni har för någon relation, barn osv är inte mitt intresse utan jag förklarade gång på gång hur lagen angående arvsrätt är och inte något jag tolkat eller hittar på. Varför gör jag det, jo för att allt för många verkar tro att testamente är 100% säkerhet vilket de inte är hyr bra de än är formulerade just eftersom barn tex alltid har rätt till arvslott osv. Jag gifte mig inte för pengar utan för att jag älskar min fru och ärligt talat så ser jag din kommentar som ett jäkla påhopp och hade du sagt något sådant till mig irl så hade jag föreslagit resa till underjorden för att tolka det snällt. Så sluta upp med din översittarattityd och börja behandla dina medmänniskor med lite respekt istället för att göra fula påhopp så fort du inte går medhåll.
|
|
|
|
|
04-02-2014, 16:24
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 04-02-2014, 15:07)  Vad är det med ditt humör? Måste du vara otrevlig hela tiden, jag förklarar något inte bara för dig utan för de som läser inlägget. Vad ni har för någon relation, barn osv är inte mitt intresse utan jag förklarade gång på gång hur lagen angående arvsrätt är och inte något jag tolkat eller hittar på. Varför gör jag det, jo för att allt för många verkar tro att testamente är 100% säkerhet vilket de inte är hyr bra de än är formulerade just eftersom barn tex alltid har rätt till arvslott osv. Jag gifte mig inte för pengar utan för att jag älskar min fru och ärligt talat så ser jag din kommentar som ett jäkla påhopp och hade du sagt något sådant till mig irl så hade jag föreslagit resa till underjorden för att tolka det snällt. Så sluta upp med din översittarattityd och börja behandla dina medmänniskor med lite respekt istället för att göra fula påhopp så fort du inte går medhåll. Jag är varken otrevligt eller kör med översittarattityd, det gör du. Du skrev att man skall gifta sig om än bara formellt...... Är inte det att vara ut efter ett arv? Så fort jag skrev något så kom du med dina förklaringar. Vi vet vad som gäller, våra barn vet vad som gäller och det räcker. Men du tyckte även att våra barn skulle få veta vad som står i testamentet och det finns ingen anledning till. Elisabeth
|
|
|
|
|
04-02-2014, 17:12
|

Medlem

|
Beträffande "mitt" testamente så är nog grunden från 2001 ok förutom "delas lika mellan mina syskonbarn och min systerson Börjes barn" som är lite luddigt. Det är bevittnat och klart. Sen tillkommer en ändring från 2010 där jag och min bror tillsammans med de grekiska barnen stryks. Detta är inte bevittnat och dessutom skrivet av en grannfru men min moster hade "handen på pennan".  Mostern hade fö inga barn eller andra närstående så arvsrätten går vidare till barnen till två av hennes systrar, varav en var min mamma.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|