CITAT (Jubbe063 @ 05-02-2014, 17:02)

Nja, äktenskapet är ett juridiskt och samhälleligt, samt ofta ett religiöst och andligt, avtal mellan samlevande personer. Äktenskapet är inte något religiöst per se, utan ett avtal som man antingen sluter mellan två parter. Sen kan avtalet göras juridiskt bindande av stat, kommun, gud, andar, trolldom, naturen, stjärnorna, förfädernas andar, domstol, byaäldsten, hövdingen, kungen eller någon annan.
Se bara på den svenska borgerliga vigselakten, inte en tillstymelse av religion där inte :-)
Egentlig skillnad mellan äktenskap och samboskap är att ett äktenskap kan bara instiftas av staten eller av staten utsett ombud (präst, kommunorgdörande, dommare etc) medan samboavtal är något som man själv besörjer mellan två parter utan att blanda in någon tredje.
Samboskapets sämre regler härrör därifrån att det är ett civilrättsligt avtal där parterna själva måste formulera hur de vill ha det, medan äktenskapet redan är bestämt av staten (vilka rättigheter och skyldigheter som finns).
Och enligt vanlig juridisk ordning är "lag" överställd "civila avtal". Därför kan lag upphäva avtal och annan civilt förordnande (sambo, testamente etc)
Vad jag tänkte på är att äktenskap är från början något religiöst dvs i Sverie något som kristendomen förde med sig, nu när man anpassar så mycket annat så varför inte införa samboskap dvs samma sak, samma ordning juridiskt sett men för de som inte vill gifta sig( finns ju en hel del som av principskäl inte vill gifta sig och det blir ju bara vanligare). I princip är det borgerlig vigsel med ett annat namn men för många hade det nog underlättat.
Nu dyker en fråga upp dock som jag alltid undrat angående testamente som är vanligt i serier o filmer. Ta exempel Tjockare än vatten på Svt(spoiler alert!!!) där syskonen enbart får sitt arv om de i detta fall driver ett pensionat med plusresultat under en säsong. Kan man inkludera sådana krav på motprestationer i ett testamente eller är det vara fiktion för att kunna skapa bra manus? Ikeasfären har ju en massa knepiga klausuler men där äger ju inte Kamprad på papperet företaget utan en styrelse i Holland men där vet jag att barnen inte kommer få någon rätt att besluta om företaget IKEA. Sen fick ju sönerna andra företag att styra över(Micro bildelar, Ikano osv) så de köptes väl ut på något sätt.