Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Testamentsfråga
          theseraphim
          Inlägg 05-02-2014, 18:16
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Jubbe063 @ 05-02-2014, 17:02) *
          Nja, äktenskapet är ett juridiskt och samhälleligt, samt ofta ett religiöst och andligt, avtal mellan samlevande personer. Äktenskapet är inte något religiöst per se, utan ett avtal som man antingen sluter mellan två parter. Sen kan avtalet göras juridiskt bindande av stat, kommun, gud, andar, trolldom, naturen, stjärnorna, förfädernas andar, domstol, byaäldsten, hövdingen, kungen eller någon annan.

Se bara på den svenska borgerliga vigselakten, inte en tillstymelse av religion där inte :-)

Egentlig skillnad mellan äktenskap och samboskap är att ett äktenskap kan bara instiftas av staten eller av staten utsett ombud (präst, kommunorgdörande, dommare etc) medan samboavtal är något som man själv besörjer mellan två parter utan att blanda in någon tredje.

Samboskapets sämre regler härrör därifrån att det är ett civilrättsligt avtal där parterna själva måste formulera hur de vill ha det, medan äktenskapet redan är bestämt av staten (vilka rättigheter och skyldigheter som finns).

Och enligt vanlig juridisk ordning är "lag" överställd "civila avtal". Därför kan lag upphäva avtal och annan civilt förordnande (sambo, testamente etc)

Vad jag tänkte på är att äktenskap är från början något religiöst dvs i Sverie något som kristendomen förde med sig, nu när man anpassar så mycket annat så varför inte införa samboskap dvs samma sak, samma ordning juridiskt sett men för de som inte vill gifta sig( finns ju en hel del som av principskäl inte vill gifta sig och det blir ju bara vanligare). I princip är det borgerlig vigsel med ett annat namn men för många hade det nog underlättat.
          Nu dyker en fråga upp dock som jag alltid undrat angående testamente som är vanligt i serier o filmer. Ta exempel Tjockare än vatten på Svt(spoiler alert!!!) där syskonen enbart får sitt arv om de i detta fall driver ett pensionat med plusresultat under en säsong. Kan man inkludera sådana krav på motprestationer i ett testamente eller är det vara fiktion för att kunna skapa bra manus? Ikeasfären har ju en massa knepiga klausuler men där äger ju inte Kamprad på papperet företaget utan en styrelse i Holland men där vet jag att barnen inte kommer få någon rätt att besluta om företaget IKEA. Sen fick ju sönerna andra företag att styra över(Micro bildelar, Ikano osv) så de köptes väl ut på något sätt.

Citera
          pejori
          Inlägg 05-02-2014, 18:19
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Jubbe063 @ 05-02-2014, 13:20) *
          Jag är beredd att hålla med. Rätt konstigt egentligen att människor blir som galna så fort någon dör och lämnar några öre efter sig. Jag ser "arv" som en gåva. Får jag ärva så tackar jag inte nej, men får jag inte ut något i arv så är det helt ok och inget jag lägger mer energi på. Jag har mitt liv och den alla andra sitt, och hur de väljer att dela ut sitt efterlämnande är helt upp till dem själva kan jag tycka.

Jag jämför ofta ett arv med en julklapp från samma person medans de lever. Dvs jag kan inte kräva att få en julklapp om den personen inte vill ge mig en, jag kan inte bli sur och grinig och börja processa i tingsrätten om någon annan får en finare eller dyrare julklapp än det jag själv fick.

Håller med dig fullständigt där.

Precis så, tänker jag också.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-02-2014, 18:54
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Och om man ser vad ett arvsbråk kan ställa till med så är det oftast inte värd det.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 05-02-2014, 19:06
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-02-2014, 18:54) *
          Och om man ser vad ett arvsbråk kan ställa till med så är det oftast inte värd det.

Usch ja min mamma och mina mostrar tappade all vänskap när mormor gick bort och då handlade det inte om några större belopp alls utan om banala saker som gardiner, krims krams osv och det vanliga var "jag var ju äldsta dottern så då får jag välja först...".

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 05-02-2014, 19:16
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (theseraphim @ 05-02-2014, 18:16) *
          [···] så de köptes väl ut på något sätt.

Att "köpa ut" någon behövs inte. Gubben äger själv att besluta över sina tillgångar så länge han lever. Även om gubben skulle äga IKEA så kan aldrig barnen kräva att få del av företaget. Han kan sälja det eller avveckla det innan sin död och barnen har inget med det att göra. Men nu äger ju inte Kamprad IKEA så den frågan är ju redan utagerad.

CITAT (theseraphim @ 05-02-2014, 18:16) *
          Nu dyker en fråga upp dock som jag alltid undrat angående testamente som är vanligt i serier o filmer. Ta exempel Tjockare än vatten på Svt(spoiler alert!!!) där syskonen enbart får sitt arv om de i detta fall driver ett pensionat med plusresultat under en säsong. Kan man inkludera sådana krav på motprestationer i ett testamente eller är det vara fiktion för att kunna skapa bra manus?

Visst kan man villkora ett arv, förutsatt att villkoren inte är oskäliga.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 05-02-2014, 21:15
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 05-02-2014, 19:16) *
          Att "köpa ut" någon behövs inte. Gubben äger själv att besluta över sina tillgångar så länge han lever. Även om gubben skulle äga IKEA så kan aldrig barnen kräva att få del av företaget. Han kan sälja det eller avveckla det innan sin död och barnen har inget med det att göra. Men nu äger ju inte Kamprad IKEA så den frågan är ju redan utagerad.
          Visst kan man villkora ett arv, förutsatt att villkoren inte är oskäliga.

Tänkte mest på att aktiebolag går eller kan gå i arv om man står som ägare för ett företag.
          Undrade mest på dessa villkor för arv men nu blev jag ner nyfiken på vad som skulle räknas som oskäligt. Får skriva in något i mitt testamente angående gräsklipparen:)

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon