| |
|
  |
OS 2014 |
|
|
|
|
08-02-2014, 18:55
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Biggan_ @ 08-02-2014, 18:42)  [...] Sen kan jag tycka att det inte är rätt mot idrottarna att bojkotta sändningarna. Det är ju inte deras fel att det blev bestämt att OS skulle hållas i Ryssland.[...] Håller med delvis om det. Men tycker nog själv att det är väl upp till dem själva om de vill ställa upp på detta spektakel eller inte. Ingen tvingar dem att ställa upp.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2014, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Nä, ingen tvingar dem. Men det kan vara deras största mål i karriären att få vara med i OS.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2014, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Biggan_ @ 08-02-2014, 18:42)  Jag tyckte det var ett fantastiskt skådespel. Sen kan jag tycka att det inte är rätt mot idrottarna att bojkotta sändningarna. Det är ju inte deras fel att det blev bestämt att OS skulle hållas i Ryssland. Ett stort grattis till Kalla!  Ett sort skådespel när många svälter, tycker du det är bra ? Nej men dom har ett val om dom tycker det är bra med förtryck och misshandel osv som man höll på med i Ryssland under bygget. Godkänner dom det så åker dom dit, gör dom inte det så åker dom inte. Jag respekterar varje politiker som inte åkte dit
Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 08-02-2014, 19:14
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2014, 19:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Skygglapparna på och stoppa huvudet i sanden, gäller mer och mer i dagens samhälle. Jobbiga saker stoppar vi under mattan och dansar vidare. "Varför ska just jag behöva vara världssamvete, det kan väl någon annan vara?  " Som världen ser ut idag hör idrott och politik ihop, tyvärr.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2014, 20:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Monarda @ 08-02-2014, 19:37)  Skygglapparna på och stoppa huvudet i sanden, gäller mer och mer i dagens samhälle. Jobbiga saker stoppar vi under mattan och dansar vidare. "Varför ska just jag behöva vara världssamvete, det kan väl någon annan vara?  " Som världen ser ut idag hör idrott och politik ihop, tyvärr. Det är enklast så..... Jag jobbade med idrott i omkring 10 år, Sambon i över 35 år och så alla år som han jobbade ideelt. Så hela hans liv var idrott Jag gillar också idrott men inte till varje pris.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 00:04
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Lätt för oss att säga som inte har slitit i åratal för att komma till OS och tävla. Varför ska idrottarna straffas för hur ryssarna beter sig? Så många chanser har dom ju inte.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Jubbe063 @ 08-02-2014, 18:55)  Håller med delvis om det. Men tycker nog själv att det är väl upp till dem själva om de vill ställa upp på detta spektakel eller inte. Ingen tvingar dem att ställa upp. Det är deras levebröd och os är det största de kan göra så få lär tacka nej om inte annat skulle det kunna sabba deras chanser i landslaget. De mesta som tävlar, tävlar nog för kärleken till sporten och inte för politiken.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 00:15
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-02-2014, 19:12)  Ett sort skådespel när många svälter, tycker du det är bra ?
Nej men dom har ett val om dom tycker det är bra med förtryck och misshandel osv som man höll på med i Ryssland under bygget. Godkänner dom det så åker dom dit, gör dom inte det så åker dom inte.
Jag respekterar varje politiker som inte åkte dit Man kan ju vända på delar också tex att om de inte fått os så hade vi inte brytt oss alls om deras syn på hbtq frågor, hur de behandlar gästarbetare(det är ju inget OS unikt) osv för ända anledning varför media ens rapporterar om detta är för OS. Innan det var det i regel ingen som diskuterade Ryssland mer än försvar, olja osv. En större exponering av dessa frågor kan leda till en förbättring, dock så är ryssar väldigt konservativa när det gäller det familjära så Hbtq biten lär ta lång tid. Sen är det ju så att ju mer vi i väst fördömer desto starkare blir Putins grepp då vi spelar dem rakt i handen genom att stärka vi mot väst mentaliteten. Ska Ryssland bli bättre måste vi även skippa våran ryss-rädsla på det politiska planet.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 00:50
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Hur kan någon tycka det är okej att människor tvångsförflyttas och att deras hus rivs för idrotten ? Idrott är väl bra men inte till vilket pris som helst .Sedan att det fryser ihjäl en massa ryska människor varje år av fattigdom en del får inte betalt i rubel utan i vodka osv .Är det priset som de ska betala för en del ska utöva sin idrott ? det kostar att få en medalj runt halsen men andra får betala ? Jag kan inte se något rimligt i det faktiskt !Detta OS spektakel kostade ryssarna miljarder !vad i all sin da hittade de dom pengarna ? Nä det har gått för långt med OS på bekostnad av folk som svälter fryser och som super ihjäl sig .
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 02:04
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det finns väl ingen som tycker att det är okej hur ryssarna behandlar folk. Du tror väl ändå inte att fattigt folk haft det bättre om det inte satsades något på idrottare? En droppe i havet. Det finns massor av stenrika ryssar. Moskva t.ex. är den stad som har flest dollarmiljardärer i världen. Bland de rikaste länderna i världen ligger Ryssland på runt 12 plats medan Sverige ligger runt 20 plats beräknat efter BNP.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 09:28
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag försvarar inte ryssarnas agerande, tro inte det, men även OS i London hade sina skamfläckar
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Jag tittade lite igår på skidtävlingen och det var inte ett enda reklamavbrott under den tiden. Kan man ha sån tur att dom lägger in reklamen där den passar bäst (om det nu finns några såna tillfällen), alltså mellan rapporterna. Jag kanske ger dom en chans till idag, för visst skulle väl herrarna tävla idag? Jag vill ju gärna hänga med i tävlingarna och hejja fram svenskarna till bra platser eller tom medaljer, det är ju ändå dom största tävlingarna för alla idrottare.
Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag stängt av ljudet igår och löste korsord samtidigt som TVn var på så jag hörde inte hur deras kommentatorer var under loppet.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 10 711
Medlem nr: 19 305

|
Titta och lyssna du Berith, kl. 11 är det dags för herrar 15 km, nu får vi hoppas på vår Skaraborgare.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Uggi @ 09-02-2014, 10:15)  Titta och lyssna du Berith, kl. 11 är det dags för herrar 15 km, nu får vi hoppas på vår Skaraborgare.  Jag litar på dej där! Japp, självklart hejjar jag då.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 12:51
|

Medlem
Antal inlägg: 10 711
Medlem nr: 19 305

|
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2014, 12:49)  Jaaa, ett silver till!!! Och alla svenskarna var så bra. Det lovar gott inför stafetten  Det var toppen, vilken start på OS.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 13:36
|
Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 09-02-2014, 00:06)  Det är deras levebröd och os är det största de kan göra så få lär tacka nej om inte annat skulle det kunna sabba deras chanser i landslaget. De mesta som tävlar, tävlar nog för kärleken till sporten och inte för politiken. Visst kan man döva sitt samvete med att man bara gör sitt jobb utan hänsyn till politiken. Så diskuterade även många i nazityskland, rhuanda, Stalins Sovjet, Kina och Nordkorea. "Jag sköter bara krematoriet, det är kul, men politiken som skickar alla liken hit bryr jag mig inte om" Översatt till idrott "Jag tävlar bara i skidor, det älskar jag, men politiken som dödar, torterar, förslavar och fängslar hundratusentals människor för att jag ska kunna åka skidor i Sotji bryr jag mig inte om" Rätt eller fel? Det får var och en bedöma. Men personligen tycker jag det är katastrofalt dåligt att ställa upp i ett OS som byggts upp med brott mot de mänskliga rättigheterna.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 14:24
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 09-02-2014, 13:36)  Visst kan man döva sitt samvete med att man bara gör sitt jobb utan hänsyn till politiken. Så diskuterade även många i nazityskland, rhuanda, Stalins Sovjet, Kina och Nordkorea. "Jag sköter bara krematoriet, det är kul, men politiken som skickar alla liken hit bryr jag mig inte om" Översatt till idrott "Jag tävlar bara i skidor, det älskar jag, men politiken som dödar, torterar, förslavar och fängslar hundratusentals människor för att jag ska kunna åka skidor i Sotji bryr jag mig inte om"
Rätt eller fel? Det får var och en bedöma. Men personligen tycker jag det är katastrofalt dåligt att ställa upp i ett OS som byggts upp med brott mot de mänskliga rättigheterna. Tror inte vi kan jämföra att tex Hellner ställer upp i os med att en tysk bara jobbade i krematoriet(det var judar som skötte det mesta inom krematoriet och de jobbade tills de inte orkade sen gasades de och nya fick börja med att ta hand om deras företrädares lik) utan den lotten hamnar på vardagsryssen som låter det gå som det går. Som sagt så är det sporten de får sin lön från och de precis som alla andra behöver ha sin inkomst så jag förstår att de inte backar, det är väl så fall varje lands os-kommitté som kan bojkotta vilket har hänt tidigare.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2014, 14:47
|
Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 09-02-2014, 14:24)  Tror inte vi kan jämföra att tex Hellner ställer upp i os med att en tysk bara jobbade i krematoriet(det var judar som skötte det mesta inom krematoriet och de jobbade tills de inte orkade sen gasades de och nya fick börja med att ta hand om deras företrädares lik) utan den lotten hamnar på vardagsryssen som låter det gå som det går. Som sagt så är det sporten de får sin lön från och de precis som alla andra behöver ha sin inkomst så jag förstår att de inte backar, det är väl så fall varje lands os-kommitté som kan bojkotta vilket har hänt tidigare. Som sagt, åsikten är fri. Går nog rätt bra att jämföra tycker jag. Principen är densamma. Karriären går före mänsklig rättighet, billiga varor går före mänskliga rättigheter och bra social stälning likaså i rätt många länder. Bara vi får se idrott, bara idrottsmännen får betalt, bara IOK går med vinst, bara media får in reklamintäkter så rättfärdigar det att andra delar av väelden får lida. Se även www.expressen.se/kultur/putins-triumf-ar-vart-ansvar/ Kan nog hålla med Gardell där han säger" Naturligtvis hör idrott och politik ihop. Tror någon att Ryssland satsar alla miljarderna för att det är skoj att åka skidor". Men nog om det. Tyck vad ni vill. Jag står i alla fall fast vid att om mänskliga rättigheter inte följs så ska man inte stötta detta genom att göra affärer eller gynna dessa stater. Då ska man göra allt man kan för att komma tillrätta med problemen istället för att bara se till ens egen vinning, karriär eller nöje och bekvämlighet.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|