|
Idag invigs ju OS 2014. Det ovanliga den här gången är väl att det inte sänds i SVT. Ska ni ändå titta? Kommer ni att titta lika mycket som andra år? Jag vill inte titta på TV3, jag tror att dom slänger in irriterande reklam i tid och otid. Visst skulle dom sända i fler kanaler också? TV10? Neeej, jag kommer nog att kolla in Eurosports sändningar i stället. Inte lika mycket reklam och störande avbrott. Hoppas jag iaf... Hur tror ni att det går för svenska deltagarna? Har vi medaljhopp i några grenar? Jag hänger nog inte med i allt, men curlingen och ishockeyn är ju spännande. Några skidgrenar också. Heja Sverige!
Eva i Skåne
07-02-2014, 07:23
Reklamkanalerna är ju fruktansvärt irriterande, men jag tänker mig att vi kommer titta mycket ändå. Kommer säkert fortsätta reta mig på att det inte är Svt som sänder. Dom ska visst ha nån OS-studie varje dag, men det känns inte som det ska kunna bli särskilt givande med bara stillbilder Eurosport är jag inte så pigg på att se. Tycker alla deras reportrar är så skräniga eller om det är nåt med ljudet i deras sändningar. Alltid bullrigt tycker jag. Något större medaljregn kan jag inte tänka mig, men curlingen brukar ju gå bra och några skidmedaljer tror jag det blir.
Jag får tillskjuta en fråga i ämnet. Ska du titta på invigningen? Jag skulle kunna tänka mig att se lite av den.
En fråga till förresten. Tror ni det finns nån risk för attentat eftersom det är så laddat kring bl a deras attityd till homosexuella?
Jag vill ju se invigningen, men oftast är dom ju så attans långa. Får se hur jag gör i år, lite glimtar blir det nog. Undrar om di svenske har fått några snygga dräkter i år? Kanske nån tjusig mössa som alla ska sticka sen. Håller med om att dom är ganska högljudda på Eurosport, men istället för TV3 så finns det väl inte så mycket annat att välja på.
malcolm
07-02-2014, 07:51
Längtar redan tills det är slut.
Gossen Ruda
07-02-2014, 08:24
Jag brukar inte titta så mycket på OS och andra jippotävlingar men eftersom jag inte kan se 3:an är valet enkelt i år.
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-02-2014, 15:07
Sambon kommer säkert att titta en hel del, jag inte såååå mycket. Tycker det är fel att Ryssland fick OS
Blir det för mycket reklam så tittar jag på tyska kanalen
Jag kommer inte att titta på något som har med OS att göra - tyvärr blir jag tvungen ändå eftersom det kommer att skrivas och pratas mycket om det hela i TV och tidningar.
Monarda
07-02-2014, 18:24
CITAT (malcolm @ 07-02-2014, 07:51)  Längtar redan tills det är slut. Samma här! Den glättade bilden lämnar en bitter eftersmak. Samma sak med OS i Kina. Usch!
theseraphim
07-02-2014, 23:36
Det är hybris för samtidigt som jag vill se idrottare tävla och de ska inte klandras eller straffas för Rysslands ställning men samtidigt så ska ett land som Ryssland aldrig belönas med ett OS och inte Kina för den delen heller. Man kan säga vad man vill att det lyfter fram frågor i ljuset osv men den 24 februari slocknar ljuset och då åker all press hem.
Huggorm
07-02-2014, 23:40
Blir väll en intressant tid för mig i Norge antar jag
Jag gillade inte all propaganda ! tycker de kan hålla det utanför idrotten då det inte har något samband och ska stå fritt från politik .Skrämmande när man får höra att folk blivit tvångsförflyttade och deras hus blivit bulldosade för OS skull ,en ren upprensning från det som kan verka störande för vissa .Så får det inte gå till .Alla dessa milljader som Ryssland lagt ner på OS när folk fryser ihjäl och svälter då undrar man hur stor plats idrotten får ta och till vilket pris ?
Kollade på intåget i TV3 - svenskarna syntes inte många sekunder...! - eftersom det väl var enda kanalen som sände invigningen? Av dom kanalerna jag har alltså. Trodde i min enfald att Eurosport skulle sända från OS? Eurosport = sportkanal? OS = sport?
Huggorm
08-02-2014, 08:57
CITAT (Berith @ 08-02-2014, 07:59)  Kollade på intåget i TV3 - svenskarna syntes inte många sekunder...! - eftersom det väl var enda kanalen som sände invigningen? Av dom kanalerna jag har alltså. Trodde i min enfald att Eurosport skulle sända från OS? Eurosport = sportkanal? OS = sport?  Det beror på vem som har köpt rättigheterna
Jo det förstår jag ju, men jag hade inte en tanke på att Eurosport inte skulle sända OS. Äh jag får väl kolla på nätet efter resultat och kommentarer i stället. Vem vet, detta kanske är ett smidigt sätt att vänja sig av med att vilja hänga med i vad våra idrottare har för sig.
08-02-2014, 09:59
Jag förstår inte riktig varför bara SVT skall kunna sända OS.
Sen är det ju inte så att alla människor bara vill se idrott hela dagen. Det finns många som är glada över att det nu inte är så
Vad spännande, bra gjort av Kalla.
Grattis! Det är väl inte så ofta som dom som var bra förra OS:et är på topp nästa också.
Eva i Skåne
08-02-2014, 12:31
Kul för svenska truppen och alla oss som tittar att det började så bra
theseraphim
08-02-2014, 17:21
CITAT (Berith @ 08-02-2014, 07:59)  Kollade på intåget i TV3 - svenskarna syntes inte många sekunder...! - eftersom det väl var enda kanalen som sände invigningen? Av dom kanalerna jag har alltså. Trodde i min enfald att Eurosport skulle sända från OS? Eurosport = sportkanal? OS = sport?  Tror det är så att vid tex invigningen sä ar inga tvkanaler egna kamerateam utan det är som tex Eurovision song contest att arrangören sköter den biten, vi kom väl dessutom direkt innan ryssarna och då hade de ropat ut "snart kommer Ryssland" i fem minuter inne i stadion.
Biggan_
08-02-2014, 18:42
Jag tyckte det var ett fantastiskt skådespel. Sen kan jag tycka att det inte är rätt mot idrottarna att bojkotta sändningarna. Det är ju inte deras fel att det blev bestämt att OS skulle hållas i Ryssland. Ett stort grattis till Kalla!
Jubbe063
08-02-2014, 18:55
CITAT (Biggan_ @ 08-02-2014, 18:42)  [...] Sen kan jag tycka att det inte är rätt mot idrottarna att bojkotta sändningarna. Det är ju inte deras fel att det blev bestämt att OS skulle hållas i Ryssland.[...] Håller med delvis om det. Men tycker nog själv att det är väl upp till dem själva om de vill ställa upp på detta spektakel eller inte. Ingen tvingar dem att ställa upp.
Biggan_
08-02-2014, 19:10
Nä, ingen tvingar dem. Men det kan vara deras största mål i karriären att få vara med i OS.
08-02-2014, 19:12
CITAT (Biggan_ @ 08-02-2014, 18:42)  Jag tyckte det var ett fantastiskt skådespel. Sen kan jag tycka att det inte är rätt mot idrottarna att bojkotta sändningarna. Det är ju inte deras fel att det blev bestämt att OS skulle hållas i Ryssland. Ett stort grattis till Kalla!  Ett sort skådespel när många svälter, tycker du det är bra ? Nej men dom har ett val om dom tycker det är bra med förtryck och misshandel osv som man höll på med i Ryssland under bygget. Godkänner dom det så åker dom dit, gör dom inte det så åker dom inte. Jag respekterar varje politiker som inte åkte dit
Monarda
08-02-2014, 19:37
Skygglapparna på och stoppa huvudet i sanden, gäller mer och mer i dagens samhälle. Jobbiga saker stoppar vi under mattan och dansar vidare. "Varför ska just jag behöva vara världssamvete, det kan väl någon annan vara?  " Som världen ser ut idag hör idrott och politik ihop, tyvärr.
08-02-2014, 20:01
CITAT (Monarda @ 08-02-2014, 19:37)  Skygglapparna på och stoppa huvudet i sanden, gäller mer och mer i dagens samhälle. Jobbiga saker stoppar vi under mattan och dansar vidare. "Varför ska just jag behöva vara världssamvete, det kan väl någon annan vara?  " Som världen ser ut idag hör idrott och politik ihop, tyvärr. Det är enklast så..... Jag jobbade med idrott i omkring 10 år, Sambon i över 35 år och så alla år som han jobbade ideelt. Så hela hans liv var idrott Jag gillar också idrott men inte till varje pris.
*Stintan*
09-02-2014, 00:04
Lätt för oss att säga som inte har slitit i åratal för att komma till OS och tävla. Varför ska idrottarna straffas för hur ryssarna beter sig? Så många chanser har dom ju inte.
theseraphim
09-02-2014, 00:06
CITAT (Jubbe063 @ 08-02-2014, 18:55)  Håller med delvis om det. Men tycker nog själv att det är väl upp till dem själva om de vill ställa upp på detta spektakel eller inte. Ingen tvingar dem att ställa upp. Det är deras levebröd och os är det största de kan göra så få lär tacka nej om inte annat skulle det kunna sabba deras chanser i landslaget. De mesta som tävlar, tävlar nog för kärleken till sporten och inte för politiken.
theseraphim
09-02-2014, 00:15
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-02-2014, 19:12)  Ett sort skådespel när många svälter, tycker du det är bra ?
Nej men dom har ett val om dom tycker det är bra med förtryck och misshandel osv som man höll på med i Ryssland under bygget. Godkänner dom det så åker dom dit, gör dom inte det så åker dom inte.
Jag respekterar varje politiker som inte åkte dit Man kan ju vända på delar också tex att om de inte fått os så hade vi inte brytt oss alls om deras syn på hbtq frågor, hur de behandlar gästarbetare(det är ju inget OS unikt) osv för ända anledning varför media ens rapporterar om detta är för OS. Innan det var det i regel ingen som diskuterade Ryssland mer än försvar, olja osv. En större exponering av dessa frågor kan leda till en förbättring, dock så är ryssar väldigt konservativa när det gäller det familjära så Hbtq biten lär ta lång tid. Sen är det ju så att ju mer vi i väst fördömer desto starkare blir Putins grepp då vi spelar dem rakt i handen genom att stärka vi mot väst mentaliteten. Ska Ryssland bli bättre måste vi även skippa våran ryss-rädsla på det politiska planet.
Hur kan någon tycka det är okej att människor tvångsförflyttas och att deras hus rivs för idrotten ? Idrott är väl bra men inte till vilket pris som helst .Sedan att det fryser ihjäl en massa ryska människor varje år av fattigdom en del får inte betalt i rubel utan i vodka osv .Är det priset som de ska betala för en del ska utöva sin idrott ? det kostar att få en medalj runt halsen men andra får betala ? Jag kan inte se något rimligt i det faktiskt !Detta OS spektakel kostade ryssarna miljarder !vad i all sin da hittade de dom pengarna ? Nä det har gått för långt med OS på bekostnad av folk som svälter fryser och som super ihjäl sig .
*Stintan*
09-02-2014, 02:04
Det finns väl ingen som tycker att det är okej hur ryssarna behandlar folk. Du tror väl ändå inte att fattigt folk haft det bättre om det inte satsades något på idrottare? En droppe i havet. Det finns massor av stenrika ryssar. Moskva t.ex. är den stad som har flest dollarmiljardärer i världen. Bland de rikaste länderna i världen ligger Ryssland på runt 12 plats medan Sverige ligger runt 20 plats beräknat efter BNP.
Eva i Skåne
09-02-2014, 09:28
Jag försvarar inte ryssarnas agerande, tro inte det, men även OS i London hade sina skamfläckar
Jag tittade lite igår på skidtävlingen och det var inte ett enda reklamavbrott under den tiden. Kan man ha sån tur att dom lägger in reklamen där den passar bäst (om det nu finns några såna tillfällen), alltså mellan rapporterna. Jag kanske ger dom en chans till idag, för visst skulle väl herrarna tävla idag? Jag vill ju gärna hänga med i tävlingarna och hejja fram svenskarna till bra platser eller tom medaljer, det är ju ändå dom största tävlingarna för alla idrottare.
Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag stängt av ljudet igår och löste korsord samtidigt som TVn var på så jag hörde inte hur deras kommentatorer var under loppet.
Titta och lyssna du Berith, kl. 11 är det dags för herrar 15 km, nu får vi hoppas på vår Skaraborgare.
CITAT (Uggi @ 09-02-2014, 10:15)  Titta och lyssna du Berith, kl. 11 är det dags för herrar 15 km, nu får vi hoppas på vår Skaraborgare.  Jag litar på dej där! Japp, självklart hejjar jag då.
Sååå bra det gick, även för övriga Svenskar.
Eva i Skåne
09-02-2014, 12:49
Jaaa, ett silver till!!! Och alla svenskarna var så bra. Det lovar gott inför stafetten
[attachment=80252:hejasverige_logo.png]
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2014, 12:49)  Jaaa, ett silver till!!! Och alla svenskarna var så bra. Det lovar gott inför stafetten [attachment=80252:hejasverige_logo.png] Det var toppen, vilken start på OS.
Jubbe063
09-02-2014, 13:36
CITAT (theseraphim @ 09-02-2014, 00:06)  Det är deras levebröd och os är det största de kan göra så få lär tacka nej om inte annat skulle det kunna sabba deras chanser i landslaget. De mesta som tävlar, tävlar nog för kärleken till sporten och inte för politiken. Visst kan man döva sitt samvete med att man bara gör sitt jobb utan hänsyn till politiken. Så diskuterade även många i nazityskland, rhuanda, Stalins Sovjet, Kina och Nordkorea. "Jag sköter bara krematoriet, det är kul, men politiken som skickar alla liken hit bryr jag mig inte om" Översatt till idrott "Jag tävlar bara i skidor, det älskar jag, men politiken som dödar, torterar, förslavar och fängslar hundratusentals människor för att jag ska kunna åka skidor i Sotji bryr jag mig inte om" Rätt eller fel? Det får var och en bedöma. Men personligen tycker jag det är katastrofalt dåligt att ställa upp i ett OS som byggts upp med brott mot de mänskliga rättigheterna.
theseraphim
09-02-2014, 14:24
CITAT (Jubbe063 @ 09-02-2014, 13:36)  Visst kan man döva sitt samvete med att man bara gör sitt jobb utan hänsyn till politiken. Så diskuterade även många i nazityskland, rhuanda, Stalins Sovjet, Kina och Nordkorea. "Jag sköter bara krematoriet, det är kul, men politiken som skickar alla liken hit bryr jag mig inte om" Översatt till idrott "Jag tävlar bara i skidor, det älskar jag, men politiken som dödar, torterar, förslavar och fängslar hundratusentals människor för att jag ska kunna åka skidor i Sotji bryr jag mig inte om"
Rätt eller fel? Det får var och en bedöma. Men personligen tycker jag det är katastrofalt dåligt att ställa upp i ett OS som byggts upp med brott mot de mänskliga rättigheterna. Tror inte vi kan jämföra att tex Hellner ställer upp i os med att en tysk bara jobbade i krematoriet(det var judar som skötte det mesta inom krematoriet och de jobbade tills de inte orkade sen gasades de och nya fick börja med att ta hand om deras företrädares lik) utan den lotten hamnar på vardagsryssen som låter det gå som det går. Som sagt så är det sporten de får sin lön från och de precis som alla andra behöver ha sin inkomst så jag förstår att de inte backar, det är väl så fall varje lands os-kommitté som kan bojkotta vilket har hänt tidigare.
Jubbe063
09-02-2014, 14:47
CITAT (theseraphim @ 09-02-2014, 14:24)  Tror inte vi kan jämföra att tex Hellner ställer upp i os med att en tysk bara jobbade i krematoriet(det var judar som skötte det mesta inom krematoriet och de jobbade tills de inte orkade sen gasades de och nya fick börja med att ta hand om deras företrädares lik) utan den lotten hamnar på vardagsryssen som låter det gå som det går. Som sagt så är det sporten de får sin lön från och de precis som alla andra behöver ha sin inkomst så jag förstår att de inte backar, det är väl så fall varje lands os-kommitté som kan bojkotta vilket har hänt tidigare. Som sagt, åsikten är fri. Går nog rätt bra att jämföra tycker jag. Principen är densamma. Karriären går före mänsklig rättighet, billiga varor går före mänskliga rättigheter och bra social stälning likaså i rätt många länder. Bara vi får se idrott, bara idrottsmännen får betalt, bara IOK går med vinst, bara media får in reklamintäkter så rättfärdigar det att andra delar av väelden får lida. Se även www.expressen.se/kultur/putins-triumf-ar-vart-ansvar/ Kan nog hålla med Gardell där han säger" Naturligtvis hör idrott och politik ihop. Tror någon att Ryssland satsar alla miljarderna för att det är skoj att åka skidor". Men nog om det. Tyck vad ni vill. Jag står i alla fall fast vid att om mänskliga rättigheter inte följs så ska man inte stötta detta genom att göra affärer eller gynna dessa stater. Då ska man göra allt man kan för att komma tillrätta med problemen istället för att bara se till ens egen vinning, karriär eller nöje och bekvämlighet.
Anki på Öland
09-02-2014, 14:59
CITAT (Jubbe063 @ 09-02-2014, 14:47)  ............Jag står i alla fall fast vid att om mänskliga rättigheter inte följs så ska man inte stötta detta genom att göra affärer eller gynna dessa stater............ Då krymper världen rätt betydlig... blir egentligen inte många länder kvar då....
CITAT (Jubbe063 @ 09-02-2014, 14:47)  Som sagt, åsikten är fri. Går nog rätt bra att jämföra tycker jag. Principen är densamma. Karriären går före mänsklig rättighet, billiga varor går före mänskliga rättigheter och bra social stälning likaså i rätt många länder.
Bara vi får se idrott, bara idrottsmännen får betalt, bara IOK går med vinst, bara media får in reklamintäkter så rättfärdigar det att andra delar av väelden får lida.
Se även www.expressen.se/kultur/putins-triumf-ar-vart-ansvar/
Kan nog hålla med Gardell där han säger" Naturligtvis hör idrott och politik ihop. Tror någon att Ryssland satsar alla miljarderna för att det är skoj att åka skidor".
Men nog om det. Tyck vad ni vill. Jag står i alla fall fast vid att om mänskliga rättigheter inte följs så ska man inte stötta detta genom att göra affärer eller gynna dessa stater. Då ska man göra allt man kan för att komma tillrätta med problemen istället för att bara se till ens egen vinning, karriär eller nöje och bekvämlighet. Bra inlägg
Anki på Öland
09-02-2014, 15:00
CITAT (Jubbe063 @ 09-02-2014, 14:47)  ............Jag står i alla fall fast vid att om mänskliga rättigheter inte följs så ska man inte stötta detta genom att göra affärer eller gynna dessa stater............ Då krymper världen rätt betydlig... blir egentligen inte många länder kvar då....
Jubbe063
09-02-2014, 15:24
CITAT (Anki på Öland @ 09-02-2014, 14:59)  Då krymper världen rätt betydlig... blir egentligen inte många länder kvar då.... Kan så vara. CITAT (gunsta @ 09-02-2014, 14:59)  Bra inlägg  Tack
Piccante
09-02-2014, 15:27
Klart att idrott och politik hör ihop. Tror någon verkligen att OS i Berlin 1936 inte skulle användas i propagandasyfte för att visa upp sitt överlägsna samhälle? Ryssarna gör likadant idag.
theseraphim
09-02-2014, 19:43
Os och politik går ihop som ler och långhalm lika mycket som os och mutor. Ingen överraskning att Beijing fick det när Kina helt plötsligt blivit en superekonomi.
Jag tycker att det är jättebra med alla reklampauser. Då kan man utnyttja tiden till att reflektera över hur ryska staten behandlar befolkningsminoritererna i sitt land eller personer med hbtq-anknytning. Man kan också fundera på vilket pris miljön får betala för spektaklet. Varför ska OS alltid förläggas till världens förtryckarländer? Kina t.ex. som avrättar överlägset flest människor i världen, borde aldrig någonsin få arrangera ett OS. Det hade varit bättre att låta Taiwan få spelen, som är en fullt utvecklad demokrati. Måste det vara så svårt? Det är väl inte konstigare än att IOK upprättar en etisk kod för spelen som i möjligaste mån speglar FN:s bud om de mänskliga rättigheterna.
Huggorm
09-02-2014, 22:09
CITAT (niggle @ 09-02-2014, 21:51)  Varför ska OS alltid förläggas till världens förtryckarländer? Enda vinterspelen som någonsin varit i ett förtryckarland var möjligen Jugoslavien 1984. När det gäller sommar-OS var kanske Sovjet -84 den enda, förutom Kina. Kolla själv i listan och förklara vilka du menar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_spelen
malarmaster
09-02-2014, 22:30
då jag inte läst hela tråden,bryr mig icke om idrott,särskilt inte på elitnivå,vet jag inte om någon skrivit om varför det är tvunget att os ska ambulera. bygg en sommar os-stadion i Grekland,vinterstadion kanske på flera ställen,där förutsättningar finns. låt de deltagande länderna betala en medlemsavgift,de länder med os.stadium skall vara demokratier och givetvis följa FN-stadgar gällande mänskliga rättigheter. alla länder som vill skall få delta men då blir det på demokratins villkor. det är dags att sluta med den vansinniga ekonomiska cirkusen där befolkningen i fattiga länder får betala för arenor de aldrig mer kommer att använda. bygg i Grekland,OS-tankens vagga samt på 2-3 ställen till där vinterförutsättning finns. ulf
theseraphim
09-02-2014, 23:11
CITAT (malarmaster @ 09-02-2014, 22:30)  då jag inte läst hela tråden,bryr mig icke om idrott,särskilt inte på elitnivå,vet jag inte om någon skrivit om varför det är tvunget att os ska ambulera. bygg en sommar os-stadion i Grekland,vinterstadion kanske på flera ställen,där förutsättningar finns. låt de deltagande länderna betala en medlemsavgift,de länder med os.stadium skall vara demokratier och givetvis följa FN-stadgar gällande mänskliga rättigheter. alla länder som vill skall få delta men då blir det på demokratins villkor. det är dags att sluta med den vansinniga ekonomiska cirkusen där befolkningen i fattiga länder får betala för arenor de aldrig mer kommer att använda. bygg i Grekland,OS-tankens vagga samt på 2-3 ställen till där vinterförutsättning finns. ulf Men hur ska då alla i IOK kunna överleva utan att få gratis resor, bilar, pengar osv??? Läste någonstans att os i sotji kostar mer än de typ tio senaste os:en tillsammans...inte illa för en stad som aldrig kommer användas mer(det var väl fotbollen då) och alla anläggningar kommer bli spökstäder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|