CITAT (mullkärringen @ 30-04-2014, 19:08)

Jag är inte insatt i genetik men om man parar tex pudel och cocker som i dag är en otroligt populär mix så har ju båda raserna samma rasbundna defekter och då borde det ju bli dubbelt upp av sjukdomarna dvs större risk att valparna ärver det än att det skulle bli friskare individer eller tänker jag fel?
Om man skulle ta två raser med helt olika rasbunda defekter kan jag förstå att vissa valpar blir friskare men risken måste väl även finnas att vissa ärver båda rasernas sjukdomar ?
Nu är jag inte insatt i genetiken bakom varje defekt men i regel är defekter recessiva (dvs ickedominant). Eftersom en individ får hälften av sitt genom från fader resp moder så innebär det att en recessiv gen som ärvs från en förälder inte får något genomslag men individen blir bärare av anlaget.
Att rashundar dras med ärftliga defekter beror ofta på att de har varit så få individer ursprungligen att även "dåliga" gener finns hos väldigt många av individerna och då många är bärare riskerar man att de förs vidare hela tiden om man inte medvetet selekterar bort bärarna.
Om man korsar två obesläktade linjer så bryts däremot inaveln och inavelsgraden sjunker. Finns inget som säger att blandrashundar skulle ha fler defekter än andra däremot är det ju svårt att veta om ursprunget om det inte finns stamtavlor.