|
I går var vår Luzernertik ett år renrasig med mycket goda föräldrar båda föräldrarna är utställnings och jaktchamps plus att Teas far blev vald till årets Luzerstövare i båda Norga och Sverige !vi betalade 14000 för henne just för hennes goda stan tavla då det är viktigt att veta att du köper en bra hund för dina ändamål vad dom nu är .Nu var jag inne på att köpa en hund till en liten rackare som bara är min som sällskap både till mig och Tea .Ja så jag gick in på Blocket Jönköpings län och kollade .Första hundannonsen var Chiuvava valpar med stam tavla och regade i skk tikarna kostade 6,500 helt okej då de var regade i skk.Sen blev jag fly förbannad när en sålde valpar som småhund med fyra olika raser i och skulle ha 9.500 !va f:n är det fyra raser i en hund för 9,500 ren jäkla ocker och profit och så himmla oseriöst så det finns inte ,inga stamtavlor eller något som en eventuell ägare kan se över.Jag tycker det är för jäkligt att ockra på blandraser på det viste ,finns ju inga åpapper på en sådan hund med fyra raser i !Jag är helt införståd med att jag kan köpa en valp avlad på två raser då vet jag ju vad jag köper inga problem !men fyra fem och ha mage att begära 9,500 för en gatukorsning där går gränsen .Någon bör se över den Svenska hundaveln och det genast .Jag är en hundälskare av stora mått !och är mån om att hålla den renrasig i den mån man är intreserad av renrasighet och det är man som jägare mm.Utställningar är till för att behålla raserna intackta.Fy vad jag blev besviken på Blocket !
Kan tala om att jag skickade mail till henne som begärde 9.500 för blandras valparna med fyra fem olika raser i sig och jag sa ett och annat vad jag tyckte om det !ska bli intressant om hon hör av sig ,troligtvis inte .Att som dessutom begriper sig på genetik . CITAT (Motti @ 15-03-2014, 01:01)  Kan tala om att jag skickade mail till henne som begärde 9.500 för blandras valparna med fyra fem olika raser i sig och jag sa ett och annat vad jag tyckte om det !ska bli intressant om hon hör av sig ,troligtvis inte !En skymf mot hederliga hunduppfödare som dessutom begriper sig på genetik .
kerstin z5-6
15-03-2014, 02:24
Vad är Chiuvava valpar ?
*Stintan*
15-03-2014, 05:06
Mig veterligt råder det fri prissättning så vad du har med det att göra begriper jag inte. Annars verkar det vara rena reapriserna på Blocketvalpar nu jämfört med för några år sen och det är ju heller inte bra, men det blir väl så när marknaden är övermättad och folk blir sittande kvar med sina valpar.
För övrigt ligger väl den här tråden i fel avdelning?
malarmaster
15-03-2014, 08:36
som stintan säger så råder fri prissättning. hittar man kunder som vill betala de priser som begärs även om det är blandras så skit i vilket. f.ö är det så att bara för att hunden inte är renrasig betyder ju inte det att hunden på något sätt skulle vara sämre. min mening är ju att blandrashundar ofta är både trevligare och har oväntade egenskaper. det är dessutom så man har avlat fram de "renrasiga" en gång i tiden. hundutställningar har ju sitt syfte men är det inte lite snobbism? ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-03-2014, 08:50
Jag tycker också att det är väl upp till var och en att köpa eller låta bli.
Om jag tycker att något är för dyrt, då köper jag inte det och sen är det bra med det.
Hittar du en reggad chihuahua för 6500 bör du dra öronen åt dig.
Ingen säljer en reggad småhund för den summan, så antingen är det en smuggelhund eller en hund med upptäckt defekt som gör att dom rear bort den.
Jubbe063
15-03-2014, 10:38
CITAT (pejori @ 15-03-2014, 09:13)  Hittar du en reggad chihuahua för 6500 bör du dra öronen åt dig.
Ingen säljer en reggad småhund för den summan, så antingen är det en smuggelhund eller en hund med upptäckt defekt som gör att dom rear bort den. Precis :-) chihuahua brukar väl gå på 12-18 tusen beroende på stamtavla.
CITAT (Jubbe063 @ 15-03-2014, 10:38)  Precis :-) chihuahua brukar väl gå på 12-18 tusen beroende på stamtavla. Ja. Hittade annonsen och priset gällde för en hane. Tikarna skulle dom ha 8000 för. Som jag misstänkte var det något. Dom var inte inom rasstandarden (dom var för stora) och därför inte godkända för avel eller utställning.
*Stintan*
15-03-2014, 12:42
Jag blir också full i skratt när du Motti skriver att som jägare är man intresserad av renrasighet. Skulle det vara speciellt för bara jägare? Jaha jag trodde mest man var intresserad av att få en bra jakthund. Just inom jakthundar finns det ju en hel del prestationsavel d.v.s. man blandar raser för att få fram bästa jakthundarna. Kan inte tänka mig att jägare anser prestationsaveln som oseriös. Jag tror också att ni kom undan billigt som bara behövde betala 14.000 för er importerade jakthund.
Anki på Öland
15-03-2014, 12:51
CITAT (malarmaster @ 15-03-2014, 08:36)  ........hundutställningar har ju sitt syfte men är det inte lite snobbism? ulf En lite fråga till dig - vad har hundutställningar för syfte som du anser vara snobbism???
Pejori tack för tillägget om att de var för stora därför var priset därefter glömde att skriva in det !men en ärlig försäljning av ägaren som just påpekade att de var för stora för tex utställning . Att det bli blandrashundar oförutset kan man tolerera men när man medvetet avlar ihop fem raser i en valp då vet man nog inte vad man håller på med mer än att sko sig och tjäna pengar på det.Alla raser har en genetisk historia som tex hjärtfel pra höftledsfel mm om du blandar ihop fyra fem raser hur vet du då att de valparna är friska i framtiden ?att sälja sådana valpar utan en genetisk historia är i min mening förkastligt ,hur roligt är det för en valpköpare att upptäcka efter kanske ett till två år att valpen du köppte kan bli blind eller dö av hjärtfel eller behöver nya höftleder efter två år ?Ska man hålla på med hundavel bör man i alla fall vara insat i genetik och veta vad som kan hända med valpar efter fyra fem olika raser ,som valpköpare på blandraser har du ingen som helst garanti !Väljer du en renrasig hund får du hela historiken i rasbeskrivningen så du vet vad du eventuellt kan vänta dig om du har otur den försäkringen får du aldrig vid köp av hårt korsade hundar .Utställningar har inget med snobberi att göra dom finns till för att bevara hundens rasstandard psykikt och fysiskt och för att behålla en kontrolerad hundavel på rasen utan avarter .Jag älskar alla hundar även tvåkorsningar men att lägga ihop fyra fem raser utan att ha kunskap i genetik är förkastligt ,vilken ras är det de värnar om då ?
Piccante
16-03-2014, 00:11
CITAT (Motti @ 15-03-2014, 22:13)  Pejori tack för tillägget om att de var för stora därför var priset därefter glömde att skriva in det !men en ärlig försäljning av ägaren som just påpekade att de var för stora för tex utställning . Att det bli blandrashundar oförutset kan man tolerera men när man medvetet avlar ihop fem raser i en valp då vet man nog inte vad man håller på med mer än att sko sig och tjäna pengar på det.Alla raser har en genetisk historia som tex hjärtfel pra höftledsfel mm om du blandar ihop fyra fem raser hur vet du då att de valparna är friska i framtiden ?att sälja sådana valpar utan en genetisk historia är i min mening förkastligt ,hur roligt är det för en valpköpare att upptäcka efter kanske ett till två år att valpen du köppte kan bli blind eller dö av hjärtfel eller behöver nya höftleder efter två år ?Ska man hålla på med hundavel bör man i alla fall vara insat i genetik och veta vad som kan hända med valpar efter fyra fem olika raser ,som valpköpare på blandraser har du ingen som helst garanti !Väljer du en renrasig hund får du hela historiken i rasbeskrivningen så du vet vad du eventuellt kan vänta dig om du har otur den försäkringen får du aldrig vid köp av hårt korsade hundar .Utställningar har inget med snobberi att göra dom finns till för att bevara hundens rasstandard psykikt och fysiskt och för att behålla en kontrolerad hundavel på rasen utan avarter .Jag älskar alla hundar även tvåkorsningar men att lägga ihop fyra fem raser utan att ha kunskap i genetik är förkastligt ,vilken ras är det de värnar om då ? Om det finns en historia av höftfel och hjärtfel bland de ingående raserna så är det större sannolikhet att en femraskorsning inte kommer nedärva dom problemen. Många defekter på raser uppstod då man inavlade dom för mycket för att uppnå en enhetligare ras.
Då får du allt läsa på lite i genetik !du är helt fel ute där .Tvåkorsning kan bli riktigt bra men inte fyrkorsning för då vet du inte ett dugg om var du får i slutändan .Bara att fråga en Veterinär !ärftligheten är större från tik och hane än resten av hundsläkten,om jag mins rätt så ärver valpar 75 % av sina föräldrar resten av föregående släkt ,deffeckter däremot ärvs led efter led om man inte plockar bort orsaken till den.En valpuppfödare som säljer fyrkorsningar kan aldrig ge någon som helst garanti mot deffeckter som hjärtfel ögonproblem som PRA höft problem eller menthalt nerärvda deffeckter.Ska man hålla på med hundavel ska man veta sin genetik och vart det leder till i slutändan .
*Stintan*
16-03-2014, 00:32
Finns inga garantier att renraser slipper defekter heller. En del raser är ju helt sönderavlade p.g.a. nån sorts konstigt "skönhetsideal".
zaaritha
16-03-2014, 00:49
Vi har haft sk tvåkorsning renras o fyrvägskorsning! Blandraserna var så lättlärda o trevliga! Även renrasen var fantastisk! Det beror helt på den individuella hunden!
Ja men då kan du läsa den infon på rase du tänker köp i rasbeskrivningen vad de har för problem med aveln ! Tyvär är det så att folk brur sig inte för de har bestämt att en sådan hund ska jag ha oavset problemen i aveln !Vi har kollat upp vår ras i fyra år innnan vi tog beslutet att köpa en Luzerner eftersom avelsbasen är trång alltså inte så mycket avelsmatterial men bra mycket bättre än för 20 år sedan ,alla raser har deffeckter på ett eller annat sätt därför är det viktigt med utställningar och avelsråd och att man som hundköpare angagera sig i rasen innan man bestämer om det är rätt hund för dig !Vi har redan fått bakslag på vår tik här och kan troligtvis inte avla på henne men som sakt vi visste att det kunde dyka upp problem ,nu var inte det viktigaste för oss att lägga på valpar på henne ,det viktigaste var att hon var en go hund och att hon jagar hare sedan om hon blivit grön så hade vi inte byt bort henne eller gjort oss av med henne !Det viktigaste är att vi inte är inställda på att lägga på valpar på henne till varje pris och därmed undergräva aveln i rasen !
Piccante
16-03-2014, 01:07
CITAT (Motti @ 16-03-2014, 00:21)  Då får du allt läsa på lite i genetik !du är helt fel ute där .Tvåkorsning kan bli riktigt bra men inte fyrkorsning för då vet du inte ett dugg om var du får i slutändan .Bara att fråga en Veterinär !ärftligheten är större från tik och hane än resten av hundsläkten,om jag mins rätt så ärver valpar 75 % av sina föräldrar resten av föregående släkt ,deffeckter däremot ärvs led efter led om man inte plockar bort orsaken till den.En valpuppfödare som säljer fyrkorsningar kan aldrig ge någon som helst garanti mot deffeckter som hjärtfel ögonproblem som PRA höft problem eller menthalt nerärvda deffeckter.Ska man hålla på med hundavel ska man veta sin genetik och vart det leder till i slutändan . Generellt sett nedärvs inte negativa egenskaper för de kräver ofta homozygoti för att slå igenom. När man bedriver rasavel begränsar man avelsbasen och då ökar risken för inavelsdefekter. Många hundraser härstammar från färre än 5 individer och då har de inavlats i generationer för att få ett enhetligt utseende. Blandar man flera linjer som inte är besläktade så bryts all inavel.
malarmaster
16-03-2014, 07:19
CITAT (Anki på Öland @ 15-03-2014, 12:51)  En lite fråga till dig - vad har hundutställningar för syfte som du anser vara snobbism??? att man har utställningar är ju inget konstigt men just det att till varje pris följa en rasstandard? hur många hundutställningar har en avdelning för blandraser? ulf
Anki på Öland
16-03-2014, 09:15
CITAT (malarmaster @ 16-03-2014, 07:19)  att man har utställningar är ju inget konstigt men just det att till varje pris följa en rasstandard? hur många hundutställningar har en avdelning för blandraser? ulf Och vad skulle man bedöma blandraser efter?? Vem som är gulligast? Och förresten, vad skulle man bedöma en renrasig hund efter om man inte gjorde det efter rasstandarden? Rasstandarden är ju ihopsatt för en "idealhund" i just den rasen och den är lika i alla länder som tillhör FCI. (som Sverige gör) Det finns en orsak varför varje hundras har en egen standard och är byggd just för att göra det den är gjord för. Importerar jag en rasren hund från ett annat land vet jag att den och dess avkomma kommer att se ut ungefär som min. Visst kan alla avla hejvilt och tillverka sina egna raser men då står man där efter ett tag och har ingen aning om hur hundarna kommer att se ut eller bete sig. Dom som köper hund av mig gör det ju för att dom vill ha en hund med ett speciellt utseende och ett speciellt sätt. CITAT (Piccante @ 16-03-2014, 01:07)  .............När man bedriver rasavel begränsar man avelsbasen och då ökar risken för inavelsdefekter. Många hundraser härstammar från färre än 5 individer och då har de inavlats i generationer för att få ett enhetligt utseende. Blandar man flera linjer som inte är besläktade så bryts all inavel. Och dom flesta raserna är "tillverkade" sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal så den inaveln är bruten för många generationer sen!! Att mer eller mindre alla raser skulle vara inavlade och förstörda är bara gamla fördomar som sitter i huvudet på folk. SKK håller noga reda på oss uppfödare och tillåter inte inavel sen ganska många år. Vissa andra länder har nog mer problem där än vad vi har i Sverige. Sen har man idag en hiskerlig massa hälsoundersökningar som man inom renrasaveln måste göra innan man avlar på ett djur. (Nu pratar jag om seriösa uppfödare som arbetar efter SKK och sina rasklubbars regler - oseriösa uppfödare har samma ledstjärna som blandrasproducenter, pengar....) Nästan alla raser har DNA-tester för vissa rassjukdomar och man hälsoundersöker avelshundar i dom raser som fått problem med hjärtfel eller annat, man ögonlyser och höftleds/knäleds/arbågs-röntgar hundarna för att minimera sjukdomar och defekter. En blandras föräldrar är sällan undersökt för något och dom är generellt sett inte friskare än renraserna. Parar du 2 hundar med samma fel kommer sjukdomen varesej du har en eller fler raser i dig och tittar man på populära blandningar så dras dom ofta med samma sjukdomar. Och blandrasproducenter begränsar ju sitt avelsmaterial ännu mera genom att bara använda sina egna hundar. Skulle vilja se den blandrasägare som åker 100 mil för att para med en blandras i andra ändan av landet..... Blandraser kommer alltid att finnas eftersom "olyckor" alltid kommer att ske men att gynna blandrasproducenter och s.k. hundimportörer för att spara några kronor gynnar nog ingen i långa loppet! Sen har vi ju dom som vill ha en billig hund och köper en söt valp från bakluckan på en parkeringsplats.... så dör den så går man till pressen och tycker så synd om sig och sin familj som blev sååå lurade.... dom sa ju att den var frisk och renrasig och hade stamtavla.... fast det är en helt annan historia....
Piccante
16-03-2014, 11:11
Där håller jag helt med dig Anki. Jag har vuxit upp med underbara blandrashundar som varit både mentalt och fysiskt friska och bra på alla sätt för de var "olyckor" sådana som händer när man glömmer stänga dörren och grannens hund är ute... Men de ingående raserna av köpta rashundar med stamtavla. Jag trro det är ganska ovanligt att en blandras blir sämre i någon hänseende när det är välskötta och stambokförda hundar bakåt. Sedan finns det underbara hundar som ratas av uppfödare och säljs lite billigare för att de har en färg som avviker från rasstandarden och en hund blir inte sämre för att svanstippen har 1cm mer vitt än vad standarden säger.
Men köp aldrig en hund på en parkeringsplats för någon tusenlapp som du har hittat på blocket! Har sett på djurskyddsinspektörerna hur "valpfabriker" i Sverige ser ut och det kommer ju in smuggelhundar med mkt tveksam historia och förmodligen ovaccinerade med. Ska man köpa en blandras eller en rashund som av någon anledning är billigare så ska man kunna besöka uppfödaren och se föräldrarna och deras uppväxtmiljö.
Håller också med. Köper man en bakluckehund låter man snålheten bedra visheten.
Visst kan jag tänka mig att köpa en stamboksförd hund till reducerat pris, på grund av skönhetsfel.
Misstänker jag smuggelhundar, tar jag dom inte ens gratis, då det kan bli mycket dyrt i slutändan.
En blandras i första generationen är oftast, inte alltid, en bra hund, men blandrar man sedan vidare urskiljningslöst får man problem.
Anki på Öland
16-03-2014, 21:20
CITAT (Piccante @ 16-03-2014, 11:11)  ....... underbara hundar som ratas av uppfödare och säljs lite billigare för att de har en färg som avviker från rasstandarden och en hund blir inte sämre för att svanstippen har 1cm mer vitt än vad standarden säger........... Färggenetik är mycket komplicerat. En hund med för mycket vitt på kan, om man fortsätter avla på dom, sluta med att hela hunden blir vit - vilket inte är ändamålsenligt hos många raser och dessutom hör dövhet ihop med för mycket vitt (dock inte hos dom hundar som ska vara vita)
Är det ingen här som fattar vikten av kontrollerad hundavel ?
Vi har gjort undersökningar i tre år på Luzernerstövare ! vi åkte till Norge för att hämta Tea eftersom hon hade en överstyv stamtavla och det var ju var vi sökte !en superduktig harhund med bra menthalitet,vi betalade 12000 för henne med glädje plus att vi åkte 100 mil för att hämta henne . Ja så går man i på Blocket ! för jag letar en liten sällskapshund till mig och Tea !Och då får man en smärre chock !där finns ett fruntimmer som säljer blandrasvalpar med fyra raser i för 9,500 !ingen som helst garanti för rassjukdomar eller något .Jag meilade henne och frågade hur hon kunde motivera det pris för blandrasvalpar ? då vi med många andra får betala mellan 10000 och 15000 för en rasvalp ! Svaret var :Sköt du ditt så sköter jag mitt !det säger väl allt om henne !" profit på valpar ,tänk bara sex till sju valpar på en blandras på fyra raser för 9500. Och var står då de seriösa valpuppfödarna ?som månat om sin ras och dess hälsa och dessutom lämna garantier på sin ras i om så fall någon valp insjuknar.
hattstugan
21-03-2014, 22:55
Jadu Motti!! Urled är verkligheten!
Vill du ha en fin hund till sällskap till dig och Tea så sök hos seriösa uppfödare! Trots allt är det endast där det blir rätt i slutänden!
Eva-Helene
21-03-2014, 23:20
Jag håller i det stora hela med om fördelarna med renrasiga hundar - med vissa undantag (sönderavling / avel på fysiska defekter som på t.ex. schäfer, eng. bulldog, beagle m.fl.): man vet hur stor valpen blir som vuxen, ver om den har lätt för att bli vaktig, skällig, vallande, stor jaktlust m.m. Men, jag är verkligen både förvånad och smått förskräckt över hur SKK väljer ut avelshundar. I min bekantskapskrets fins nämligen en hanhund som de rekommenderar trots att han redan som unghund haft problem med magen (blödande magsår, svåra diarréer, nu även svår tarminflammation). Hur i hela friden kan de rekommendera en sådan hund som lämplig avelshund? Nämnas bör väl att hans ena bror (samma kull) avled p.g.a. liknande problem... Jag har inga större problem med blandraser så länge det är ungefär samma typer av raser som blandats - då kan man iaf gissa vilken sorts hund man får.
Anki på Öland
21-03-2014, 23:35
CITAT (Eva-Helene @ 21-03-2014, 23:20)  .............jag är verkligen både förvånad och smått förskräckt över hur SKK väljer ut avelshundar. I min bekantskapskrets fins nämligen en hanhund som de rekommenderar trots att han redan som unghund haft problem med magen (blödande magsår, svåra diarréer, nu även svår tarminflammation). Hur i hela friden kan de rekommendera en sådan hund som lämplig avelshund? Nämnas bör väl att hans ena bror (samma kull) avled p.g.a. liknande problem.... SKK rekommenderar aldrig avelshundar - tvärtom, det är ett brott mot SKKs grundregler att använda en sjuk hund i avel så där måste dina bekanta allt ha dragit en vals för dig!
Hallå !Beaglar är inte hotade av sönderavel !vi har haft tre stycken själva ,hotet mot Beagel är väl att folk tror sig kunna ha dom som sällskapshundar !Beaglar är jakthundar inget annat .Håller med dig om Schäffer Golden och allt och där har domarna ett stort ansvar .om man ser hur tex Schäfferstandarden var för 30 år sedan så är den inte ett dugg lik den som finns i dag.Min Dotter med fami´lj har i dag en Schillo en korsning Schäffer =Leonberger för att få bort karpryggen på Schäffer . Håller fullt ut med dig om SKK!avelsråden har ballat ur !Och om ni andra inte visste så förekommer mycket kussinavel så håll koll på era avelsdjur !kussinavel är väldigt vanligt bland Jakthundar särskillt bland Drever ,hur vida kussinavel är vanlig bland andra raser vet jag inte.Luzernern har väldigt trång avelsbas men vi har i år fått in nytt blod från importer från Österike !Bryr du dig om den rasen du har så engagerar man sig .Men att sälja fyraskorsningar för 9,500 då blir jag rent ut sagt förbannad !Vilka garantier kan du då lämna ?alla raser har deffecket i aveln köpper du en renrasig hund så står alla rasproblem i rasbeskrivningen så du vet vad du kan vänta dig .En valp med fyra raser i sig !hur kan du ge några garantier för den valpen ?den valpen kan ju i stort set dö eller tvingas bli avlivad när som helst .
*Stintan*
22-03-2014, 02:54
Förstår fortfarande inte vad du har med folks prissättning på sina valpar att göra. Jösses sklckar du klagomejl till alla som i dina ögon har för höga priser på sina varor? Du hade väl ändå inte tänkt köpa en fyrvägskorsning? Varför köpa något man inte vet vad det blir?
Har priset sjunkit på er jakthund nu? Först kostade den ju 14 000 och nu är priset plötsligt 12 000. Hur kan det komma sig att ni lyckades köpa en hund som inte lämpar sig gå i avel trots att ni studerade rasen och bakgrundshistorian i fyra år. Du hade ju tankar på att avla. Tydligen svårt att ge garantier trots renras. Hoppas verkligen att du inte tänker köpa en blandras!
CITAT (Motti @ 21-03-2014, 23:36)  Hallå !Beaglar är inte hotade av sönderavel !vi har haft tre stycken själva ,hotet mot Beagel är väl att folk tror sig kunna ha dom som sällskapshundar !Beaglar är jakthundar inget annat .Håller med dig om Schäffer Golden och allt och där har domarna ett stort ansvar .om man ser hur tex Schäfferstandarden var för 30 år sedan så är den inte ett dugg lik den som finns i dag.Min Dotter med fami´lj har i dag en Schillo en korsning Schäffer =Leonberger för att få bort karpryggen på Schäffer . Håller fullt ut med dig om SKK!avelsråden har ballat ur !Och om ni andra inte visste så förekommer mycket kussinavel så håll koll på era avelsdjur !kussinavel är väldigt vanligt bland Jakthundar särskillt bland Drever ,hur vida kussinavel är vanlig bland andra raser vet jag inte.Luzernern har väldigt trång avelsbas men vi har i år fått in nytt blod från importer från Österike !Bryr du dig om den rasen du har så engagerar man sig .Men att sälja fyraskorsningar för 9,500 då blir jag rent ut sagt förbannad !Vilka garantier kan du då lämna ?alla raser har deffecket i aveln köpper du en renrasig hund så står alla rasproblem i rasbeskrivningen så du vet vad du kan vänta dig .En valp med fyra raser i sig !hur kan du ge några garantier för den valpen ?den valpen kan ju i stort set dö eller tvingas bli avlivad när som helst . Du menar att din dotter skaffade en shilo som hon fick avliva sex veckor senare i augusti, har skaffat en ny hund hon inte har tid med?
Anki på Öland
22-03-2014, 12:08
CITAT (pejori @ 22-03-2014, 10:48)  Groteska exemplar som kineserna har tagit fram - en tibetansk mastiff är normalt en sund och fin hund - i tibet och europa i alla fall.
Anki på Öland
22-03-2014, 12:21
CITAT (Motti @ 21-03-2014, 23:36)  .......Håller fullt ut med dig om SKK!avelsråden har ballat ur......... Snacka inte om sånt du inte har en aning om!!! CITAT (Motti @ 21-03-2014, 23:36)  ........... Schillo en korsning Schäffer =Leonberger för att få bort karpryggen på Schäffer........ En vanlig blandras med andra ord. En s.k. designer-ras är inget annat än blandraser där dom som producerar dom påstår att det minsann snart kommer att bli en godkänd ras...... Finns gott om schäfrar som inte är karpryggade som går alldeles utmärkt att använda för att förbättra vissa ryggar.
CITAT (Anki på Öland @ 22-03-2014, 12:21)  Snacka inte om sånt du inte har en aning om!!! En vanlig blandras med andra ord. En s.k. designer-ras är inget annat än blandraser där dom som producerar dom påstår att det minsann snart kommer att bli en godkänd ras...... Finns gott om schäfrar som inte är karpryggade som går alldeles utmärkt att använda för att förbättra vissa ryggar. Samt att det finns en uppsjö av rakryggade schäfrar som också används i aveln.  CITAT (Anki på Öland @ 22-03-2014, 12:08)  Groteska exemplar som kineserna har tagit fram - en tibetansk mastiff är normalt en sund och fin hund - i tibet och europa i alla fall. Ja och har man pengar och vill betala, är det inte priset som är problemet, det är den sneda aveln och att det alltid finns en köpare till det som avviker.
Jubbe063
22-03-2014, 16:45
Verkar som många använder priset som ett mått på sunda och friska hundar. Konstigt :-) priset säger inget om sundheten per automatik. Visserligen tenderar bra linjer kosta mer eftersom det är dyrt och tidskrävande med avelsarbete.
Men rent mentalt och fysiskt kan en gratishund vara mer sund och frisk än en svindyr för 20000 kr :-) Men det är ju klart att om man vill ha en hund med fin stamtavla som följer rasstandard så kostar det en del. Är man bara ute efter en trevlig frisk hund som sällskap kan man fynda rasrena hundar som inte har de mest vinstgivande föräldrarna, de som är någon cm för stor eller liten enligt rasstandard, de med fel färg etc etc...... Ja eller en trevlig blandras :-)
CITAT (Jubbe063 @ 22-03-2014, 16:45)  Verkar som många använder priset som ett mått på sunda och friska hundar. Konstigt :-) priset säger inget om sundheten per automatik. Visserligen tenderar bra linjer kosta mer eftersom det är dyrt och tidskrävande med avelsarbete.
Men rent mentalt och fysiskt kan en gratishund vara mer sund och frisk än en svindyr för 20000 kr :-) Men det är ju klart att om man vill ha en hund med fin stamtavla som följer rasstandard så kostar det en del. Är man bara ute efter en trevlig frisk hund som sällskap kan man fynda rasrena hundar som inte har de mest vinstgivande föräldrarna, de som är någon cm för stor eller liten enligt rasstandard, de med fel färg etc etc...... Ja eller en trevlig blandras :-)
Anki på Öland
22-03-2014, 20:24
CITAT (Jubbe063 @ 22-03-2014, 16:45)  .........Är man bara ute efter en trevlig frisk hund som sällskap kan man fynda rasrena hundar som inte har de mest vinstgivande föräldrarna, de som är någon cm för stor eller liten enligt rasstandard, de med fel färg etc etc...... Ja eller en trevlig blandras :-) Nu är det faktiskt så att ingen SKK-ansluten uppfödare säljer annat än sällskapshundar - utlovar dom något annat får man inte använda SKKs kontrakt - och som SKK-ansluten måste du använda deras kontrakt (catch 22....) Enda undantaget är om jag säljer till en annan uppfödare. Och då gäller heller inte Konsumentköplagen som är giltig annars. Då gäller Köplagen. Så det spelar alltså ingen roll om det är något skönhetsfel på valpen, den bör inte reas ut för det. Uppfödaren har ju fortfarande gjort lika mycket tester mot sjukdomar och lagt ner precis lika mycket tid och omsorg på alla valparna och en lite för stor valp, eller en med fel färg är precis lika mycket värd!!
Eva-Helene
22-03-2014, 21:51
CITAT (Motti @ 21-03-2014, 23:36)  Hallå !Beaglar är inte hotade av sönderavel !vi har haft tre stycken själva ,hotet mot Beagel är väl att folk tror sig kunna ha dom som sällskapshundar !Beaglar är jakthundar inget annat . Hmm...jag skrev fel ras, det var bassetthound jag tänkte på (jag blandar jämt ihop namnen på de 2 raserna). Googlade fram en bild som visar vad jag menar.  Fattar inte hur någon kan få för sig att det ska vara bra med så himla liten "markfrigång" som på den hundstackaren! Tänk er en tik med så korta ben och djup bröstkorg som fått valpar och diar - jisses så ont i spenarna hon måste få!
zaaritha
22-03-2014, 22:53
Dum som jag är: jag struntar i rasrenhet! Jag vill ha en trevlig familjehund! Till vakt o kel... Renraser är nog bra, men,vl man inte ställa ut eller "stila" m dem....
kerstin z5-6
22-03-2014, 23:36
Jag har sagt det förr jag skulle vilja ha en lite större "liten hund" Har inget emot en korsning
Tycker om de större papillon som inte ser ut som råttor =ras standard är fina. Likaså malteser ,minipudel, pomeranian med nån fler och liknade
Jubbe063
23-03-2014, 00:16
CITAT (Anki på Öland @ 22-03-2014, 20:24)  Nu är det faktiskt så att ingen SKK-ansluten uppfödare säljer annat än sällskapshundar - utlovar dom något annat får man inte använda SKKs kontrakt - och som SKK-ansluten måste du använda deras kontrakt (catch 22....) Enda undantaget är om jag säljer till en annan uppfödare. Och då gäller heller inte Konsumentköplagen som är giltig annars. Då gäller Köplagen. Så det spelar alltså ingen roll om det är något skönhetsfel på valpen, den bör inte reas ut för det. Uppfödaren har ju fortfarande gjort lika mycket tester mot sjukdomar och lagt ner precis lika mycket tid och omsorg på alla valparna och en lite för stor valp, eller en med fel färg är precis lika mycket värd!! Har inte sagt emot dig :-) Nu uttalade jag mig inte om värdet av djuret som fin, trevlig, bra familjemedlem. Utan om att prissättningen är fri och oavsett pris i kronor och ören så kan man få det bästa av djur :-) SKK har alltså noll och inget med den saken att göra.
Föresten visste ni att det var Svenska Jägarförbundet som startade SKK på 1889 ! Man kan inte skita i hur hundar avlas man måste ta hänsyn till rasens svagheter som tex PRA höftledsproblem menthalitet eventull Eplepsi med mer .Alltså måste man ha vissa kunskaper i Genealogi om man överhuvudtaget ska syssla med avel .Alla raser har mer eller mindre deffeckter som är rasrelaterade och att då korsa dom hej vilt utan eftertanke 'är ju helt galet !Utställningar för rashundar går ju ut på att ha möjligheten att avla bort dom deffeckterna .Hörde en veterinär som var chockad över hur folk avlar på tex minihundar bara för att tjäna pengar utan att ha en tanke på vad i hela värden de håller på med .Kan säga så här !köper du en blandras så har du inga som helst garantier som köpare när det gäller hjärtfel höftleder PRA menthalitet eller att din hanhund får två stenar i oungen inna 18 månader .Köper man en ren rasig hund så har man köppt garatier på att din hund är frisk !m,en undantag finns men du har ändå en garanti i köpet och genom SKK .Finns många bra korsningar i två raser för att avla bort deffeckter som tex karpryggar mm men då är det bara två raser ,att sälja valpar med fyra raser eller fem är en kattastrof då du inte har någon koll på vad dom valparna ärft ner .-Ska själv på hundutställning i maj i Örebro för stövare ,på lördagen hålls en Genetikföreläsning bla den ska jag gå på !Att avla hit och dit utan att veta vad sjutton man gör är ren profit !Det sprutas fram småhundar i dag och att ha mage att ta 9,500 tusen för en hund med fyra raser i gör mig fly för:b ,
*Stintan*
23-03-2014, 04:06
Men hallå det är väl just utställningar som gjort att vissa hundar ser ut som dom gör t.ex. karpryggar. Nån sorts skönhetsideal som i en del fall inte alls gagnat rasen. Vissa raser har ju t.o.m. särskilda linjer för utställning som inte duger till det hundarna egentligen är avlade för. Nu var det länge sen jag ställde ut någon hund men sen när kollar dom på utställnigar upp hundarnas hälsotillstånd? Att köpa en renrasig hund är inga garantier för att hunden är och förblir frisk! Varför duger inte er hund till avel?
Att det står 9.500 i annonsen är ju inget som säger att personen får dom sålda för det priset. Men varför ens bry sig när du ändå inte tänkt köpa en fyrvägskorsning? Förresten så får småhundar oftast inte lika många valpar som större hundar.
Anki på Öland
23-03-2014, 08:55
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2014, 04:06)  Men hallå det är väl just utställningar som gjort att vissa hundar ser ut som dom gör t.ex. karpryggar. Nån sorts skönhetsideal som i en del fall inte alls gagnat rasen. Vissa raser har ju t.o.m. särskilda linjer för utställning som inte duger till det hundarna egentligen är avlade för. Nu var det länge sen jag ställde ut någon hund men sen när kollar dom på utställnigar upp hundarnas hälsotillstånd? Att köpa en renrasig hund är inga garantier för att hunden är och förblir frisk! Varför duger inte er hund till avel?
Att det står 9.500 i annonsen är ju inget som säger att personen får dom sålda för det priset. Men varför ens bry sig när du ändå inte tänkt köpa en fyrvägskorsning? Förresten så får småhundar oftast inte lika många valpar som större hundar. Helt rätt Stintan! På utställning kollas bara att hunden inte är akut sjuk. En av vår ras' mest vinstrika hundar har HD-fel och kan alltså inte användas i avel men det hindrar inte att han är en fantastisk utställningshund. Så en massa utställningstitlar garanterar inte friskhet. Lika lite som att köpa en renras garanterar friskhet MEN det garanterar (oftast) att uppfödaren har gjort allt som går för att få fram en så frisk och mentalt bra hund som det bara går. Garantier kan man aldrig ge när det gäller levande varelser - inte ens i dagens avancerade samhälle kan någon garantera att 2 friska människor får ett friskt barn och naturligtvis gäller det också hundar.
*Stintan*
23-03-2014, 11:55
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2014, 08:55)  Helt rätt Stintan! På utställning kollas bara att hunden inte är akut sjuk. En av vår ras' mest vinstrika hundar har HD-fel och kan alltså inte användas i avel men det hindrar inte att han är en fantastisk utställningshund. Så en massa utställningstitlar garanterar inte friskhet. Lika lite som att köpa en renras garanterar friskhet MEN det garanterar (oftast) att uppfödaren har gjort allt som går för att få fram en så frisk och mentalt bra hund som det bara går. Garantier kan man aldrig ge när det gäller levande varelser - inte ens i dagens avancerade samhälle kan någon garantera att 2 friska människor får ett friskt barn och naturligtvis gäller det också hundar. Tack Anki! En bekräftelse på att det är Motti som är ute och cyklar och inte jag. Såklart undrar jag fortfarande vad det är för fel på Mottis hund som visat sig inte duga till avel? Så mycket var den garantin värd tydligen.
Min Molly blandras Japansk Spets-Pappillon är den friskaste av alla hundar som jag har haft i mitt liv sedan 1982! Det enda som hon har haft besvär med är analsäckarna och det kom från Pappillon i henne om jag nu minns rätt?! Molly är 14 år och är fortfarande som en valp! Min lilleOlle är en snart 13 årig Chihuahua och han är så frisk så och har varit sedan han kom till mig som 1 åring.
Nu får vi lära oss att skilja på Sällskapshundar brukshundar och brukshundar då tänker jag på hårt arbetande som tex Alaskan malamut osv och Jakthundar ! Jakthundar avlas nogrant extriört annars skulle de inte hålla att springa 2 3 4 mil på en dag därför är extrören på en rasren jakthund extremt viktig ,även menthaliteten är i dag minst lika viktig på en jakthund eftersom den ska kunna handskas av många i ett jaktlag och även en domare på utställning .Sällskapshundar är lite annorlunda då de endast avlas på popularitet och då lägger inte alla uppfödare en seriös vikt på rasen alltid utan avlar lite hit som dit för att få in pengar på sina renrasiga valpar ! i dag får du betala mellan 10,000 -15 000 för en renrasig valp med god stamtavla en höfledsröntken kan du inte få gjord för än hunden är 1,5 år menthalt märks inte för än hunden börjar könsmogna .Därför är aveln av stor vikt och att du som hundköpare lägger ner mycket tid på efterforskning och inte köper första bästa valp i en annons .En sak till !seriösa valpuppfödare säljer aldrig sina valpar på Blocket ! Sillos !två raskorsningar kan bli hur bra som helst  då har du koll på båda raserna och deras eventuella rasfel då är det lätt att förstå om något blir fel och man vet vilken ras de ärft deffeckten ifrån !men att sälja valpar med fyra fem korsningar i !jag då hjälper det föga med chippmärkning och vet besiktning då de flesta fel uppenbara sig vid könsmognad eller vid 12-15 månader ,då tror jag inte den valpsäljaren kan ge några som helst garantier om hjärtfel PRA eller magomvridning höftledsfel eller andra ärftliga deffeckter mm .Köper du en renrasig hund har du alltid en garanti av uppfödaren om något skulle gå fel .Att korsa hundar hit och dit mellan vakthundar valhundar kamphundar kan bli skrämande effeckter och ingen hund för en nybörjare .Att bara ha mage att ta 9.500 för en blandras med fyra olika hundar i är en skandal för dom som är seriösa uppfödare . Stinta tror du tänker på Schäffern bla !jo då du har rätt titta på en Schäffer på 50 talet och nu så är det inte samma hund extriört !men då kommer de seriösa uppfödarna in ,som sakt det gäller att ha koll även som köpare !Att en hund har en stamtavla är inte lika med okej du måste själv angarera dig och leta och gå tillbaks till tex far mor föräldrar och se hur de har klarat sig på utställningar,det är inte aoutomatiskt okej bara för det finns en Champion i stamtavlan .alla bör ha flera championat i stamtavlan långt tillbaks gå gärna tillbaks till farfars far osv .
Piccante
27-03-2014, 22:52
Nu tycker jag det börjar bli både rörigt och väldigt generaliserande. hundutställningar konstaterade man nyss här ovan i tråden fokuserar mest på exteriör och inte på genetiken. Nu ska man helt plötsligt ha championat i flera generationer och sällskapsraser avlas ändå "hit och dit"?
CITAT (Motti @ 27-03-2014, 22:43)  Nu får vi lära oss att skilja på Sällskapshundar brukshundar och brukshundar då tänker jag på hårt arbetande som tex Alaskan malamut osv och Jakthundar ! Jakthundar avlas nogrant extriört annars skulle de inte hålla att springa 2 3 4 mil på en dag därför är extrören på en rasren jakthund extremt viktig ,även menthaliteten är i dag minst lika viktig på en jakthund eftersom den ska kunna handskas av många i ett jaktlag och även en domare på utställning .Sällskapshundar är lite annorlunda då de endast avlas på popularitet och då lägger inte alla uppfödare en seriös vikt på rasen alltid utan avlar lite hit som dit för att få in pengar på sina renrasiga valpar ! i dag får du betala mellan 10,000 -15 000 för en renrasig valp med god stamtavla en höfledsröntken kan du inte få gjord för än hunden är 1,5 år menthalt märks inte för än hunden börjar könsmogna .Därför är aveln av stor vikt och att du som hundköpare lägger ner mycket tid på efterforskning och inte köper första bästa valp i en annons .En sak till !seriösa valpuppfödare säljer aldrig sina valpar på Blocket ! Sillos !två raskorsningar kan bli hur bra som helst  då har du koll på båda raserna och deras eventuella rasfel då är det lätt att förstå om något blir fel och man vet vilken ras de ärft deffeckten ifrån !men att sälja valpar med fyra fem korsningar i !jag då hjälper det föga med chippmärkning och vet besiktning då de flesta fel uppenbara sig vid könsmognad eller vid 12-15 månader ,då tror jag inte den valpsäljaren kan ge några som helst garantier om hjärtfel PRA eller magomvridning höftledsfel eller andra ärftliga deffeckter mm .Köper du en renrasig hund har du alltid en garanti av uppfödaren om något skulle gå fel .Att korsa hundar hit och dit mellan vakthundar valhundar kamphundar kan bli skrämande effeckter och ingen hund för en nybörjare .Att bara ha mage att ta 9.500 för en blandras med fyra olika hundar i är en skandal för dom som är seriösa uppfödare . Stinta tror du tänker på Schäffern bla !jo då du har rätt titta på en Schäffer på 50 talet och nu så är det inte samma hund extriört !men då kommer de seriösa uppfödarna in ,som sakt det gäller att ha koll även som köpare !Att en hund har en stamtavla är inte lika med okej du måste själv angarera dig och leta och gå tillbaks till tex far mor föräldrar och se hur de har klarat sig på utställningar,det är inte aoutomatiskt okej bara för det finns en Champion i stamtavlan .alla bör ha flera championat i stamtavlan långt tillbaks gå gärna tillbaks till farfars far osv . Du generaliserar mycket Motti, dessutom repeterar du allt du redan skrivit flera gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|