Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hunduppfödning !överstyrmed blandraser osv.
          Piccante
          Inlägg 16-03-2014, 11:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Där håller jag helt med dig Anki. Jag har vuxit upp med underbara blandrashundar som varit både mentalt och fysiskt friska och bra på alla sätt för de var "olyckor" sådana som händer när man glömmer stänga dörren och grannens hund är ute... Men de ingående raserna av köpta rashundar med stamtavla. Jag trro det är ganska ovanligt att en blandras blir sämre i någon hänseende när det är välskötta och stambokförda hundar bakåt. Sedan finns det underbara hundar som ratas av uppfödare och säljs lite billigare för att de har en färg som avviker från rasstandarden och en hund blir inte sämre för att svanstippen har 1cm mer vitt än vad standarden säger.

Men köp aldrig en hund på en parkeringsplats för någon tusenlapp som du har hittat på blocket!
          Har sett på djurskyddsinspektörerna hur "valpfabriker" i Sverige ser ut och det kommer ju in smuggelhundar med mkt tveksam historia och förmodligen ovaccinerade med. Ska man köpa en blandras eller en rashund som av någon anledning är billigare så ska man kunna besöka uppfödaren och se föräldrarna och deras uppväxtmiljö.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 16-03-2014, 12:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Håller också med. Köper man en bakluckehund låter man snålheten bedra visheten.

Visst kan jag tänka mig att köpa en stamboksförd hund till reducerat pris, på grund av skönhetsfel.

Misstänker jag smuggelhundar, tar jag dom inte ens gratis, då det kan bli mycket dyrt i slutändan.

En blandras i första generationen är oftast, inte alltid, en bra hund, men blandrar man sedan vidare urskiljningslöst får man problem.

Redigerat av pejori: 16-03-2014, 13:00

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 16-03-2014, 21:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Piccante @ 16-03-2014, 11:11) *
          ....... underbara hundar som ratas av uppfödare och säljs lite billigare för att de har en färg som avviker från rasstandarden och en hund blir inte sämre för att svanstippen har 1cm mer vitt än vad standarden säger...........

Färggenetik är mycket komplicerat. En hund med för mycket vitt på kan, om man fortsätter avla på dom, sluta med att hela hunden blir vit - vilket inte är ändamålsenligt hos många raser och dessutom hör dövhet ihop med för mycket vitt (dock inte hos dom hundar som ska vara vita)

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 21-03-2014, 22:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Är det ingen här som fattar vikten av kontrollerad hundavel ?

Citera
          Motti
          Inlägg 21-03-2014, 22:47
          Länk hit: #25

Medlem

Vi har gjort undersökningar i tre år på Luzernerstövare ! vi åkte till Norge för att hämta Tea eftersom hon hade en överstyv stamtavla och det var ju var vi sökte !en superduktig harhund med bra menthalitet,vi betalade 12000 för henne med glädje plus att vi åkte 100 mil för att hämta henne .
          Ja så går man i på Blocket ! för jag letar en liten sällskapshund till mig och Tea !Och då får man en smärre chock !där finns ett fruntimmer som säljer blandrasvalpar med fyra raser i för 9,500 !ingen som helst garanti för rassjukdomar eller något .Jag meilade henne och frågade hur hon kunde motivera det pris för blandrasvalpar ? då vi med många andra får betala mellan 10000 och 15000 för en rasvalp ! Svaret var :Sköt du ditt så sköter jag mitt !det säger väl allt om henne !" profit på valpar ,tänk bara sex till sju valpar på en blandras på fyra raser för 9500. Och var står då de seriösa valpuppfödarna ?som månat om sin ras och dess hälsa och dessutom lämna garantier på sin ras i om så fall någon valp insjuknar.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 21-03-2014, 22:55
          Länk hit: #26

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Jadu Motti!! Urled är verkligheten!

Vill du ha en fin hund till sällskap till dig och Tea så sök hos seriösa uppfödare!
          Trots allt är det endast där det blir rätt i slutänden!

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 21-03-2014, 23:20
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Jag håller i det stora hela med om fördelarna med renrasiga hundar - med vissa undantag (sönderavling / avel på fysiska defekter som på t.ex. schäfer, eng. bulldog, beagle m.fl.): man vet hur stor valpen blir som vuxen, ver om den har lätt för att bli vaktig, skällig, vallande, stor jaktlust m.m.
          Men, jag är verkligen både förvånad och smått förskräckt över hur SKK väljer ut avelshundar. I min bekantskapskrets fins nämligen en hanhund som de rekommenderar trots att han redan som unghund haft problem med magen (blödande magsår, svåra diarréer, nu även svår tarminflammation). Hur i hela friden kan de rekommendera en sådan hund som lämplig avelshund? Nämnas bör väl att hans ena bror (samma kull) avled p.g.a. liknande problem...
          Jag har inga större problem med blandraser så länge det är ungefär samma typer av raser som blandats - då kan man iaf gissa vilken sorts hund man får.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 21-03-2014, 23:35
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Eva-Helene @ 21-03-2014, 23:20) *
          .............jag är verkligen både förvånad och smått förskräckt över hur SKK väljer ut avelshundar. I min bekantskapskrets fins nämligen en hanhund som de rekommenderar trots att han redan som unghund haft problem med magen (blödande magsår, svåra diarréer, nu även svår tarminflammation). Hur i hela friden kan de rekommendera en sådan hund som lämplig avelshund? Nämnas bör väl att hans ena bror (samma kull) avled p.g.a. liknande problem....

SKK rekommenderar aldrig avelshundar - tvärtom, det är ett brott mot SKKs grundregler att använda en sjuk hund i avel så där måste dina bekanta allt ha dragit en vals för dig!

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 21-03-2014, 23:36
          Länk hit: #29

Medlem

Hallå !Beaglar är inte hotade av sönderavel !vi har haft tre stycken själva ,hotet mot Beagel är väl att folk tror sig kunna ha dom som sällskapshundar !Beaglar är jakthundar inget annat .Håller med dig om Schäffer Golden och allt och där har domarna ett stort ansvar .om man ser hur tex Schäfferstandarden var för 30 år sedan så är den inte ett dugg lik den som finns i dag.Min Dotter med fami´lj har i dag en Schillo en korsning Schäffer =Leonberger för att få bort karpryggen på Schäffer .
          Håller fullt ut med dig om SKK!avelsråden har ballat ur !Och om ni andra inte visste så förekommer mycket kussinavel så håll koll på era avelsdjur !kussinavel är väldigt vanligt bland Jakthundar särskillt bland Drever ,hur vida kussinavel är vanlig bland andra raser vet jag inte.Luzernern har väldigt trång avelsbas men vi har i år fått in nytt blod från importer från Österike !Bryr du dig om den rasen du har så engagerar man sig .Men att sälja fyraskorsningar för 9,500 då blir jag rent ut sagt förbannad !Vilka garantier kan du då lämna ?alla raser har deffecket i aveln köpper du en renrasig hund så står alla rasproblem i rasbeskrivningen så du vet vad du kan vänta dig .En valp med fyra raser i sig !hur kan du ge några garantier för den valpen ?den valpen kan ju i stort set dö eller tvingas bli avlivad när som helst .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-03-2014, 02:54
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Förstår fortfarande inte vad du har med folks prissättning på sina valpar att göra. Jösses sklckar du klagomejl till alla som i dina ögon har för höga priser på sina varor? Du hade väl ändå inte tänkt köpa en fyrvägskorsning? Varför köpa något man inte vet vad det blir?

Har priset sjunkit på er jakthund nu? Först kostade den ju 14 000 och nu är priset plötsligt 12 000. Hur kan det komma sig att ni lyckades köpa en hund som inte lämpar sig gå i avel trots att ni studerade rasen och bakgrundshistorian i fyra år. Du hade ju tankar på att avla. Tydligen svårt att ge garantier trots renras. Hoppas verkligen att du inte tänker köpa en blandras!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 22-03-2014, 10:48
          Länk hit: #31

Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18569320.ab

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 22-03-2014, 11:04
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Motti @ 21-03-2014, 23:36) *
          Hallå !Beaglar är inte hotade av sönderavel !vi har haft tre stycken själva ,hotet mot Beagel är väl att folk tror sig kunna ha dom som sällskapshundar !Beaglar är jakthundar inget annat .Håller med dig om Schäffer Golden och allt och där har domarna ett stort ansvar .om man ser hur tex Schäfferstandarden var för 30 år sedan så är den inte ett dugg lik den som finns i dag.Min Dotter med fami´lj har i dag en Schillo en korsning Schäffer =Leonberger för att få bort karpryggen på Schäffer .
          Håller fullt ut med dig om SKK!avelsråden har ballat ur !Och om ni andra inte visste så förekommer mycket kussinavel så håll koll på era avelsdjur !kussinavel är väldigt vanligt bland Jakthundar särskillt bland Drever ,hur vida kussinavel är vanlig bland andra raser vet jag inte.Luzernern har väldigt trång avelsbas men vi har i år fått in nytt blod från importer från Österike !Bryr du dig om den rasen du har så engagerar man sig .Men att sälja fyraskorsningar för 9,500 då blir jag rent ut sagt förbannad !Vilka garantier kan du då lämna ?alla raser har deffecket i aveln köpper du en renrasig hund så står alla rasproblem i rasbeskrivningen så du vet vad du kan vänta dig .En valp med fyra raser i sig !hur kan du ge några garantier för den valpen ?den valpen kan ju i stort set dö eller tvingas bli avlivad när som helst .

Du menar att din dotter skaffade en shilo som hon fick avliva sex veckor senare i augusti, har skaffat en ny hund hon inte har tid med?

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-03-2014, 12:08
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (pejori @ 22-03-2014, 10:48) *

Groteska exemplar som kineserna har tagit fram - en tibetansk mastiff är normalt en sund och fin hund - i tibet och europa i alla fall.

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-03-2014, 12:21
          Länk hit: #34

Medlem

.......Håller fullt ut med dig om SKK!avelsråden har ballat ur.........

Snacka inte om sånt du inte har en aning om!!!

........... Schillo en korsning Schäffer =Leonberger för att få bort karpryggen på Schäffer........

En vanlig blandras med andra ord. En s.k. designer-ras är inget annat än blandraser där dom som producerar dom påstår att det minsann snart kommer att bli en godkänd ras...... Finns gott om schäfrar som inte är karpryggade som går alldeles utmärkt att använda för att förbättra vissa ryggar.

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          pejori
          Inlägg 22-03-2014, 13:54
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 22-03-2014, 12:21) *
          Snacka inte om sånt du inte har en aning om!!!
          En vanlig blandras med andra ord. En s.k. designer-ras är inget annat än blandraser där dom som producerar dom påstår att det minsann snart kommer att bli en godkänd ras...... Finns gott om schäfrar som inte är karpryggade som går alldeles utmärkt att använda för att förbättra vissa ryggar.

Samt att det finns en uppsjö av rakryggade schäfrar som också används i aveln. tummenupp.gif

CITAT (Anki på Öland @ 22-03-2014, 12:08) *
          Groteska exemplar som kineserna har tagit fram - en tibetansk mastiff är normalt en sund och fin hund - i tibet och europa i alla fall.

Ja och har man pengar och vill betala, är det inte priset som är problemet, det är den sneda aveln och att det alltid finns en köpare till det som avviker.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 22-03-2014, 16:45
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Verkar som många använder priset som ett mått på sunda och friska hundar. Konstigt :-) priset säger inget om sundheten per automatik. Visserligen tenderar bra linjer kosta mer eftersom det är dyrt och tidskrävande med avelsarbete.

Men rent mentalt och fysiskt kan en gratishund vara mer sund och frisk än en svindyr för 20000 kr :-) Men det är ju klart att om man vill ha en hund med fin stamtavla som följer rasstandard så kostar det en del. Är man bara ute efter en trevlig frisk hund som sällskap kan man fynda rasrena hundar som inte har de mest vinstgivande föräldrarna, de som är någon cm för stor eller liten enligt rasstandard, de med fel färg etc etc...... Ja eller en trevlig blandras :-)

Citera
          pejori
          Inlägg 22-03-2014, 18:41
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 22-03-2014, 16:45) *
          Verkar som många använder priset som ett mått på sunda och friska hundar. Konstigt :-) priset säger inget om sundheten per automatik. Visserligen tenderar bra linjer kosta mer eftersom det är dyrt och tidskrävande med avelsarbete.

Men rent mentalt och fysiskt kan en gratishund vara mer sund och frisk än en svindyr för 20000 kr :-) Men det är ju klart att om man vill ha en hund med fin stamtavla som följer rasstandard så kostar det en del. Är man bara ute efter en trevlig frisk hund som sällskap kan man fynda rasrena hundar som inte har de mest vinstgivande föräldrarna, de som är någon cm för stor eller liten enligt rasstandard, de med fel färg etc etc...... Ja eller en trevlig blandras :-)

yes.gif bravo.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-03-2014, 20:24
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 22-03-2014, 16:45) *
          .........Är man bara ute efter en trevlig frisk hund som sällskap kan man fynda rasrena hundar som inte har de mest vinstgivande föräldrarna, de som är någon cm för stor eller liten enligt rasstandard, de med fel färg etc etc...... Ja eller en trevlig blandras :-)

Nu är det faktiskt så att ingen SKK-ansluten uppfödare säljer annat än sällskapshundar - utlovar dom något annat får man inte använda SKKs kontrakt - och som SKK-ansluten måste du använda deras kontrakt (catch 22....) Enda undantaget är om jag säljer till en annan uppfödare. Och då gäller heller inte Konsumentköplagen som är giltig annars. Då gäller Köplagen. Så det spelar alltså ingen roll om det är något skönhetsfel på valpen, den bör inte reas ut för det. Uppfödaren har ju fortfarande gjort lika mycket tester mot sjukdomar och lagt ner precis lika mycket tid och omsorg på alla valparna och en lite för stor valp, eller en med fel färg är precis lika mycket värd!!

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 22-03-2014, 21:51
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Hallå !Beaglar är inte hotade av sönderavel !vi har haft tre stycken själva ,hotet mot Beagel är väl att folk tror sig kunna ha dom som sällskapshundar !Beaglar är jakthundar inget annat .

Hmm...jag skrev fel ras, det var bassetthound jag tänkte på (jag blandar jämt ihop namnen på de 2 raserna). Googlade fram en bild som visar vad jag menar.

Fattar inte hur någon kan få för sig att det ska vara bra med så himla liten "markfrigång" som på den hundstackaren! Tänk er en tik med så korta ben och djup bröstkorg som fått valpar och diar - jisses så ont i spenarna hon måste få! crying.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-03-2014, 22:53
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Dum som jag är: jag struntar i rasrenhet!
          Jag vill ha en trevlig familjehund!
          Till vakt o kel...
          Renraser är nog bra, men,vl man inte ställa ut
          eller "stila" m dem....

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 13:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon