|
Hej allesammans.
Jag har en längre tid drömt om att plantera äppelträd. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några sorter som tål vargavintern i södra Jämtland (zon 6-7).
För någon vecka sedan hittade jag dock (på detta forum) en länk till en plantskola i Finland (Blomqvists Plantskola). Där fanns en hel del sorter som ska klara åtminstone Zon 6. Då de dessutom kan leverera (som bussgods) till Sverige, har jag tänkt göra ett försök så fort tjälen går ur marken.
Jag har tänkt plantera 2 eller 3 träd. De sorter jag har tänkt ut är Borgovskoje, Ananaskanel samt Grenman.
Mitt huvud är nu fullt av allehanda frågeställningar... 1. Har någon av er erfarenheter av dessa sorter i "höga zoner"? 2. Fungerar dessa sorter ihop (pollinering, ngt annat...)? 3. Kan jag plantera träden i en sluttning (min tomt ligger i en södersluttning och består av två platåer med en slänt emellan, så den mest solexponerade platsen är slänten) eller måste de stå på plana partier?
--------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Zoogin The humblest horse on the net ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
|