Hej allesammans.
Jag har en längre tid drömt om att plantera äppelträd. Tyvärr har jag inte lyckats hitta några sorter som tål vargavintern i södra Jämtland (zon 6-7).
För någon vecka sedan hittade jag dock (på detta forum) en länk till en plantskola i Finland (Blomqvists Plantskola). Där fanns en hel del sorter som ska klara åtminstone Zon 6. Då de dessutom kan leverera (som bussgods) till Sverige, har jag tänkt göra ett försök så fort tjälen går ur marken.
Jag har tänkt plantera 2 eller 3 träd.
De sorter jag har tänkt ut är Borgovskoje, Ananaskanel samt Grenman.
Mitt huvud är nu fullt av allehanda frågeställningar...
1. Har någon av er erfarenheter av dessa sorter i "höga zoner"?
2. Fungerar dessa sorter ihop (pollinering, ngt annat...)?
3. Kan jag plantera träden i en sluttning (min tomt ligger i en södersluttning och består av två platåer med en slänt emellan, så den mest solexponerade platsen är slänten) eller måste de stå på plana partier?
Helen i Piteå Zon 5
13-04-2004, 16:17
Nu kan jag inget om äppelträd och de olika sorterna, men vad jag vet är att Blomqvist Plantskola är ett toppenställe att handla på, berömd och kända pga. bla. sina äppelträd. Du kan skriva och fråga Blomqvist själv om dina funderingar, jag är helt säker på att han svarar på mailen och det brukar han göra väldigt fort också. Lycka till! hoppas du får veta det du vill. /Helen
Intressant zoogin!
Jag känner inte till sorterna, men här finns lista över äpple och annan frukt för norr:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...97cb3354a645670Ställ gärna samma frågor på Pomologernas hemsida www.svepom.com, så kan du komma i kontakt med folk i din närhet som odlar frukt! Diskussionsforumet där är till för sådana frågor, och du behöver inte vara medlem i föreningen för att fråga där.
www.nordplant.se bör också kunna ge dig råd även om de mig veterligen inte har äppelträd själva.
Det går mycket bra att plantera träd i sluttning, och det har till och med fördelar jämfört med en plan mark som håller fuktighet och kyla längre på våren. Se till att träden inte kommer djupare än i krukan eller (om du köper barrotat) än förädlingsstället. Är planteringen svår att få till kan du göra kulle med stödmur i nederkant.
Lite mer om plantering finns på
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm.
Tack så mycket för svaren!
Jag hade nog på känn att pollineringsbiten kan bli en tuff nöt att knäcka.
Såvitt jag kan begripa finns det inga andra äppelträd i byn, så det blir till att välja sorter som kan pollinera varandra eller plantera vildaplar.
Ett snår med vildapel skulle nog kunna vara en ganska fin avskiljare mot grannens hästhage.
En fråga på vildaplar: Om jag planterar vildaplar, hur gamla måste de vara innan de går i blom?
Jag tror att det kan ta ganska lång tid, har de stark växtkraft så väntar ofta med att blomma tills tillväxten avtar. Kanske kan man tynga/böja ner grenar som man gör med "tama" äppelträd som man vill spaljera? Då borde de börja blomma tidigare.
kerstin z5-6
14-04-2004, 14:19
Prata med Leif Blomkvist du -om både pollinering o annat , och säger han z 6-7 så är det så
Ja, man kan böja vildaplars grenar och på så sätt minska grentillväxt och få snabbare blom. Om jag vore du skulle jag sätta en massa kärnor i krukor med sandblandad jord från och med nu. Får du tag på svenska äpplen har du större chans att få dem att gro under sommaren så att du kan sätta dem i backen i höst eller nästa vår, och nu till hösten skulle jag sätta en massa kärnor från svenska äpplen, helst från dina trakter, i backen på ett skyddat ställe utomhus som du kan bevaka.
Även prydnadsaplar hjälper till med pollineringen av våra ätbara äppelträd, och de blommar ofta redan i handeln. Spana in vad de har i butikerna hos dig zoogin, och hör av dig till Pomologiska sällskapet så kommer du i kontakt med folk från norr.
Kolla också in fruktspaljéerna i handeln. Dessa sätter blom snabbt. Du kan säkert ha äppelfruktspaljé satt på starkväxande underlag hos dig.
Ananaskanel lär ska vara en riktigt bra pollinerare, så månne det inte ordnar sig med den saken. Det tråkiga är att den sorten brukar ta tid på sig innan den kommer i blom, så med den kan det vara idé att binda ner grenarna.
Micke
Återigen, tack för alla svar och förslag.
Det är ett vänligt forum det här.
Jag mailade Leif Blomqvist och frågade.
Han svarade att pollinering fungerar utmärkt mellan de sorter jag nämnde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.