|
Jag läste dina funderingar om luftfuktare här på morgonen, David Malmö. Jag älskar också att gå till botten med saker och ting så som du har gjort här. Jag är också en ivrig anhängare av quick-fix-varianter förstås. Kollade lite på elektriska luftfuktare på nätet. Hur svårt kan det vara att puffa ut så mycket vattenånga i ett rum så att luftfuktigheten höjs? Ventilation ställer till det förstås.
Jag åkte till Siba i förmiddags och köpte en luftfuktare (Wilfa HUE 6B). Den påstods ha en kapacitet att fukta rum på 125 kvadratmeter. Jag installerade den mitt vardagsrum. (65 kvadrat och 3,70 m i tak). Jag i ett gammalt kapell och prediksalen är mitt vardagsrum, därav storleken.
När jag startade den kl 12:35 hade jag en luftfuktighet på 33% vid 19,8 grader Celsius. Jag pysslade lite i rummet mad annat och var där i stort sett hela dagen. Det finns ett antal felkällor här, det är det jag vill belysa. Bl a hängde jag en tvätt i rummet med ett tiotal t-tröjor mm. Min 12-årige son och jag har varit i rummet av och till. Jag tände 8 stearinljus vid 19-tiden. Vardagsrummet har inga dörrar. Öppen planlösning till resten av huset. Tre spaltventiler står för tilluft i rummet. För övrigt är det självdrag.
KL 19:40 hade jag en luftfuktighet på 42% vid 21,5 grader Celsius. Nu (21:04) har jag 41% vid 21,8 grader.
Ska försöka utvärdera lite i närtid. Återkommer!
Redigerat av Kapelleddie: 26-11-2015, 21:14
--------------------
Med vänlig hälsning!
/Eddie.
|