Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nästan omöjligt att öka luftfuktigheten i bostad?
          Kapelleddie
          Inlägg 26-11-2015, 21:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 82 886

Jag läste dina funderingar om luftfuktare här på morgonen, David Malmö. Jag älskar också att gå till botten med saker och ting så som du har gjort här. Jag är också en ivrig anhängare av quick-fix-varianter förstås.
          Kollade lite på elektriska luftfuktare på nätet. Hur svårt kan det vara att puffa ut så mycket vattenånga i ett rum så att luftfuktigheten höjs? Ventilation ställer till det förstås.

Jag åkte till Siba i förmiddags och köpte en luftfuktare (Wilfa HUE 6B). Den påstods ha en kapacitet att fukta rum på 125 kvadratmeter. Jag installerade den mitt vardagsrum. (65 kvadrat och 3,70 m i tak). Jag i ett gammalt kapell och prediksalen är mitt vardagsrum, därav storleken.

När jag startade den kl 12:35 hade jag en luftfuktighet på 33% vid 19,8 grader Celsius. Jag pysslade lite i rummet mad annat och var där i stort sett hela dagen. Det finns ett antal felkällor här, det är det jag vill belysa. Bl a hängde jag en tvätt i rummet med ett tiotal t-tröjor mm. Min 12-årige son och jag har varit i rummet av och till. Jag tände 8 stearinljus vid 19-tiden. Vardagsrummet har inga dörrar. Öppen planlösning till resten av huset. Tre spaltventiler står för tilluft i rummet. För övrigt är det självdrag.

KL 19:40 hade jag en luftfuktighet på 42% vid 21,5 grader Celsius. Nu (21:04) har jag 41% vid 21,8 grader.

Ska försöka utvärdera lite i närtid. Återkommer!

Redigerat av Kapelleddie: 26-11-2015, 21:14

--------------------
          Med vänlig hälsning!

/Eddie.

Citera
          Kapelleddie
          Inlägg 26-11-2015, 21:40
          Länk hit: #22

Medlem

Kom på ytterligare en omständighet som jag måste redovisa. Jag har två fläktkonvektorer som står för värmen i prediksalen. Fläktbestyckade vattenradiatorer som blåser den varma luften uppåt.

--------------------
          Med vänlig hälsning!

/Eddie.

Citera
          David Malmö
          Inlägg 26-11-2015, 22:22
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 25 086

Jag har det senaste året provat en egenpåhittad metod: Om luftfuktigheten på morgonen understiger 40%RH så vädrar jag med korsdrag 5-10min och börjar koka vatten på spisen; jag stänger så att det når som mest 60-65%RH (om den når 65% så dröjer det max ca 15 min innan den är nere på <60% igen) vilket tar 30-35 minuter. Efter vädringen och hela dagen lämnar jag stängt, särskilt dörr till badrum (som har ventilation som ej går stänga av) samt ventilationsöppningar vid fönster. Då klingar fukten långsamt av så att den är >40%RH i flera timmar. Max 60% samt att det är låg nivå under natten bedömer jag tar bort risk för mögel (men prova på egen risk).

Fukt behövs inte bara för att blad torkar utan även för att växter inte fotosyntetiserar om det är för lite fukt i luften, exakt var gränsen går är dåligt utforskat och beror på växt (vissa stänger aldrig sina stomata) men jag chansar på 40% som gräns, baserat bl a på nåt som Tom Ericsson på SLU skrev.

Att spraya vatten har jag slutat med helt. Jag har även en teori att söderfönster är värre än man kan tro inte bara på vintern utan även en stor del av vår och höst eftersom man dels får en uppvärmning av rummet, dels när solstrålningen träffar bladen, och att den totala temperaturökningen orsakar lokalt låg luftfuktighet, t ex kanske man tror att man har 50%RH enligt en mätare i ett annat rum men bladen kan se 30% eller ännu lägre. Många växter som tåler direkt sol gör det bara om luftfuktigheten är hög. I mitt söderfönster har jag därför ljusa persienner med lamellerna vågrätt oftast samt en 6L luftfuktare som orkar höja med kring 10 procentenheter lokalt vid fönstret om tanken ska vara hela dan för att komma över ca 40%RH. Jag funderar på att göra den timerstyrd (har köpt ett mikroprocessor-kit..) så att den endast går när det är sol där. Det är lätt att få uttorkning av blad i söderfönster på nya blad särskilt växter med tunna blad. Och det beror inte bara på luftfukt och temp, att "leacha" jorden (dvs skölja igenom med minst 2 krukvolymer) tycks vara väldigt viktigt, minst 2ggr/år för alla växter men nog 3ggr/år i söderfönster iallafall för växter som vattnas ofta eller är känsliga.

Jag har dock lite svårt att utvärdera hur bra det funkat eftersom jag drabbades av ohyra (främst rotlöss) som jag tycks ha lyckats utrota med hjälp av tre noga utvalda gifter (som inte finns i Sverige) och lössen samt phytotoxiska effekter av gifterna har slitit på dem en del.

Lycka till.

Redigerat av David Malmö: 26-11-2015, 22:25

Citera
          Kapelleddie
          Inlägg 26-11-2015, 22:39
          Länk hit: #24

Medlem

Jag har inte de höga kraven på luftfuktighet som du har. Jag har lite krukväxter som jag tycker om (Hoyor) och en elektrisk katt. Ett behagligare inomhusklimat är jag ute efter helt enkelt eftersom jag själv är elektrisk. När jag tar i förstärkaren till stereon brukar jag "ladda ur mig" genom att jorda mig först. Annars smäller det i högtalarna ibland.

Att hänga upp blöta lakan då? Borde inte det ge effekt för din del som behöver upp i procenten?

--------------------
          Med vänlig hälsning!

/Eddie.

Citera
          David Malmö
          Inlägg 27-11-2015, 08:36
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 25 086

Nä du måste upp i ganska många liter vatten per dygn för en normal lgh. T ex förbrukar min fuktare 6L per dygn bara för att höja med <10 procentenheter lokalt i halva sovrummet. Inte många liter i lakan.

Citera
          Kapelleddie
          Inlägg 27-11-2015, 13:40
          Länk hit: #26

Medlem

Nej. Du har rätt!

--------------------
          Med vänlig hälsning!

/Eddie.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 22:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon