Hej alla!
Av en ren slump råkade jag se ett litet bi som surrade när jag skulle in i redskapsboden. Jag följde det med blicken och såg då att den landade vid en pytteliten sandhög med ett hål i som den kröp ned i. Första tanken var: "Attan, bin precis vid bodens dörr kan bli riktigt besvärligt". Jag minns hur en kamrat råkade trampa i ett bibo i diket och fick massor av stick på ryggen när han flydde in till mamma.
Normal sett gillar jag bin, riktigt mycket dessutom, så egentligen är jag glad att de valt att bo på min tomt! Det är bra för alla blommor och fruktträd men jag vill ju inte att min bod blockeras. Jag tänker att det är ju inte alla bin som är aggressiva så nu skulle jag vilja ha lite hjälp av forumets samlade kompetens att identifiera mitt lilla bi. Om det är snällt kommer jag njuta av att ha det hos mig men är det dumt måste jag tyvärr mota bort det.
Litet_bi.jpg ( 595.01k )
Antal nedladdningar: 51Vänligen
Fred
Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.