Hej alla!
Av en ren slump råkade jag se ett litet bi som surrade när jag skulle in i redskapsboden. Jag följde det med blicken och såg då att den landade vid en pytteliten sandhög med ett hål i som den kröp ned i. Första tanken var: "Attan, bin precis vid bodens dörr kan bli riktigt besvärligt". Jag minns hur en kamrat råkade trampa i ett bibo i diket och fick massor av stick på ryggen när han flydde in till mamma.
Normal sett gillar jag bin, riktigt mycket dessutom, så egentligen är jag glad att de valt att bo på min tomt! Det är bra för alla blommor och fruktträd men jag vill ju inte att min bod blockeras. Jag tänker att det är ju inte alla bin som är aggressiva så nu skulle jag vilja ha lite hjälp av forumets samlade kompetens att identifiera mitt lilla bi. Om det är snällt kommer jag njuta av att ha det hos mig men är det dumt måste jag tyvärr mota bort det.
[attachment=80880:Litet_bi.jpg]
Vänligen
Fred
*Stintan*
23-04-2014, 11:16
Ser ut som ett sandbi. Hoppas du inte behöver mota bort det!
Gossen Ruda
23-04-2014, 13:57
Jo, håller med stintan. Inget att bry sig om, om någon månad är bobygget klart och biet har försvunnit. Jag har aldrig blivit stucken av något sandbi trots att jag fångat många. Beträffande din kamrat så trampade han säkert på ett getingbo.
Ja, jag lutar också åt att det är ett sandbi. Det finns ju ohyggligt många olika underarter till sandbina så det är i princip omöjligt att hitta rätt när man googlar men jag håller tummarna att det är en fredlig variant och låter den vara så länge.
Nope, det var inte getingar min stackars kamrat trampade i, det var bin. Hälften satt kvar i hans rygg så det var enkelt att konstatera. Detta bekräftades även ganska omgående av en biodlare som kallades in för konsultation. Han sa att det var mycket ovanligt att den typen av bin bosatte sig så där i ett dike och att de normalt sett inte var så aggressiva!

Kanske var de mördarbin!

Nejdå...bisorten i sig var inte så ovanlig utan det var deras beteende som var ovanligt.
Gossen Ruda
23-04-2014, 19:42
Skall jag ge mig på en bestämning så blir det ett Vårsandbi Andrena praecox. Hona givetvis.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2014, 20:42)

Skall jag ge mig på en bestämning så blir det ett Vårsandbi Andrena praecox. Hona givetvis.
Mycket möjligt...själv lutade jag åt Mosandbi Andrena barbilabris fast det är ju som sagt omöjligt att veta säkert.
Gossen Ruda
23-04-2014, 20:30
CITAT (Paxman @ 23-04-2014, 20:51)

Mycket möjligt...själv lutade jag åt Mosandbi Andrena barbilabris fast det är ju som sagt omöjligt att veta säkert.
Kan vara men jag tror inte den har börjat flyga än. Kommer du ihåg vad det var för bin som attackerade kamraten? Låter intressant.
Mosandbi var bara en ren gissning efter att ha googlat efter bilder.
Incidenten med kamraten är över 35 år sedan och då var jag bara en tvärhand hög så jag minns inga detaljer. Dock är jag helt säker på att det var bin eftersom vi var mycket vana vid att ha getingar runt oss som vi avskydde. Därför var alla väldigt förvånade av att det var just bin eftersom vi alltid hade sett dem som fredliga och trevliga insekter.
Gossen Ruda
24-04-2014, 06:46
De enda bin som bygger bon i egentlig mening är honungsbiet. Alla övriga solitärbin kan möjligen bygga i aggregat, dvs många tillsammans, men de reagerar ändå bara som enskilda bin. Det måste ha varit honungsbin som angrep din kamrat och det var en mycket ovanlig boplats. Ihåliga träd och liknande är vanligast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.