Ok då vet jag iaf att de inte drabbats av någon dum sjukdom. Jag har börjat avhärda dem så de är ute bara på dagarna och står på natten inne i fönstret, dock så råkade jag ha dem ute lite länge igår kväll till ca klockan 21 innan jag tog in dom, vilket ju var ett misstag.
Hmmm kanske skulle hinna odla upp ett till gäng till juni om dessastrejkar allt för mycket i krukorna. Just nu så står gurkorna i de största av sånna där svarta fyrkantiga omskolningskrukor och de har börjat kika fram rötter i hålen under krukan.
Broccolin gör mig lite orolig för jag har tagit hem boken "Odla dina egna grönsaker" av Truedsson och där står det att man inte ska låta kål växterna stå för länge i omskloningskrukor därav lite min stress över dessa.
När de kommit ut på landet så har jag köpt fiberduk som jag ska ha över för att skydda lite mot kalla nätter och mot diverse skade insekter som kålflugan eller om det var loppan

Och som jord i mina omskolningskrukor så har jag plantagens P-jord den där som är i en blå vit säck med en ko på ^^
Och mitt land är en uppgrävd gräsmatta där vi först har grävt, sedan har jag suttit och skakat utall jord från grässvålen för jag ville minimera skadedjuren som knäpplarver och ollonborr larver och minimera ogräset, sedan har jag slängt grässvålen på trädgårdskomposten istället. Sedan har jag byggt upp mina bäddar med befintlig jord som är lerjord på vissa ställen och sandjord på andra, jordförbättrat med barkmylla och för att få upp höjden på bädden, alla bäddar utom rotfruktsbädden har även fått stallgödsel, sedan har jag lagt på lite vanlig billig plantjoprd från ica bara för att få upp höjden på bädden något ytterligare, så nu ligger bäddarna och väntar på att grönsaker ska sås och det förkultiverade sättas ut =)