Full version: Vad ska jag göra?
Odlingstokig
Är helt nybörjare på det här med att odla, har ett ny uppgrävt odlingsland på 55 kvm som jag ska ha djupsängar i bor i odlingszon 4.
Har förkultiverat tomat,gurka broccoli och vitkål.
Jag vet nu inte alls vad jag ska göra med mina plantor. Broccolin har jag läst att de ska vara ca 12 cm när man ska sätta ut dem,ilket mina är men det är alldeles för kallt! Ska jag sätta ut dem ändå eller ska jag chansa på att jag hinner odla upp ett nytt gäng om jag sår nu?
Mina gurkor är också stora och håller på att rymma ur krukorna, ska jag så om dem också eller sätta ut de jag har på alndet, eller helt enkelt ha kvar dom i krukorna ett tag till?(frilands gurk sort)
Dock så har gurkorna blivit lite ledsna var lite kallt igår kväll vet inte riktigt hur kallt kanske 5+ och vissa av gurkbladen slokade, idag har de bladen som slokade torkat och blivit som papper...resten av växten verkar dock må bra för de bladen som inte slokade är fina, blev det för kallt för dom? Kommer dom återhämta sig elller är alla plantor körda? De har mellan 5-6 blad varav 1-3 blad blev skadade. Blev dom sådana pga av kylan?
kerstin z5-6
Ja det är kylan som gör detta

Du kan ge dem alla något större krukor , med bra jord i antar att du i z4 måste avvakta utsättning till efter sista frost -nånstans kring 5 juni

Att de är 12 cm nu har nog ingen större betydelse det är antagligen minimistorlek som menas-Men var har du plantorna nu? Har du dem utomhus? På veranda tex-då måste du lägga flera lager fiberduk över dem varje natt/dag då frost hotar.
Det är ingen ide att sätta ut i land ännu -jorden ska vara varm innan det går bra och frostrisken över.
Odlingstokig
Ok då vet jag iaf att de inte drabbats av någon dum sjukdom. Jag har börjat avhärda dem så de är ute bara på dagarna och står på natten inne i fönstret, dock så råkade jag ha dem ute lite länge igår kväll till ca klockan 21 innan jag tog in dom, vilket ju var ett misstag.

Hmmm kanske skulle hinna odla upp ett till gäng till juni om dessastrejkar allt för mycket i krukorna. Just nu så står gurkorna i de största av sånna där svarta fyrkantiga omskolningskrukor och de har börjat kika fram rötter i hålen under krukan.

Broccolin gör mig lite orolig för jag har tagit hem boken "Odla dina egna grönsaker" av Truedsson och där står det att man inte ska låta kål växterna stå för länge i omskloningskrukor därav lite min stress över dessa.

När de kommit ut på landet så har jag köpt fiberduk som jag ska ha över för att skydda lite mot kalla nätter och mot diverse skade insekter som kålflugan eller om det var loppan tongue.gif

Och som jord i mina omskolningskrukor så har jag plantagens P-jord den där som är i en blå vit säck med en ko på ^^

Och mitt land är en uppgrävd gräsmatta där vi först har grävt, sedan har jag suttit och skakat utall jord från grässvålen för jag ville minimera skadedjuren som knäpplarver och ollonborr larver och minimera ogräset, sedan har jag slängt grässvålen på trädgårdskomposten istället. Sedan har jag byggt upp mina bäddar med befintlig jord som är lerjord på vissa ställen och sandjord på andra, jordförbättrat med barkmylla och för att få upp höjden på bädden, alla bäddar utom rotfruktsbädden har även fått stallgödsel, sedan har jag lagt på lite vanlig billig plantjoprd från ica bara för att få upp höjden på bädden något ytterligare, så nu ligger bäddarna och väntar på att grönsaker ska sås och det förkultiverade sättas ut =)
kerstin z5-6
När du väl börjar avhärda på riktigt läggar du över den fiberduken du köpt om frost hotar.Rätt sort.
Åsa, mälardalen zon 2
Här i mälardalen i mild zon 2 kan man inte sätta ut kål, tomat gurka förren i juni ifall man vill vara absolut säker på att de ska klara sig. Gurka vill ha minst +12C så jag har inte ens sått mina plantor än tror jag gör det idag eller i helgen. Kålen kan man plantera om i större krukorn så länge, det är ifall man har dem i små pluggplantor länge som de kan bli stressade. Kål kan bli ännu mer stressade av kyla och får de alltför långa perioder med under +10 kan de bli lurade att det varit vinter = de blommar istället för att bli något man kan skörda.
Odlingstokig
Har tittat lite närmare på en mer detaljerad odlingszons karta och jag bor väl lite sådär mitemellan zon 3 och 4 strax ovanför Västerås.
Oj ja jag gjorde som det stod på fröpåsen förkultiverade gurkan redan i mars....och kålen i februari....
Hmm men om de kan stå i större krukor ett tag så kanse det inte är så farligt iförsig kan jag ju så en omgång till i pluggboxen, tänkte förkultivera sommar kryddorna som lavendel, persilja,basilika och rosmarin nu kanske ska sätta lite extra kål samtidigt.
Åsa, mälardalen zon 2
De första såangivelserna brukar vara för mild skåne där man ev. har växthus el dyl som tillgång, bor man i högre zoner sår man hellre enligt de senare såangivelserna på påsen eller ännu hellre inte följer fröpåsarnanas tips utan följer en såtabell som skriver hur många veckor innan utplantering det är lagom att så

scrolla ner på sidan i länken så hittar du en tabell.

http://www.odla.nu/inspiration/forkultivering
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon