Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skörda jordärtskocka?
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 14-04-2004, 09:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Satte en jordärtskocksplanta jag köpte hos Åkraberg förra sommaren och den växte så det knakade ovan mark och blommande en hel del också. Nu klippte jag ner den till marknivå i påskhelgen och tänkte att det kanske är läge att kolla om det finns några knölar i jorden...sagt och gjort - jag plockade upp hela plantan och visst, där fanns lite knölar (5-6 st) som jag glad i hågen tog in till frugan...haha sa hon, tror du det blir någonting med dom, det ser ju ut som ärtor...så jag fick lomma ut igen, upp med plantan och skickade tillbaka knölarna i jorden, det var ju bra med skott och rötter på dom så kanske växer dom vidare.

Men hur vet man när man kan skörda och i vilken storlek skall dom vara innan man tar dom? Är det "lyfta-plantan-kika-efter"-tekniken som gäller, eller finns det något mer försiktigt sätt man kan gå tillväga för det känns ju verkligen som om man stör plantan rejält om man lyften den i hatten hela tiden...är det skörd 1 gång per år eller?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 12:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon