Trädgårdsmannen
Hej,

Satte en jordärtskocksplanta jag köpte hos Åkraberg förra sommaren och den växte så det knakade ovan mark och blommande en hel del också. Nu klippte jag ner den till marknivå i påskhelgen och tänkte att det kanske är läge att kolla om det finns några knölar i jorden...sagt och gjort - jag plockade upp hela plantan och visst, där fanns lite knölar (5-6 st) som jag glad i hågen tog in till frugan...haha sa hon, tror du det blir någonting med dom, det ser ju ut som ärtor...så jag fick lomma ut igen, upp med plantan och skickade tillbaka knölarna i jorden, det var ju bra med skott och rötter på dom så kanske växer dom vidare.

Men hur vet man när man kan skörda och i vilken storlek skall dom vara innan man tar dom? Är det "lyfta-plantan-kika-efter"-tekniken som gäller, eller finns det något mer försiktigt sätt man kan gå tillväga för det känns ju verkligen som om man stör plantan rejält om man lyften den i hatten hela tiden...är det skörd 1 gång per år eller?
CallEva på Öland
Hej där!
I med de små liven igen.
Väntan blir lång, skörda "så sent som möjligt". Knölarna växer till sig först när dagarna blir kortare.

Calle på Ön som badar i sol
Trädgårdsmannen
Jaha då fattar jag, det är alltså i september-oktober man skall prova lyckan, men man skall kanske alltid låta de som inte är stora nog ligga kvar för att växa eller har dom bara säsongen på sig? Är det gräva upp hela plantan som om det vore en potatisplanta som gäller när det handlar om skörd eller? Hur vill den ha det med gödning? Sprider den sig eller behöver man sprida den manuellt (dvs placera ut knölarna där man vill ha fler plantor?)
KURT
De växter som sagt till sig först på hösten, men man kan låta dem ligga i jorden över vintern och plocka dem på våren också innan de börjar gro igen. Är det små knölar nu så borde det bero på att plantan inte lyckades samla tillräckligt med energi förra sommaren? Jag grävde upp och åt förra årets knölar i helgen och de var lika stora som de brukar vara i handeln.

"Gödsling.
Jordärtskockan kräver mycket näring speciellt sent på sommaren och tidig höst då den växer som bäst."

http://www.odla.nu/vegt/jordarts.shtml
Trädgårdsmannen
Går det bra med kogödsel som man lägger i jorden runt plantan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon