Jag tror att det var trips, för det är det som kommit närmast i beskrivning när jag sökt och letat efter bilder (och svar) som motsvarat mitt problem. Jag tog bort alla angripna blad och har sprejat med såpavatten, som jag läst kan fungera mot trips. På två dagar såg jag inga nya angrepp, vilket kändes hoppfullt eftersom angreppet spred sig väldigt fort när jag väl upptäckte det.
Nu har dock tomatplantorna fått nya fläckar, men inte likadana. Gula fläckar, visserligen, men inte på samma sätt och inte alls likadant på undersidan av bladen. Min förhoppning nu är att det är solskador som tomatplantorna fått av att ha blivit duschade med såpavatten och fått stå kvar i det soliga söderfönstret. Det är de plantor som sått i det soligaste fönstret som har flest prickar, medan de anda - som var de plantor som drabbades först och hårdast av trips - har stått i ett inte lika soligt fönster och de har inte samma fläckar.
För säkerhets skull, om det ändå finns trips kvar, har jag nu satt ut plantorna (trips trivs tydligen inte utomhus lika bra som inomhus) så får de stå ute ett tag. Kanske duschar dem med vanligt vatten idag när de står ute, om nu trips inte gillar fukt.
|