Minni
Jag har under vårvintern sått ett antal olika tomatsorter. Det första jag sådde, i mitten av mars, växte på sig riktigt bra och det börjar nu komma tomater på dem. I mitten av april sådde jag ytterligare några sorter och det är en av dessa som har fått något slags angrepp på bladen. Det är Yellow Mimi som är utsatt, ingen av de andra sorterna (Black cherry och Garderner's delight) som står på samma plats och sköts på samma sätt. Jag ser ingen ohyra som kryper omkring. Är det någon som har en aning om vad detta är och om det går att göra något åt?

[attachment=81148:20140519_185325.jpg]
Selma
Hoppas verkligen på svar från någon som vet! Jag har nämligen fått samma på Hundreds & thousands, men inte på de andra sorterna.
Påtoppen
Viss ohyra kan vara svår att upptäcka. Isolera de drabbade plantorna och spreja dem ev med såpalösning.
Minni
Jag tror att det var trips, för det är det som kommit närmast i beskrivning när jag sökt och letat efter bilder (och svar) som motsvarat mitt problem. Jag tog bort alla angripna blad och har sprejat med såpavatten, som jag läst kan fungera mot trips. På två dagar såg jag inga nya angrepp, vilket kändes hoppfullt eftersom angreppet spred sig väldigt fort när jag väl upptäckte det.

Nu har dock tomatplantorna fått nya fläckar, men inte likadana. Gula fläckar, visserligen, men inte på samma sätt och inte alls likadant på undersidan av bladen. Min förhoppning nu är att det är solskador som tomatplantorna fått av att ha blivit duschade med såpavatten och fått stå kvar i det soliga söderfönstret. Det är de plantor som sått i det soligaste fönstret som har flest prickar, medan de anda - som var de plantor som drabbades först och hårdast av trips - har stått i ett inte lika soligt fönster och de har inte samma fläckar.

För säkerhets skull, om det ändå finns trips kvar, har jag nu satt ut plantorna (trips trivs tydligen inte utomhus lika bra som inomhus) så får de stå ute ett tag. Kanske duschar dem med vanligt vatten idag när de står ute, om nu trips inte gillar fukt.
Minni
Jag såg att angreppet kom tillbaka på Yellow Mimi härom dagen. Då åkte plantorna ut bums. :-( Men jag har än så länge inte upptäckt något vare sig på Black Cherry eller Gardener's Delight. *hoppas*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon