Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Chiliblommorna faller av, Hjälp!
          anna.
          Inlägg 22-06-2014, 09:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 321

Jag har planterat Habanerofrön och fått över 10 ståtliga plantor. Men nu när de börjat blomma så faller alla blommorna av. Då menar jag friska, starka blommor, inklusive stjälk och allt. Två blommor har resulterat i frukt på en planta, men det är säkert över 20 blommor som fallit av på samma planta. De andra plantorna har inte satt frukt.

De står inomhus och jag pollinerar med en pensel. Sedan läste jag att de är självpollinerande, men det verkade råda en viss diskussion kring om de verkligen var självpollinerande inomhus eller inte, så jag har fortsatt pollinera.

Jag läste att orsaken till blomtappandet kunde vara att de stod för varmt, så jag flyttade dem en bit in i rummet från det varma söderfönstret (fast det var i det fönstret de stod när den enda plantan som satt frukt fick sina frukter). Jag har också gett bort en planta som nu bor i en helt annan stad, och där händer samma sak: alla blommor faller av.

Vad är det som är fel? Ska jag ställa dem utomhus i stället? Vad klarar de att stå i för miljö då? När jag planterade om dem var jag utomhus, och då gjorde eftermiddagssolen dem väldigt hängiga, trots att de hade gott om vatten.

Snälla hjälp!

--------------------
          www.uglyelephant.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 08:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon